Brend predstavlja identitet vaše tvrtke, ističe vas na tržištu te stvara prepoznatljivost među kupcima i klijentima. Dobro ime ne jamči uspjeh, ali stvara odlične temelje za njegovu izgradnju
Prvi korak u gradnji uspješnog poslovanja je odabir dobrog imena za vašu tvrtku
Pokretanje vlastitog poslovanja povlači za sobom mnogobrojne odluke. Čime će se tvrtka baviti? Na kojim će se vrijednostima temeljiti? Tko će raditi? Kako će se zvati? Kako ćete je registrirati? Riječ je o pitanjima na koja će svaki poduzetnik morati odgovoriti. Vrlo važan početni korak, koji će ujedno odrediti smjer u kojem će vaša tvrtka poslovati, jest biranje imena.
Kako osmisliti dobro ime?
Forbes predlaže pet koraka u procesu biranja imena za tvrtku, a prvi je odluka o vrsti imena. Ime svojeg poslovanja možete temeljiti na onome čime se tvrtka bavi, na vrijednostima koje promiče, na vlastitom osobnom imenu i prezimenu ili na nekom zvučnom i pamtljivom imenu koje nema neko očigledno značenje.
Bez obzira na to u kojem smjeru krenuli i koju vrstu odabrali, sljedeći korak je raspisivanje. Sve ono što ste zamislili da bi vaša tvrtka trebala predstavljati i čime bi se trebala baviti stavite na papir. Zvuči staromodno, ali kad napišete sve na papir, dobit ćete jasnu sliku o svojem poslovanju, objašnjavaju iz Forbesa.
Sljedeći korak je brainstorming ili “nabacivanje ideja”. Taj proces najbolje je provesti u grupi ljudi - možda među budućim zaposlenicima tvrtke. Ideje koje rađaju kroz međusobnu raspravu ne biste mogli smisliti samostalno. Ako u ovom koraku pronađete ime koje vam se sviđa, morate provjeriti je li ono slobodno.
Provjerite je li vaše ime zauzeto
Istraživanje tržišta, a pogotovo one djelatnosti u kojoj počinjete svoje poslovanje, je ključno, prenosi Forbes. Težite tome da vaše ime bude jedinstveno i da ne podsjeća ili da se ne veže s nekom drugom tvrtkom. Ovdje je Google vaš prijatelj. Vaša će tvrtka trebati i web stranicu, a prilikom izrade domene morate provjeriti u bazi Croadria je li vaše ime slobodno. Brend ili zaštitni znak tvrtke može se napraviti putem Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo. Oni će vam uz naplatu provjeriti je li vaš brend jedinstven, ali možete to provjeriti i sami u online Registru Zavoda.
Na kraju ovog procesa osmišljavanja imena napravite još jedan završni korak, kojim ćete provjeriti uspješnost. Pokažite ime nekome koga poznajete, a tko nije bio uključen u prijašnje korake. Drugo mišljenje pokazat će kakvu reakciju možete očekivati od budućih kupaca ili klijenata. Ponekad drugo mišljenje može dati potpuno novi uvid u situaciju, zaključuje Forbes.
Ime je ono što vas izdvaja od drugih. Ime je identitet kojim se predstavljate raznim segmentima javnosti. Dobro osmišljeno ime znatno će utjecati na buduće poslovanje tvrtke. Ulaganje vremena i novca u proces odabira imena s vremenom će pokazati isplativost.
Dobro ime donosi povjerenje i prodaju
Osim imena, bitni su odabir simbola, dizajna, boja, slogana i slično. Termin koji obuhvaća navedene komponente identiteta tvrtke je brend. Uspješni brending privući će kupce, klijente, suradnike, ulagače i radnike. Samim time brend će među ciljanim sektorima javnosti stvoriti temelje za izgradnju povjerenja i vjernosti. No kad ih steknete, lako ih je izgubiti, pa treba njegovati te odnose. Ime nije jamstvo uspjeha, ali je njegov odličan početak.
Vlasnik, a onda i njegovi zaposlenici, stoje iza brenda i dužni su jamčiti isporuku onoga što kroz svoje poslovanje nude. Brend je imovina koja je u poslu jednako važna kao zarada. Iz tog razloga brend ne smije doći na loš glas. Potrebni su stalni napori za održavanjem dobrog imena. Kad je to narušeno, poslovanje poseže za mjerama oporavka, kao što su pojačane aktivnosti PR kampanja, krizno komuniciranje ili rebranding cijele tvrtke.
Imena koja pamtimo
Vlasnik Amazona, Jeff Bezos, u osmišljavanju imena svoje tvrtke vodio se praktičnom idejom. Smatrao je da će ime s prvim slovom abecede uvijek biti na vrhu lista. Vrijednost tvrtke se prema Yahoo!finance popela u ovoj godini na 1,7 bilijuna dolara.
Kao još jedno globalno uspješno ime pokazalo se ime za tvrtku električnih automobila Tesla, čiji je vlasnik Elon Musk. Naziv je posvećen izumitelju i inženjeru elektrotehnike Nikoli Tesli. Vrijednost tvrtke u ožujku ove godine iznosila je više od 570 milijardi dolara, prenosi Fortune.
Poduzetnici u Hrvatskoj također se mogu pohvaliti kreativnošću u davanju imena. Ime zagrebačkog restorana Gladne oči zapravo je fraza koja opisuje stanje u kojem ste toliko gladni da mislite kako možete pojesti više nego inače, pa si pretrpate tanjur hranom. Prodavaonica Kofer, u kojoj možete pronaći slatke suvenire i darove, ime je dobila po tome što je svaki njihov proizvod dovoljno malen da ga možete spakirati u kofer.
Iz Splita nam dolazi prva hrvatska oleoteka, Uje, što jednostavno znači ulje na čakavskom narječju. Dizajn odjeće i torbi s potpisom Mustra nastaje u Zagrebu, a naziv potječe iz svakodnevnoga govora označavajući osobu koja je lukava. Odličan primjer imena koje ne mora označavati svoju djelatnost su kafići Alcatraz, čije ime svakog podsjeća na čuveni američki zatvor.
Trgovina s popustima Crno jaje, pivovare Brlog i Medvedgrad, kozmetika L'Adria i Sapunoteka, umaci Ljuta spiza i Volim ljuto, bilježnice Bilja, posteri Dilemma Posters, slastičarnice Torte i to i Korica, restorani Zrno soli, Lažni svjedok i 406 još su neki primjeri inovativnih imena koja je hrvatsko tržište prepoznalo. Dobro razmislite i uz naše savjete osmislite ime koje će savršeno odgovarati vašem poslovanju.