Istražujemo: Znate li kojoj generaciji pripadate i koliko vas godina rođenja predodređuje?
Više od dvije milijarde ljudi, to jest 30% svjetske populacije, pripada Generaciji Z, rođenoj od sredine devedesetih do početka 2010-ih godina. Oni danas imaju između 12 i 26 godina, a evo o čemu razmišljaju
Trenutno na svijetu koegzistira sedam generacija, od kojih su najstarije, Najveća generacija i Tiha generacija, proživjele izazovna vremena tijekom Drugog svjetskog rata. Njihovi nasljednici, Baby Boom generacija, Generacija X i Generacija Y, dobili su prilike koje njihovi preci nisu mogli ni zamisliti te su utjecale na mnogobrojne revolucionarne promjene u svijetu.
Za razliku od pripadnika Generacije Y, poznatijih kao milenijalci - ljudi koji su postali punoljetni tijekom Velike recesije - sljedeća generacija trebala je naslijediti snažno gospodarstvo s rekordno niskom nezaposlenošću. Međutim, pandemija COVID-19 i rat u Ukrajini promijenili su društvene, političke i gospodarske prilike, pa umjesto da gledaju u svijet prilika, Generacija Z okrenuta je neizvjesnoj budućnosti.
Traže sigurnost i stabilnost
Inače, Generaciju Z ili "zoomere", prema istraživanjima sociologa, odlikuje specifičan pogled na svijet, puno su pažljiviji od prethodnih generacija te su svjesniji svijeta oko sebe. Također su najprogresivnija i najraznovrsnija generacija dosad, koja pokazuje visoku razinu tolerancije i empatije prema drugima.
Izrazito su poduzetnički nastrojeni te više nezavisni i komunikativni od svojih roditelja milenijalaca. Borci su za svoja prava, ali i mnoga druga prava, poput onih ekoloških, te se ne boje javno pokazati svoju aktivističku stranu.
Dok se na milenijalce često gleda kao na idealiste motivirane svrhom, a ne plaćom, pokazalo se da Generacija Z voli sigurnost koju im osigurava dobra zarada. Ovo je pragmatična generacija i, iako im je stalo do promjene, u konačnici ih najviše motivira osjećaj stabilnosti u životu. Odlikuju se i radnom konkurentnošću te preferiraju individualni rad jer žele da ih se procjenjuje prema vlastitim, a ne prema grupnim zaslugama. Imaju potrebu za konstantnim razvojem vještina i itekako su spremni na naporan rad, ali isto tako očekuju da će to biti prepoznato.
Zanimanja u kojima "zoomeri" najčešće žele raditi obuhvaćaju područja umjetnosti, dizajna i medija, a ne treba posebno isticati da ipak najviše vladaju preferencije za tehnološkom industrijom budući da ova grupa poznaje samo svijet s javno dostupnim internetom.
Primjera radi, pripadnicima ove generacije trenutno se pruža jedinstvena prilika da karijeru počnu u jednoj od najuspješnijih i najvećih prehrambenih kompanija u jugoistočnoj Europi. Riječ je o Podravci, tvrtki koja će svojim budućim "zoomerima" podravkašima pružiti mogućnost sudjelovanja u razvoju proizvoda od ideje do lansiranja na tržište, rad na novim tehnologijama i modernim IT sustavima te iskustvo rada u multikulturalnom okruženju.
Online aktivizam i usamljenost
Jedan od ključnih čimbenika koji su u mnogočemu oblikovali stavove i ponašanje pripadnika ovog naraštaja je tehnologija. Budući da je YouTube stvoren 2005., a Instagram 2010. godine, nije ni čudo što ova generacija poznaje društvene mreže kao svoj džep. Prema The World Economic Formu, "zoomeri" na dan provedu u prosjeku 2 sata i 55 minuta na društvenim mrežama te su prepoznati kao generacija koja najviše raspravlja o pitanjima društvenih problema i ciljeva na internetu.
Nažalost, stalna uključenost u online svijet, gubljenje izravnog fizičkoga kontakta s drugima te privid svijeta u kojem je "sve savršeno" ovoj generaciji ne idu na ruku. Često se upravo zbog toga osjećaju usamljenima.
S vedrije strane gledano, "zoomeri" imaju mnoge kvalitete koje ih čine pravom generacijom uzorom. Naime, iznimno cijene odnose i vole ljude bez obzira na to koliko su različiti, zainteresirani su za samopokretanje i pronalaženje kreativnih načina da se obrazuju i poboljšaju svoj život, ne vole licemjerje i, ako su protivne njihovim uvjerenjima, otvoreno će reći da ne podržavaju odluke određenih institucija vlasti.
Znate li kojoj generaciji pripadate?
Ako niste dio Generacije Z, znate li kako se zove vaš naraštaj? Naime, svaka generacija okuplja ljude rođene u razdoblju od 15 do 20 godina, a koje, osim slične dobi, povezuju značajna događanja koja su u mnogočemu oblikovala njihovu osobnost.
Danas najstariju živuću generaciju, Najveću generaciju, čija dob prelazi sto godina, povezuje to što su proživjeli Drugi svjetski rat i nesigurne ekonomske uvjete. Nakon njih pojavile su se Tiha generacija, konformistička i konzervativna generacija rođena malo prije završetka i nakon rata, te Baby Boom generacija, naraštaj poznat po visokoj stopi fertiliteta, koju su potaknuli završetak rata i pozitivne ekonomske promjene. Sljedeća po redu je Generacija X, čiji pripadnici danas imaju između 40 i 60 godina, a mogu se pohvaliti da su proživjeli prva značajna istraživanja svemira, pad Berlinskog zida i razvoj modernog računala. Njihovi mlađi sunarodnjaci, poznati kao Generacija Y ili milenijalci, trenutno su najbrojnija generacija u svijetu, ali ne zadugo jer sljedeća generacija postaje sve glasnija. "Zoomeri" su spremni povesti razgovore o važnim društvenim pitanjima te istodobno osvojiti tržište rada i postojeće poslodavce.
Iako će sigurno biti najmlađi zaposlenici na bilo kojem radnome mjestu, u svjetskoj populaciji zapravo su drugi po redu po starosti. Naime, nakon "zoomera" slijedi Alpha generacija, čiji pripadnici trenutno imaju najviše 12 godina, a najmlađi se tek trebaju roditi budući da će razdoblje ovog naraštaja obuhvatiti sve one rođene do 2024. godine.