Diljem Zagreba pojavili su se mnogobrojni plakati s natpisima poput: „Samo slabiči dobiju depresiju“ ili "Djeca nemaju razloga imati psihićke probleme", a ubrzo su se nanizale i negativne reakcije
Aktivistica Sarnavka o spornim kampanjama: 'Ne diraj mi ribicu, kakve su to asocijacije?!'
UNICEF se ispričao zbog spornih plakata koji su proteklog tjedna zgrozili Zagrepčane. Naime, diljem Zagreba pojavili su se mnogobrojni plakati s natpisima poput: „Samo slabiči dobiju depresiju“ ili "Djeca nemaju razloga imati psihićke probleme". Nije trebalo proći puno vremena da se nanižu negativni komentari i reakcije ispod fotografija plakata na društvenim mrežama.
- Neprimjereno oglašavanje i tzv. "šok kampanja" koju si UNICEF kada je u pitanju zaštita mentalnog zdravlja nikako nije smio dopustit. Upravo ovakav pristup kod ove izrazito vulnerabilne skupine može imati nažalost potpuno drugačiji i suprotan učinak. Odvratno i neprimjereno - jedan je od mnogobrojnih komentara.
Oglasili su se i iz UNICEFA:
- Kampanju smo planirali provesti u dvije faze – "teaser" sa šokantnim porukama te"otkrivanje". U prvoj fazi kampanje 30.rujna objavljena je jedna od poruka na 10 oglasnih pozicija u Zagrebu. U drugoj smo fazi planirali prelijepiti oglase porukama s dodatnim pojašnjenjima i kontekstom kampanje – stajalo je u službenoj objavi UNICEFA.
Nekoliko dana kasnije, povukli su kampanju.
Kampanju je komentirala i Sanja Sarnavka, aktivistica za ženska prava.
- Meni je potpuno nezamislivo da o nečemu što je tako ozbiljno i ponekad tragično može netko na tako neozbiljan način pristupiti kampanji i ne razmišljati o posljedicama jer se sa nekim stvarima ne smije šaliti – komentirala je u RTL Direktu.
Dodala je da je potpuno neprihvatljivo da jedna organizacija koja se bavi očuvanjem okoliša, života, koristi najgori stereotip.
Osvrnula se na još jednu kampanju koja je izazvala slične reakcije. Iz udruge WWF Adria (Svjetska organizacija za zaštitu prirode) objavili su nekoliko reklamnih fotografija sa spornim naslovima.
- Ne diraj mi ribicu - stoji na fotografiji ženske noge, uz koju je dodan opis "Čuvam ju za velikog fratra".
- Velike ribe preferiraju mali alat - stoji na fotografiji muškarca s alatom.
Sarnavka je komentirala da je ovakvo nešto nedopustivo.
- Da jedna organizacija koja se bavi očuvanjem okoliša, života, koristi najgori stereotip koji je fujav. Mislim ribica, koje su tu asocijacije. I onda su oni napisali kao - vidjet ćete da će to biti sasvim drugačije u drugom dijelu kampanje. Na što smo svi rekli - skočite u rijeku i po mogućnosti nemojte izroniti - rekla je.
Reagirali su i psiholozi. Damir Ljubotina, pročelnik Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu kazao je da je koncept ovakvih kampanja da izazovu pažnju, ali skreće pozornost da to ovisi o proizvodu ili usluzi koja se reklamira.
- To možda vrijedi za auto gume, za sredstva za čišćenje, ali dio ljudi možda neće ni vidjeti poruku koja je trebala uslijediti nakon par dana. Mi smo imali potrebu reagirati da ovakav način kampanja može izazvati više štete nego koristi. Mi želimo bit pozitivni,ideja je bila dobra, treba i dalje razgovarati o mitovima – rekao je Ljubotina u Direktu.
Spornu je kampanju komentirao i komunikacijski stručnjak Petar Tanta koji je rekao:
- Vi i ja vjerojatno ne bi ovdje pričali da je UNICEF stavio plakat na kojem piše da u Hrvatskoj od mentalnih bolesti boluje recimo 400 tisuća ljudi. Preko tog podatka bi prešli i vjerojatno se ne bi ni okrenuli. Ovo je poruka koja je poprilično jasna i možemo to vidjeti kao odjek onoga što ljudi misle kada čitamo portale i komentare i to su dobro primijetili.
Poanta cijele priče je, istaknuo je Tanta, da ljudi primijete poruku, u nekim slučajevima da se proda neki proizvod, u nekim prilikama da se razgovara o tome i da se na taj način podigne svjesnost oko nečega.