Obavijesti

Kvaka24

Komentari 5

Znate li u čemu je razlika između žiga i pečata te koliko su oni važni za vaše poslovanje?

Znate li u čemu je razlika između žiga i pečata te koliko su oni važni za vaše poslovanje?
1

Ovaj oblik zaštite intelektualnog vlasništva sprečava druge da koriste riječi i simbole koji predstavljaju vašu marku i upravo zato izuzetno je važno zaštititi žig. Donosimo koje su sve prednosti, ali i kako teče cijeli postupak zaštite

Iako podrijetlo žiga seže u davna vremena, kad su majstori stavljali potpise ili druge "oznake" na svoje umjetničke ili uporabne proizvode, u dalekoj prošlosti nije postojao zakon koji je štitio ovu vrstu intelektualnog vlasništva. Nitko, dakle, nije registrirao žigove jer nije bilo ureda za intelektualno vlasništvo. Međutim, danas je žig izuzetno važna stavka svakog poslovanja, a i najjednostavniji je način da zaštitite svoj znak na i ovako pretrpanom tržištu.

Ali budite oprezni - žig nije isto što i pečat. Pečat se koristi za oznaku ovjere vjerodostojnosti odnosno autentičnosti nekog dokumenta, a žig je isključivo pravo priznato za znak koji služi za razlikovanje proizvoda ili usluga jedne osobe od ostalih osoba na tržištu. To znači da je zaštitni znak vašeg brenda, poput imena, logotipa, amblema, etikete ili nekog drugog razlikovnog obilježja vašeg proizvoda ili usluge, moguće zaštititi žigom. 

U čemu je važnost žiga? 

Najveća važnost žiga je u prepoznavanju proizvoda ili usluge koji udovoljavaju potrošačkim potrebama zbog svoje naravi i kvalitete. No što žig znači za poduzetnika, odnosno vlasnika neke marke? 

Naime, žig pruža zaštitu nositelju tog prava intelektualnog vlasništva osiguravajući mu isključivo pravo uporabe žiga za proizvode ili usluge za koje je registriran. To znači da niti jedna osoba, bez odobrenja, nema pravo koristiti žigom zaštićene znakove. U protivnom, nositelj žiga može tužiti tu osobu za povredu prava. 

Close,Up,Of,Hammer,In,Human,Hand,Breaking,Trade,Mark

Zaštita žigom u Hrvatskoj, kao i u mnogim zemljama, vrijedi 10 godina i računa se od datuma prijave. Ali vrijeme zaštite može se produljiti neograničeno na razdoblje od 10 godina, uz pravodobno podnošenje zahtjeva.

Uloga žigova nesumnjivo je velika - oni promiču inicijativu i poduzetnost budući da osiguravaju svojim nositeljima prepoznatljivost na tržištu, a tako i financijsku dobit. Točnije, poduzetnicima sustav zaštite žiga omogućava proizvodnju, odnosno osmišljavanje usluga te njihovo nesmetano i sigurno stavljanje na tržište pod poštenim uvjetima, čime se unapređuje lokalno, nacionalno, ali i svjetsko gospodarstvo. 

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

Što se sve može zaštititi žigom? 

U Hrvatskoj se kao žig mogu zaštititi riječi, uključujući osobna imena, crteži, slova, brojke, oblici proizvoda ili njihova pakiranja, trodimenzionalni oblici, boje, kao i kombinacije svih navedenih znakova, pod uvjetom da su prikladni za razlikovanje proizvoda ili usluga jednog poduzetnika od proizvoda ili usluga drugog poduzetnika. Prilikom zaštite znakova treba voditi računa o sljedećim žigovima: 

Individualni žig – služi označavanju komercijalnog izvora proizvoda ili usluga.
Zajednički žig – mogu ga imati udruge poduzetnika čiji članovi taj žig koriste za zajedničko označavanje proizvoda ili usluga drugih poduzetnika na tržištu. 
Jamstveni (certifikacijski) žigovi – služe za označavanje kakvoće, podrijetla, načina proizvodnje ili drugih zajedničkih obilježja proizvoda i usluga. 

Postupak registracije - korak po korak

Svaki znak koji želite štititi žigom prijavljuje se zasebnom prijavom, čiji je dio popis proizvoda ili usluga na koje se znak odnosi, a koji mora biti sastavljen u skladu s Međunarodnom klasifikacijom proizvoda i usluga za potrebe registracije žigova (tzv. Nicanskom klasifikacijom). 

Prijava žiga Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo podnosi se na Ž1 obrascu. Uvjeti zaštite i postupak registracije žiga u Hrvatskoj propisani su Zakonom o žigu i Pravilnikom o žigu

Close,Up,Of,Girl's,Hand,Placing,The,Last,Jigsaw,Puzzle

Prije podnošenja prijave korisno je izvršiti pretraživanje baze podataka registriranih i prijavljenih žigova u Hrvatskoj radi utvrđivanja postoje li već identični ili slični žigovi, kako biste izbjegli nepotrebne troškove odnosno moguće tužbe. 

Uobičajeno trajanje cijelog postupka je devet mjeseci. Prijavu za registraciju žiga u Hrvatskoj moguće je podnijeti i putem interneta koristeći uslugu Državnog zavoda za intelektualno vlasništva e-Prijava, pri čemu, osim učinkovitog postupka prijave, smanjujete troškove.

Na kraju, ali ne i manje važno

Nakon što smo razjasnili što se sve može zaštititi žigom, važno je napomenuti i ono što se ne može te na što treba posebno obratiti pozornost. Naime, žig mora individualizirati vaše proizvode ili usluge, odnosno omogućavati njihovo razlikovanje na tržištu od ostalih iste ili slične vrste. 

I zaključno, zaštita žiga kao oblika intelektualnog vlasništva sprečava druge da koriste riječi i simbole koji predstavljaju vašu marku. Vaš brend je vaša javna slika po kojoj ćete biti poznati i graditi ugled te, ako vi ne zaštitite svoj zaštitni znak, onda to može netko drugi učiniti, što sigurno želite izbjeći. 

Sve dodatne informacije o ovoj temi potražite na web stranicama Informacijskog centra za intelektualno vlasništvo – INCENTIV, javnog informacijsko-uslužnog centra Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 5
Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo objavio je studiju
PROMO

Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo objavio je studiju

Objavljena studija o potencijalu zemalja članica EU-a za zaštitu oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode
Stvorite sebi povoljniji položaj na tržištu i zaštitite se od konkurentskih kopiranja
BLAGODATI INTELEKTUALNOG VLASNIŠTVA

Stvorite sebi povoljniji položaj na tržištu i zaštitite se od konkurentskih kopiranja

Pravodobna zaštita intelektualnog vlasništva omogućava vam da se razlikujete od konkurencije, povećate vrijednost svojeg poslovanja i osigurate dugoročnu profitabilnost
Od poznatog umaka i soka do algoritma: Kako poslovna tajna osigurava uspjeh na tržištu
PRIMJERI IZ PRAKSE

Od poznatog umaka i soka do algoritma: Kako poslovna tajna osigurava uspjeh na tržištu

Poslovne tajne su oblik intelektualnog vlasništva koje se sastoji od povjerljivih informacija koje nisu općenito poznate niti se mogu tako lako utvrditi