Nekad je teško jasno povući granicu i odvojiti jedno od drugog, te se još nameće i pitanje: trebamo li jedno i drugo dobro naplatiti?
Kako razlikovati stručno savjetovanje od običnog druženja?
"Ti onda lijepo, kada te drugi puta pozovu na kavu, samo da bi saznali 10 000 korisnih informacija, reci da ti plate 100-200 kuna za sat vremena konzaltinga!", čula sam nedavno savjet jedne kolegice drugoj.
Jesmo li u Hrvatskoj stigli na razinu kada ćemo prijenos informacija početi - naplaćivati? Konzultanti to već rade godinama. Ipak, oni su veliki igrači, koji rade s velikim igračima. A što je s malim, ali stručnim poduzetnicima? Imaju li i oni pravo naplatiti korisne informacije koje su prenijeli? Po nekima, itekako, po drugima nema šanse. "U 20 godina poduzetništva nisam uspio doći na razinu da nekome unaprijed kažem da mi plati, što ću ga savjetovati", rekao mi je jedan uspješni građevinski poduzetnik.
Ali ima i onih koji misle da su konzalting-kave zlatna koka, koja nese jaja i na kojima je potrebno zaraditi. Takvi ljudi često razmišljaju ovako: Zašto bi ja nekome samo tako otkrio važne informacije, za koje sam se pomučio radeći godinama, čitajući knjige, surfajući internetom? Moje vrijeme je novac i ne vrijedi mi gubiti ga na savjetovanje onima s kojima nikad neću zaraditi - zato ću im odmah naplatiti!
Ubuduće svima govorim: "Moje vam savjetovanje košta, platite pa onda možemo kavu piti i tri sata svakoga dana".
Naplaćivanje nije nužno dobra stvar
Istina je da bismo znanje trebali znati cijeniti i uredno ga platiti, pri pošteno obavljenom poslu. Međutim, naplaćivati svaku razmjenu informacija pri domjencima, okupljanjima, kavama i sličnim druženjima, poništilo bi 50 godina razvoja ljudsko-poslovnih odnosa. Krenemo li tim putem pa poput odvjetnika (kojima smo već platili za neki nedavni posao) počnemo govoriti: "Moj ti je sat 190 eura, gdje ću ti sve lijepo fino objasniti...onda, kad imaš vremena za kavu?", izgubit ćemo velik broj zainteresiranih klijenata i njihovih korisnih informacija.
I najveći stručnjaci će vam potvrditi, nije nužno naplatiti apsolutno sve, treba i uložiti u razvoj dobrog poslovnog odnosa. A ako se netko s tim ne slaže i želi sve naplatiti: tko voli, nek izvoli...