Vječna dilema oko popularne izreke i dalje se nastavlja. Upravo smo zato odlučili potražiti ljude koji nam iz prve ruke mogu reći kako pravilo ''kupac je uvijek u pravu'' funkcionira u stvarnom životu
Sigurno ste više puta čuli izreku ''kupac je uvijek u pravu'', no znate li tko ju je proslavio? Bilo je to davne 1909. godine, kada je Harry Gordon Selfridge, osnivač popularne robne kuće Selfridge u Londonu, izmislio i danas popularnu frazu. Njegove mudre riječi odmah su preuzele i druge tvrtke te se ovaj izraz počeo koristiti kao standard u poslovanju. Ipak, u zadnje se vrijeme sve više pitamo: je li kupac stvarno uvijek u pravu?
Za rubriku ''vjerovali ili ne''
Kad smo u ulozi kupca, svi preferiramo spomenuto pravilo, ali što misle oni koji se nalaze s druge strane pulta? Kako bismo to saznali, odlučili smo pitati prodavačicu Š. S. kako se ona nosi s neobičnim zahtjevima svojih kupaca.
- Iako nam je većina kupaca sasvim pristojna i razumna, ponekad se znaju pojaviti osobe s prilično neobičnim pristupom. Primjerice, jednom je u trgovinu ušetala starija žena sa psom u rukama, iako je na vratima vidljiva oznaka da je životinjama ulaz zabranjen. Nakon što sam ju na lijep način na to upozorila, ona mi je ozbiljnim tonom odgovorila da to nije pas, nego beba - prisjeća se naša sugovornica te kaže da u takvoj situaciji jednostavno ne zna što odgovoriti, a da pritom ne ispadne bezobrazna prema kupcu. Drugi ju je slučaj također ostavio prilično iznenađenom.
- Nekim ljudima vjerojatno nije jasno da prodavači ne smiju napuštati svoja radna mjesta, naročito ako su sami za blagajnom. Tako me jednom prilikom žena pitala mogu li joj pomoći nositi pet paketa vode do njenog stana jer je shvatila da su joj teški tek kad ih je na blagajni platila. Iako mi je bilo žao žene, jednostavno joj nisam mogla pomoći jer time ugrožavam svoje radno mjesto - objašnjava naša sugovornica.
Ni ugostiteljima nije lako
Mario je vlasnik jednog zagrebačkog kafića nepunih godinu dana, ali dosad se i on nekoliko puta susreo sa specifičnim zahtjevima gostiju.
- Ljudima je ponekad zaista teško ugoditi, tako da prigovora nikad ne manjka. Od žaljenja na propuh i previše svjetla pa sve do situacije kada je jedan gospodin ušao u kafić i pitao može li uzeti jednu stolicu jer ih mi imamo puno - prisjeća se Mario uz smijeh te kaže da se trude biti pristojni kako bi se svaki gost vratio u kafić jer ipak od toga žive i zarađuju.
- Uglavnom nastojimo biti maksimalno ljubazni, ali nekad ljudi stvarno znaju biti neugodni. Tako da im ne možemo baš u svemu popustiti - zaključuje Mario i dodaje da ne misli kako je gost baš uvijek u pravu.
Kako je u drugim zemljama?
Umjesto ''kupac je uvijek u pravu'' japanska izreka ''okyakusama wa kamisama desu'' u prijevodu ima još veće značenje, a to je da je kupac bog. Sličan pristup imaju i u Njemačkoj, gdje izraz "der Kunde ist König" znači da je kupac kralj. Njemačka je također ažurirala zakone o zaštiti potrošača kako bi kupcima pružila više opcija i veću podršku.
Ništa manje važnosti ne pridaju u drugim zemljama, poput Španjolske i Francuske, gdje se popularno pravilo transformiralo u ''kupac nikad nije u krivu''. Tu mantru i danas primjenjuje ekskluzivni hotel Ritz Carlton, u kojemu od 1890. godine vrijedi pravilo da je konobar, kad se gost požali na jelo ili uslugu, dužan istog trena uvažiti njegove želje. Ipak, s obzirom na cijenu koju gosti tamo plaćaju, vjerojatno ništa manje i ne očekuju.
Konačna presuda
Možemo se složiti da kupca uvijek treba poštivati, no teško je zaključiti da je on baš uvijek u pravu. Što vi mislite?