Sve o faktoringu: Poduzećima odmah daje injekciju likvidnosti i smanjuje financijske rizike
Ekonomska analitičarka Vedrana Pribičević otkriva kako uz pomoć usluge faktoringa možete unaprijediti svoje poslovanje te u kojim se industrijama najčešće javlja potreba za faktoringom
Krajem 2023. godine koeficijent tekuće likvidnosti hrvatskih poduzetnika iznosio je 1,12, a s obzirom na to da je taj broj manji od 2, podaci upućuju na to kako je riječ o upitnoj likvidnosti. U prilog tomu svjedoče i problemi u međusobnim plaćanjima, odnosno visoki iznosi nepodmirenih dospjelih obveza.
Upravo da bi poboljšali svoju likvidnost, poduzetnici diljem Europe odlučuju se na korištenje faktoringa, usluge s kojom ne moraju dugo čekati na naplatu svojih potraživanja nego novac dobivaju odmah. U Hrvatskoj prednosti ove usluge još nije prepoznalo dovoljno poduzetnika, a to potvrđuju i podaci Europske unije za faktoring koji pokazuju kako je hrvatsko tržište faktoringa i dalje u razvoju.
Vedrana Pribičević, ekonomska analitičarka i predavačica ekonomije u Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta, osvrće se na podatak da je u 2023. pet najvećih europskih tržišta (Francuska, Njemačka, Italija, Španjolska i Ujedinjeno Kraljevstvo) zajedno činilo 71,3% ukupnog europskog tržišta faktoringa, a hrvatsko tržište faktoringa iznosilo je malo više od 1,4 milijarde eura, odnosno 1,8% BDP-a.
Premda je godišnji rast od 2,6% u Hrvatskoj bio viši od prosjeka Europske unije, i dalje je daleko od prosjeka srednje Europe, koji iznosi 5,03%. Pribičević otkriva zašto je domaće tržište faktoringa u 2023. pokazalo skromnije rezultate u usporedbi s većim europskim gospodarstvima, koje su prednosti ove usluge i zašto bi je više poduzetnika trebalo uvesti u svoje poslovanje.
Faktoring - regresni i bezregresni
Budući da živimo u neizvjesnom vremenu, poteže se pitanje u kojem će roku dužnik platiti uslugu i hoće li je uopće moći platiti. U slučaju takvih financijskih nesigurnosti usluga faktoringa postaje vrlo korisna jer poduzetniku osigurava brz pristup novcu, bez čekanja na plaćanje dužnika, te mu time omogućuje i podmirenje vlastitih dugova.
- Faktoring je financijska usluga koja omogućuje poduzećima da poboljšaju likvidnost prodajom svojih kratkoročnih potraživanja, odnosno faktura, specijaliziranim financijskim institucijama, poznatim kao faktori - objašnjava ekonomistica te dodaje da na ovaj način poduzeća mogu odmah dobiti injekciju likvidnosti, umjesto da čekaju na to da im kupci plate.
- Potreba za faktoringom javlja se u industrijama poput građevinske, farmaceutske, u maloprodaji i veleprodaji te u transportu i logistici, gdje se poduzeća često suočavaju s dugim rokovima naplate od kupaca, što može negativno utjecati na njihovu likvidnost i financijsku stabilnost. Isto tako, potreba za ovom uslugom postoji u industrijama s izraženim sezonskim oscilacijama, poput turizma, poljoprivrede i građevinarstva. Tijekom vrhunca sezone povećana potražnja može dovesti do većeg broja transakcija i produljenja rokova plaćanja, a smanjeni prihodi izvan sezone predstavljaju izazov za održavanje stabilnog novčanog toka - kaže Pribičević.
Pritom, u slučaju da se poduzetnik odluči za ovu uslugu, može birati između regresnog i bezregresnog faktoringa.
