Poslovne tajne su oblik intelektualnog vlasništva koje se sastoji od povjerljivih informacija koje nisu općenito poznate niti se mogu tako lako utvrditi
Od poznatog umaka i soka do algoritma: Kako poslovna tajna osigurava uspjeh na tržištu
U poslovanju se prikupljaju ili stvaraju značajne informacije koje mogu imati znatnu gospodarsku vrijednost, a koje često ne ispunjavaju uvjete za zaštitu formalnim pravima intelektualnog vlasništva. Čuvanje takvih informacija tajnima najpouzdaniji je oblik zadržavanja vlasništva nad njime, a to je ujedno preduvjet da bi uživale zakonsku zaštitu u slučaju njihova neovlaštenog otkrivanja. Takve poslovne informacije koje imaju potencijalnu ili stvarnu gospodarsku vrijednost zbog toga što nisu poznate ili lako dostupne konkurentima nazivaju se poslovnom tajnom.
Poslovnu tajnu mogu predstavljati dokumenti vezani za poslovne i proizvodne procese (što, osim tehnološkog know-howa, može uključivati liste dobavljača i vanjskih suradnika, kontakte kupaca i poslovnih suradnika i sl.), a za koje uprava poduzeća procjenjuje da predstavljaju važnu prednost u odnosu na konkurente na tržištu te iz tog razloga ne smiju biti dostupni izvan kruga ovlaštenih osoba u poduzeću. Što predstavlja poslovnu tajnu, određuje se unutar poduzeća te se obaveza čuvanja tajnosti regulira unutar poduzeća ili s vanjskim suradnicima ugovorom o čuvanju tajnosti podataka.
Ilegalna ili neovlaštena zlouporaba, otkrivanje ili korištenje povjerljivih informacija poslovne tajne nezakoniti su i podložni kaznama. Primjerice, nešto tako jednostavno kao što je popis klijenata tvrtke može se smatrati poslovnom tajnom. Samo se zapitajte koliko bi vašoj konkurenciji bilo korisno da imaju vaš popis kupaca. Ali da bismo bolje razumjeli kako možete iskoristiti poslovne tajne za svoje poslovanje, pogledajmo neke značajne primjere poslovnih tajni iz različitih industrija.
Googleov algoritam pretraživanja
Svake godine Google unosi tisuće promjena u svoj algoritam kako bi osigurao da korisnicima tražilice prikazuje najrelevantnije rezultate. Osim toga, ovaj div neprestano modificira svoj algoritam kako bi spriječio treće strane da izigraju već uhodani sustav i pokažu se više u rezultatima pretraživanja nego što bi trebali. Utjecaj je očit — Google ostaje vodeća tražilica na globalnoj razini.
Formula Coca-Cole
Jedno od najpoznatijih pića u američkoj povijesti je Coca-Cola. Kultni crveno-bijeli logo proširio se cijelim svijetom, promovirajući slatko piće s mjehurićima koje piju milijuni ljudi. Ipak, iako je Coca-Cola jedan od najpopularnijih napitaka na svijetu, njezin je recept obavijen velom tajne. Jedna od sveopćih priča je da formulu znaju samo dva čovjeka, a svaki zna samo pola formule. Istina je ta da je formula Coca-Cole zaključana u trezoru, gdje joj samo nekolicina privilegiranih može pristupiti. Naravno, da biste mogli voditi poduzeće tako velikih razmjera, koje proizvodi značajnu količinu pića svaki dan, velik broj pojedinaca ipak mora poznavati formulu. Međutim, ti ljudi ne dijele znanje koje imaju, i to s dobrim razlogom!
Formula Coca-Cole je poslovna tajna. Za razliku od drugih tvrtki koje otkrivaju sadržaj svojih proizvoda, Coca-Cola je svoj kompletan recept odlučila zadržati u tajnosti jer, da nije, bilo tko na svijetu mogao bi kopirati recept i prodavati ga kao vlastiti ako bi se dočepao originalne formule. Ali sigurni smo da se to neće dogoditi jer do recepta možete doći jedino tako da ga ukradete iz trezora u stalnome muzeju Coca-Cole u Atlanti.
Umak za Big Mac
McDonald's ima više od 39.000 franšiza diljem svijeta, što ga čini najvećim lancem brze prehrane danas. Ima posebne stavke jelovnika u različitim zemljama, ali recept za hamburger Big Mac ostaje isti. Konkretno, Big Macov posebni umak poslovna je tajna koju kompanija strogo čuva.
Držeći recepturu u tajnosti, McDonald's osigurava da niti jedan konkurent ne može ponuditi proizvod poput Big Maca. Čak i ako repliciraju burger, bez umaka, to, složit ćete se, jednostavno nije isto. Ova ekskluzivnost omogućila je McDonald'su da Big Mac drži na čelu svojeg jelovnika već desetljećima.
Nadalje, zadržavanje mističnosti umaka za Big Mac pridonosi i prepoznatljivosti brenda. Potrošače privlače proizvodi s dozom tajanstvenosti, osobito kad je riječ o hrani. Pozicioniranjem umaka kao nečeg posebnog i nedostižnog McDonald's je stvorio potražnju zbog koje se ljudi konstantno vraćaju ovom lancu brze prehrane. Ova strategija ne samo da povećava prodaju nego jača identitet marke.
U konačnici, zaštita intelektualnog vlasništva znači zaštitu izuzetno vrijedne imovine, a više informacija o tome kako prepoznati i zaštititi intelektualno vlasništvo potražite na web stranicama Informacijskog centra za intelektualno vlasništvo – INCENTIV, javnog informacijsko-uslužnog centra Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.
Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.