Obavijesti

News

Komentari 79

Nakon godinu dana računi za struju, vodu i plin zastarijevaju

Nakon godinu dana računi za struju, vodu i plin zastarijevaju
1

Iako računi zastarijevaju, ako komunalac na vrijeme pokrene ovrhu, dug će naplatiti. Ako netko do poštara ne preuzme obavijest o ovrsi za zaboravljeni račun, to potrošača ne opravdava i ovrha će svejedno teći dalje

Nekada su komunalci za neplaćane i nekoliko puta na mjesec slali opomene i naplaćivali ih. Potrošačke udruge izborile su da opomene budu besplatne prema Zakonu o zaštiti potrošača i tad se javio problem da mnogi više ne šalju opomene, nego odmah pokreću ovrhu.

Uz kamate i druge troškove postupka, tada iznos ovrhe može neslućeno eksplodirati. Ako netko jednostavno zaboravi na račun ili ga nenamjerno ‘preskoči’ platiti, nekoliko je alata kojima potrošači ostvaruju svoju zaštitu.

- Davatelji javnih usluga (komunalci) moraju na svakom računu napisati ako postoji ranije dugovanje. Zato račune treba čitati - govori dopredsjednica Varaždinskog potrošača Sanja Keretić.

Ako u toj obavijesti nema detalja koliki je točno dug i kada je nastao, tada treba pisanim putom zatražiti od davatelja usluge specifikaciju duga. Naša sugovornica kaže da na računima, opomenama ili pozivima na plaćanje, često ispišu obavijest “da su uvidom u svoje poslovne knjige na današnji dan utvrdili dugovanje od (primjerice) 500 kuna”.

- To nije dovoljno, jer potrošač ne vidi je li dug u zastari – kaže Keretić.

Vraća se povratna ambalaža za mlijeko i mliječne proizvode
Vraća se povratna ambalaža za mlijeko i mliječne proizvode

A računi za struju, vodu, plin i telekomunikacije zastarijevaju nakon godinu dana i to prema odredbama Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o obveznim odnosima, kaže naša sugovornika. Nakon što prođe godina, potrošač se može pozvati na zastaru.

- Ako netko dobije račun na kojem piše da je rok za plaćanje 15. svibnja 2017. Taj račun zastarijeva 16. svibnja 2018. - pojašnjava Keretić.

- No o zastari računa ne brine se davatelj usluge, nego sam potrošač. Pisanim putem potrošač mora upozoriti davatelja usluge da će se u slučaju pokretanja postupka prisilne naplate (ovrhe) pred javnim bilježnikom ili sudom, pozvati na svoje zakonsko pravo o zastari - kaže Keretić.

Evo kako u Hrvatskoj napraviti zdrav ručak za manje od 10 kn
Evo kako u Hrvatskoj napraviti zdrav ručak za manje od 10 kn

Dodaje da kada potrošač o tome obavijesti tvrtku pisanim putom, tada se smatra da ih je informirao i da poznaje svoja prava. Obično tvrtke potom ni ne pokreću ovrhu. Ipak, mnogo je slučajeva kada potrošači dobivaju ovrhe za zaboravljene račune od prije deset i više godina i neki tvrde da nikad nisu dobili obavijest da je ovrha uopće pokrenuta sve dok ih nisu blokirali.

- Za svaku ovrhu, pa i račun od prije 15 godina, uvijek prethodi postupak koji mnogi potrošači izignoriraju. Kada se izda rješenje o ovrsi, tada ga šalju ovršeniku - potrošaču. Ponekad pojedinci mijenjaju adrese pa im se rješenje šalje na staru adresu, a nekad neki jednostavno ne žele primiti poštu. Ako poštar dva puta donosi rješenje i ostavlja o tome obavijest, a potrošač ju ne preuzima, to ne znači da nije odgovoran. Treći put sud na svojoj oglasnoj ploči stavlja rješenje o ovrsi i ono postaje pravomoćno – kaže Keretić.

Kada prozor perete kupovnim sredstvom, operite ruke i lice
Kada prozor perete kupovnim sredstvom, operite ruke i lice

Dakle, ako netko i ne preuzme od poštara obavijest, to ne znači da ovrha ne ide dalje. Loše je ako potrošač ignorira ovakva rješenja jer u roku od osam dana mogu dati prigovor i pozvati se na zastaru računa. I to je jedina mogućnost njihove intervencije u svoj slučaj. Jednom kad je rješenje o ovrsi pravomoćno, tada je rok zastare za naplatu deset godina. U tom roku može se pokrenuti prisilna naplata (ovrha). Ako to ne učine, nakon deset godina, više potrošača-ovršenika ne mogu ovršiti. Ipak, i tu postoji ‘kvaka’ kad se ovrha može pokrenuti bilo kad, pa i nakon deset godina. Ako je ranije donesena pravomoćna presuda o ovrsi, dovoljno je da prisilnu naplatu pokrenu dan prije 10 godina i tada se mogu naplatiti bilo kad.

Dobro je poštaru otvoriti vrata

Kada poštar donese obavijest o ovrsi zbog neplaćenog računa, tada potrošač ima rok od osam dana napisati prigovor. Ako poštar ne uruči dva puta obavijest, treći put ona se stavlja na oglasnu ploču suda i smatra se da je uručena.

Kartice vjernosti: Trgovci ih koriste za 'špijuniranje' kupaca
Kartice vjernosti: Trgovci ih koriste za 'špijuniranje' kupaca

Pisani prigovor je svetinja

Svaki prigovor mora se napisati i poslati komunalnoj tvrtki jer to može postati dokaz u kasnijim postupcima. Račune treba plaćati, a ako netko želi uložiti prigovor na račun, to mora napisati jer usmeni dogovori jednostavno ne vrijede.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 79
Milanović: Tražio sam bokun povjerenja, a bogami dobio sam slijed iz Masterchefa
SKUP U KOPRIVNICI

Milanović: Tražio sam bokun povjerenja, a bogami dobio sam slijed iz Masterchefa

Zoran Milanović u subotu je na skupu poručio kako je njegov program Ustav, ovlasti predsjednika se znaju, a 'oni koji mašu programima nisu ništa drugo doli lažni scijentološki propovjednici koji žele prodati drveno željezo".