- Regresni faktoring podrazumijeva da poduzeće, u slučaju da kupac ne plati fakturu, preuzima odgovornost i vraća iznos faktoring društvu. Ova vrsta faktoringa prikladna je za poduzeća koja su sigurna u bonitet svojih kupaca i žele smanjiti troškove jer je regresni faktoring obično povoljniji. A bezregresni faktoring znači da faktoring društvo preuzima rizik neplaćanja od strane kupca. Ova opcija je skuplja, ali je prikladna za poduzeća koja posluju s kupcima čija je financijska stabilnost neizvjesna ili ako žele izbjeći rizik nenaplativih dugova - objašnjava ekonomistica.
Glavne prednosti faktoringa
Pribičević ističe kako je glavna prednost faktoringa to što poduzećima pruža brz pristup gotovini, što omogućuje pravodobno podmirivanje obveza prema njihovim dobavljačima i zaposlenicima te osigurava kontinuitet poslovanja.
- Kad postoje produljeni rokovi plaćanja, tvrtke često moraju mobilizirati značajne resurse da bi naplatile svoja potraživanja. Faktori tad mogu biti od značajne pomoći poduzeću jer često preuzimaju administraciju i naplatu potraživanja, omogućujući tvrtkama da se usredotoče na svoje osnovne poslovne aktivnosti - objašnjava Pribičević te dodaje kako povećana likvidnost i stabilniji novčani tok mogu pozitivno utjecati na kreditni rejting poduzeća, olakšavajući pristup drugim oblicima financiranja.
- Faktoring se može prilagoditi specifičnim potrebama poduzeća, omogućujući financiranje pojedinačnih faktura ili cijelog portfelja potraživanja. Koristeći se faktoringom, poduzeća mogu učinkovito upravljati svojim novčanim tokom, smanjiti financijske rizike te usmjeriti resurse na rast i razvoj poslovanja - kaže ekonomistica te objašnjava zašto je ova usluga korisna malim i srednjim poduzetnicima, ali i kako može poboljšati odnose dobavljača i kupaca.
- Faktoring malim i srednjim poduzećima osigurava brz pristup gotovini pretvaranjem potraživanja u trenutni priljev novca, omogućujući pravodobno podmirivanje obveza i stabilan novčani tok. Također smanjuje potrebu za kreditima te umanjuje rizik od neplaćanja i značajno reže administraciju naplate, čime poduzeća mogu usmjeriti resurse na rast, što je posebice korisno u sektorima s dugim rokovima plaćanja ili sezonskim oscilacijama - napominje Pribičević.
Kad je riječ o odnosu dobavljača i kupaca, faktoring pruža bržu likvidnost dobavljačima te kupcima omogućuje dulji rok plaćanja.
- Profesionalna naplata koju provodi faktoring društvo smanjuje pritisak na međusobne odnose, i to tako što dobavljač izbjegava izravno podsjećanje kupaca na kašnjenja u plaćanju. Međutim, ako kupci uključivanje treće strane percipiraju kao znak nepovjerenja, to može narušiti poslovne odnose. Jasna i otvorena komunikacija tijekom implementacije faktoringa ključna je za izgradnju i očuvanje pozitivnih odnosa između dobavljača i kupaca - ističe sugovornica.
Zašto ova usluga nije popularnija u RH?
S obzirom na višestruke prednosti faktoringa za mala, srednja i velika poduzeća, logično se nameće pitanje zašto je tržište faktoringa u Hrvatskoj još u razvoju. Ekonomistica Pribičević navodi nekoliko razloga koji objašnjavaju ovu situaciju.
- Manja popularnost faktoringa u RH rezultat je nedovoljne informiranosti o njegovim prednostima, visokih troškova usluge i manjka konkurencije među faktorima te tradicionalnog pristupa financijama, koji se više oslanja na kreditiranje. Dodatni čimbenici uključuju strah od narušavanja odnosa s kupcima, percepciju složenosti procesa, ograničenu prilagodljivost usluga i regulatorne prepreke. Posebno se ističe sporija primjena e-računa, koji su ipak ključni za modernizaciju i učinkovitost faktoringa - kaže naša sugovornica.
