Ovi ljudi odlučili su riskirati i uskočiti u svijet poduzetništva: Evo što su naučili o novcu
Mnogi ne vole govoriti o novcu i malo će njih reći koliko zarađuju ili koliko troše, ali kad je riječ o poduzetništvu, novac ne bi trebao biti tabu. S tim se slaže i petero poduzetnika s kojima smo imali prilike o tome otvoreno porazgovarati
Osim dobre ideje i tržišta koje će biti zainteresirano za tu ideju, pri pokretanju posla izuzetno je važno i pitanje financiranja. Financije su zapravo okosnica svakog poslovanja i bez kvalitetnog upravljanja njima poduzeća su osuđena na propast. Od rukovođenja svakodnevnim operacijama i financijskim analizama do planiranja budućih ulaganja i rješenja za krizne situacije, financije igraju ključnu ulogu za napredak poduzeća na današnjem zagušenom i konkurentnom tržištu.
Osnivač mora biti spreman uložiti
Svjestan je toga i pedijatar nefrolog Slaven Abdović, koji je poduzetničkim vodama zaplivao s idejom zvanom BeDry, odnosno jedinstvenom aplikacijom za djecu koja omogućava kroz personalizirani pristup liječenje nevoljnog bijega mokraće prije prvog posjeta liječniku. Naš nam sugovornik ovom prilikom objašnjava da na početku poslovnog puta postoje dvije stvari o kojima poduzetnik treba voditi računa.
- Kod jedinstvene ideje poželjno je razviti proizvod koji je minimalno održiv, ali dovoljan za potvrđivanje i ispitivanje zainteresiranosti tržišta. To je prvi trošak. U pravilu nitko nije zainteresiran financirati razvoj proizvoda za koji se ne zna hoće li ga kupci kupovati i korisnici koristiti. U ovom koraku najčešće je potrebno uložiti vlastita sredstva, posuđeni novac od članova obitelji, dignuti kredit i slično. Osnivač koji je spreman riskirati sa svojim sredstvima sigurno je više posvećen razvoju i ostvarenju poslovanja od možda nekog tko ima druge izvore financiranja - ističe Slaven, koji je za potrebe programiranja aplikacije - struke o kojoj on ne zna mnogo - morao dio financija usmjeriti na najam programerske tvrtke.
Naime, prema Slavenovu mišljenju, partnerstvo s prijateljima ili poznanicima koji imaju tražene vještine ne mora uvijek imati pozitivan ishod i ne mora uvijek značiti uspjeh, pa je za ovaj pothvat radije angažirao profesionalce. No s tim se vjerojatno ne bi složila četvorica prijatelja i istraživača iz područja elektroenergetike sa Zavoda za visoki napon i energetiku na FER-u - Ivan Pavić, Alen Hrga, Domagoj Badanjak i Ivan Sudić, koji su zajedničkim snagama osmislili Green Energy Pal.
Financijski plan kad-tad morate izraditi
Ivan, Alen, Domagoj i Ivan pokrenuli su startup bez nekog razrađenog financijskog plana i praktički volontirajući u svojoj tvrtki. Iako je razvoj tekao u dobrom smjeru, ubrzo su shvatili da im treba dobar financijski plan kako bi ubrzali tempo rada.
- Kroz razvoj proizvoda, nabavku resursa i opreme, testiranje proizvoda i kontakt s korisnicima, počeli smo dobivati prve uvide u financijske stavke. Čim smo to imali, kreirali smo financijski plan, koji se pokazao kao važan čimbenik, i interno (nama kao timu) i eksterno (partnerima i investitorima). Shvatili smo da bez financijskog plana nije moguće planirati daljnji razvoj proizvoda i tvrtke. A najvažniji dio tog plana bio je pronaći dovoljno novca da plaćamo nas, osnivače, ali i nove zaposlenike na puno radno vrijeme. Ovdje vidimo financiranje, i kroz prodaju proizvoda i kroz potencijalne investicije, kao osnovnu pretpostavku za budući uspjeh tvrtke - ističe Ivan Pavić.
Osim financijskog plana, svaki poduzetnik bi trebao biti svjestan važnosti ulaganja, upozorava mladi poduzetnik Ivan Lauc, vlasnik tvrtke Reducos Software te osnivač platforme Plodovi.hr. Riječ je inače o internetskoj prodaji poljoprivrednih proizvoda po pristupačnoj cijeni i uz dostavu na kućnu adresu, pri čemu je podrijetlo hrane jednostavno provjeriti i dokazati.
