Obavijesti

News

Komentari 37

Kartice vjernosti: Trgovci ih koriste za 'špijuniranje' kupaca

Kartice vjernosti: Trgovci ih koriste za 'špijuniranje' kupaca
1

Kartice vjernosti nisu banalan model nego posljedica vrlo ozbiljnih znanstvenih istraživanja, primjerice istraživanja iz kognitivnog marketinga, i ne radi se samo o čistoj informatici koja prikuplja i uparuje podatke

Zamrznute domaće štrukle i odmah kraj njih alat. Naizgled potpuno nasumično postavljeni proizvodi u trgovini, no iza takvog rasporeda proizvoda stoji dobar razlog, a on se krije u karticama vjernosti. Trgovci preko njih sakupljaju informacije o navikama kupaca, pa odatle i da uz zamrznute štrukle puno njih kupuje alat. Tajna je to na koju upućuje prof. Saša Aksentijević, koji je ujedno stalni sudski vještak za informatiku i telekomunikacije.

- Štrukle i alat konkretan su primjer jednog trgovačkog lanca u Hrvatskoj, koji ima najsuludije poredane proizvode, a upravo se iza toga krije priča o karticama vjernosti. Kad je nešto ekstremno nelogično posloženo u trgovini, ali se sustavno tako slaže, zapravo se radi o spoznajama do kojih su došli analizirajući podatke s kartica vjernosti - kaže ovaj stručnjak. Tako se dva nelogična proizvoda mogu naći jedan kraj drugog jer, i kad su oni udaljeni u trgovini, kupci ih iz nekog razloga kupuju zajedno. Tad ih približe kako bi ih kupci kupovali još i više.

Znaju i intimne podatke 

Odatle par zamrznute štrukle - alat. I trgovci to nikad ne bi primijetili da ne analiziraju podatke koje dobiju svaki put kad skeniraju karticu vjernosti na blagajni. Trgovci zapravo na isti način mogu doći i do ponekad intimnih pojedinosti iz nečijeg života - je li žena upravo rodila (pa kupuje pelene najmanje veličine) ili ima menstrualni ciklus (pa kupuje higijenske uloške). To o kupcu otkriju svaki put kad kupac pruži trgovcu svoju karticu. A ti podaci postaju još vredniji ako ostavimo puno svojih podataka kad popunjavamo pristupnice.

Osim imena i prezimena, adrese, kućnog telefona, mobitela i mail adrese, često na pristupnicama traže i vrlo detaljne podatke o spolu, obrazovanju, a ponekad kupac odgovara i na naizgled trivijalna pitanja o tome je li kupio auto posljednjih godinu dana, ide li na skijanje, jesu li u posljednjoj godini kupili klimatizacijski uređaj... Tako upareni podaci o pojedincu uz podatke o tome što je kupio u trgovini postaju golem izvor vrijednih informacija za trgovce i dodatna pitanja daju kontekst o samom kupcu.

Na pitanje koliko su osobni podaci sigurni od krađa i zlouporabe informatički stručnjak odgovara da, kao i drugdje, postoje mogućnosti krađe i zlouporabe, ali da postoje i mehanizmi zaštite. Primjerice, kriptiranje podataka, tako da, ako ih netko i ukrade, ne može s njima ništa jer su kriptirani. Trgovci nastoje kupce nagraditi korisnike vrijednosne kartice akcijama, popustima, knjižicama s dodatnim popustima. Tako ih zapravo žele privući natrag u svoju trgovinu i potaknuti dodatnu kupnju. 

- No postoji i drugi motiv trgovaca, a to je kreiranje vlastitih skladišta podataka (eng. data warehouse) i pomoću metoda koje se inače koriste nad takozvanim big data podacima, otkriti veze među podacima koje nisu na prvi pogled vidljive, pa i ispraviti pojedine stvari. Najvažnije - to im koristi za predviđanje kako će se potrošači ponašati - kaže naš sugovornik.

Otkriva da kartice vjernosti nisu banalan model nego posljedica vrlo ozbiljnih znanstvenih istraživanja, primjerice istraživanja iz kognitivnog marketinga, i ne radi se samo o čistoj informatici koja prikuplja i uparuje podatke. Aksentijević se prisjeća jednog od modela korištenja kartica vjernosti - kad je trgovački lanac davao popust od 2,5 posto na svaku kupnju koju bi netko platio karticom jedne banke.

Aplikacije umjesto kartica 

- Naravno, to je financirala banka da proširi kartičnu bazu i trajalo je nekoliko godina - kaže Aksentijević. Trošak akcija i popusta za one koji imaju kartice vjernosti obično snosi trgovac, dobavljač ili oni taj trošak podijele međusobno. A ponekad novčanici kupaca pucaju zbog kartica koju godinama nude skoro u svakom dućanu.

I za to postoji rješenje - mobilne aplikacije u kojima se na jednome mjestu mogu unijeti sve kartice vjernosti, što ‘olakšava’ novčanike jer se više ne moraju imati plastične kartice, a i mobitel je uvijek pri ruci, dok se kartice ponekad zagube. Njih je uglavnom jednostavno koristiti, a Aksentijević kaže da su takve aplikacije jednako sigurne kao i druge. 

- Za očekivati je da trgovci primjenjuju barem adekvatne mjere informacijske sigurnosti. Podaci nisu pohranjeni u samoj aplikaciji nego na serveru, pa onoliko koliko su podaci sigurni kod trgovca, toliko su sigurni i u aplikaciji - zaključuje naš sugovornik.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 37
FOTO Teška nesreća u Šibeniku: 'Auto se zabio u zid i prevrnuo'
NA TERENU I VATROGASCI

FOTO Teška nesreća u Šibeniku: 'Auto se zabio u zid i prevrnuo'

U nesreći je, kako su nam potvrdili iz JVP Šibenik, sudjelovao jedan automobil. Za sada nema službenih informacija o ozlijeđenim ili stradalim osobama
Epidemiolog Kaić o virusu koji se širi u Kini: 'Kola među nama, nije nov, nema mjesta panici'
HMPV NIJE NOVA KORONA

Epidemiolog Kaić o virusu koji se širi u Kini: 'Kola među nama, nije nov, nema mjesta panici'

Kina bilježi porast oboljelih zbog HMPV virusa. Epidemiolozi kažu da on nije nov, dugo je među nama pa onda postoji iimunitet, koji na koronu nismo uopće imali. Cjepiva nema pa je rizik za malu djecu i starije veći
Do kraja života nije znao crtati, poginuo je u svom Mercedesu, a bio je arhitekt ispred vremena
ZAGREBAČKI VIZIONAR

Do kraja života nije znao crtati, poginuo je u svom Mercedesu, a bio je arhitekt ispred vremena

Spisateljica i arhitektica Ena Katarina Haler za Express je pisala feljton povodom 130. godišnjice rođenja arhitekta Drage Iblera, Zagrepčanina koji će uz taj grad ostati vezan tijekom cijelog profesionalnog života