Zaključuje kako je za implementaciju faktoringa potrebna edukacija poduzetnika populariziranjem faktoringa kao strateškog alata za upravljanje likvidnošću, što bi posljedično smanjilo troškove implementacije ove usluge u poslovanje. Pritom, kako tvrdi Pribičević, pojednostavljenje procesa bitan je preduvjet prevladavanja spomenutih izazova, a digitalizaciju vidi kao ključan čimbenik za modernizaciju usluga faktoringa.
- Digitalizacija ubrzava procese, smanjuje administrativni teret i čini usluge dostupnijima uz pomoć online platformi. Integracija s e-računima posebno je važna jer omogućuje brži prijenos podataka, smanjuje pogreške i povećava sigurnost, čineći usluge faktoringa učinkovitijima i atraktivnijima za poduzeća svih veličina. Ova sinergija digitalizacije i e-računa transformira faktoring u ključni alat za upravljanje likvidnošću - zaključuje ekonomistica.
Kako prevladati potencijalne rizike
Među glavne rizike faktoringa, osim spomenutih visokih troškova i narušavanja odnosa s kupcima, Pribičević navodi ovisnost o faktoringu, kompleksne ugovore, loše upravljanje naplatom te ograničenja u pristupu za poduzeća s nepouzdanim kupcima. No ističe kako se spomenuti rizici mogu izbjeći pomnim odabirom uglednog faktoring društva, transparentnom komunikacijom s kupcima, detaljnom analizom ugovora te korištenjem faktoringa kao dijela šire strategije upravljanja likvidnošću.
- Što se više tvrtki bude koristilo faktoringom, veća konkurencija među faktorima dovest će do kvalitetnije usluge, nižih cijena te povoljnijih uvjeta faktoringa, onih koji odgovaraju potrebama poduzeća, te će posljedično smanjiti rizike povezane s faktoringom - objašnjava ekonomistica.
Što donosi budućnost?
Premda hrvatsko tržište trenutno pokazuje malo skromnije rezultate u korištenju faktoringa, Pribičević napominje kako ono ipak pokazuje potencijal za rast u godinama koje dolaze, posebice kad je potaknuto digitalizacijom i lokalnim potrebama za poboljšanjem likvidnosti.
- Sve veći geostrateški rizici, poput ratova i političkih tenzija, kao i učestali poremećaji u dobavnim lancima, stvaraju potrebu za većom financijskom fleksibilnošću poduzeća. Faktoring se u takvim uvjetima može istaknuti kao ključni alat za osiguranje stabilnog novčanog toka i smanjenje rizika od kašnjenja u naplati potraživanja - kaže ekonomistica te dodaje kako je potrebno unaprijediti regulatorni okvir, povećati konkurenciju među faktorima te podizati svijest poduzetnika o prednostima faktoringa da bi se podržao očekivani rast tržišta.
- Uz ove promjene Hrvatska ima priliku značajno unaprijediti svoj sektor faktoringa i približiti ga razini razvijenijih europskih gospodarstava - zaključuje ekonomska analitičarka Vedrana Pribičević.
Fina Faktoring - šest mjeseci bez naknade
Za one poduzetnike koji su zainteresirani za implementaciju usluga faktoringa u svoje poslovanje dobra je vijest da je Fina u prosincu pripremila promotivnu akciju u okviru platforme Fina Faktoring.
Riječ je o platformi koja omogućuje svim korisnicima Fina e-Računa digitaliziran proces faktoringa te rješenje za otkup potraživanja razmijenjenih putem e-Računa. Predate li pristupnice ili punomoć za Fina e-Račun i platformu Fina Faktoring do 31. prosinca, dobivate šest mjeseci korištenja Fina e-Računa i platforme Fina Faktoring bez naknade.
Pritom, ovisno o ulozi u kojoj se nalazite u procesu faktoringa, odnosno ovisno o tome jeste li prodavatelj tražbine, dužnik/prodavatelj duga ili faktor, možete odabrati opciju koja vam odgovara da biste počeli koristiti se uslugama platforme.
Zato, ako još niste korisnik Fina e-Računa, ugovorite Fina e-Račun i platformu Fina Faktoring ovdje, a ako ste već korisnik Fina e-Računa, ugovorite platformu Fina Faktoring i iskoristite uvjete iz promotivne akcije.