- Iako smo ponosni na sve što smo dosad ostvarili, smatramo da postoje još neki aspekti poslovanja koje nismo savladali. U mnogočemu važnom i dalje smo na početku, ali dobra vijest je da znamo kamo idemo i kako ćemo tamo doći - govori nam uz osmijeh Ivan Lauc i dodaje da im je idući poslovni korak investicija u pripremu edukativnih sadržaja pomoću kojih će novi korisnici moći samostalno pokrenuti vlastitu digitalnu tržnicu.
Izuzev toga, Ivan kaže da se trudi redovito ulagati u njegovanje dobre organizacijske kulture, razvoj kvalitetnih procesa i ljudskih resursa jer zna koliko su ti aspekti posla u današnjoj kompleksnoj poslovnoj okolini - u kojoj je samo promjena konstantna - važni. Prema njegovu mišljenju, poslovni subjekti koji se mogu brzo prilagođavati mogu upravo na toj kvaliteti graditi konkurentnost.
'Svaki euro doslovno dvaput prebrojim'
A da bi naučili kako se brzo i na najbolji mogući način prilagođavati uvjetima koji s vremena na vrijeme mijenjaju poslovnu okolinu svakog poduzetnika, važno je učiti iz vlastitih grešaka, objašnjava nam Nikolina Firm, vlasnica brenda prirodne kozmetike JouJou.
- U startu je to bio hobi u koji sam uložila, u kalupe za sapune, a ulja za izradu koristila sam od višaka iz kuhinje. Tad sam izradila stotine sapuna kojima nisam bila zadovoljna, a kad sam otišla na rodiljski dopust, izrađivala sam ih dan i noć dok nisam otkrila savršenu recepturu. U tom sam periodu od financijske pomoći iskoristila poticaje za samozapošljavanje, ali kad sam uvidjela da je stavljanje kozmetičkih proizvoda na naše tržište dug i skup proces, bila sam primorana uložiti i vlastiti novac, od svojih mjesečnih primanja. To je jedan od razloga zbog kojih od tada detaljno pazim na financije u poslovanju, zbog kojih sam pažljiva pri ulaganju i zbog kojih svaki euro doslovno dvaput prebrojim - govori nam Nikolina.
Itekako dobrodošla potpora
Premda iskustvo u poduzetništvu može biti jedinstveno za svakog pojedinca, ono što bi svim poduzetnicima trebalo biti jednako jest spremnost na učenje, prilagodbu i poboljšavanje. To se, dakako, može primijeniti i u financijskom aspektu poslovanja, objašnjava nam Andreja Veljača, direktorica Tiflotehne, tvrtke koja proizvodi očna pomagala i znakovlje pristupačnosti te distribuira tiflotehnička pomagala i pruža usluge za osobe s oštećenjem vida.
- Treba uvijek imati na umu da financije kao ključan aspekt poduzetništva igraju važnu ulogu u održivom i uspješnom poslovanju. Drago mi je zato da ovom prilikom mogu izraziti zahvalnost što smo uvršteni među desetero poduzetnika u ovogodišnjem natječaju 'Pokreni nešto svoje' te sam sigurna da ćemo s tom financijskom pomoći moći dodatno razviti i poboljšati naše poslovanje. Ovim projektom također želimo postići veću medijsku i tržišnu vidljivost, koja će nam pomoći ojačati povjerenje kod potrošača i uspostaviti snažnu prisutnost u industriji - rekla je Andreja, koja je uz Ivana Pavića (Green Energy Pal), Slavena Abdovića (Slaven Abdović - BeDry), Ivana Lauca (Reducos Software) i Nikolinu Firm (JouJou) ove godine postala korisnik projekta "Pokreni nešto svoje".
Ukupno je bilo deset dobitnika. Osim navedenih, izabrani su Simona Augustić (Arya Intimo), Vanja Perić (Pakra), Diana Gluhak Spajić (Red Fork), Jelena Martinčić (Ri Rock) te Ivan Šimatović (IDDI). Ove će hrvatske poduzetnike - koji su svoj rad usmjerili u društveno korisne projekte - ACT Grupa i Philip Morris Zagreb u okviru projekta "Pokreni nešto svoje" sufinancirati s ukupno 50.000 eura te im pružiti stručno mentorstvo kako bi unaprijedili svoje poslovanje.
Inače, ovaj se program održava već sedmu godinu zaredom te je od njegova početka do danas, u hrvatske poduzetnike uloženo više od 655 tisuća eura. Zanimljivo je pritom istaknuti da je društveni povrat programa u proteklim godinama utrostručen u odnosu na dosad uložena financijska sredstva!