Pad Facebookovih usluga na trenutak nas je odvojio od naših virtualnih prijatelja, ali ponudio uvid u svijet s manje dezinformacija i polarizirajućih rasprava. Naš ekspert za društvene mreže analizira posljedice
Kako je globalni pad Facebooka, barem na nekoliko sati, učinio svijet nešto boljim mjestom...
Koliko ste puta jučer tijekom večeri iz navike uzeli mobitel, otvorili aplikaciju i počeli skrolati po Facebooku ili Instagramu? I to u trenutku kada ste već znali da postoje poteškoće s uslugom. Ovisnost je gadna stvar.
Portali su se raspisali o poteškoćama i prenosili najnovije informacije, reakcije ili zabavu s Twittera koji je jedini tada radio. Odjednom je bilo normalno i jedino moguće upisati u Google naziv nekog portala ili otići na aplikaciju i informirati se o tome što se događa.
Što se dogodilo?
Prema sada dostupnim informacijama Facebook i ostale njegove usluge na trenutak su nestali s interneta zbog DNS (Domain Name System) i BGP (Border Gateway Protocol) problema. Ukratko, kada korisnik upiše domenu "www.24sata.hr" DNS to prevodi u IP adresu kako bi vaš preglednik mogao učitati resurse s te adrese i otvoriti stranicu. BGP je još šira stvar i omogućuje mrežama da se međusobno pronađu. Internet je mreža koja se sastoji od drugih mreža, a BGP to sve skupa povezuje. Ono što se jučer dogodilo je puno kompleksnije i ovo je pojednostavljeni opis. Metaforički, jučer su spaljeni svi mostovi koji su povezivali Facebookove usluge i internet, pa tako i nas kao krajnje korisnike.
Nezgodan timing
Jučerašnji incident dogodio se u trenutku kada Facebook trese jedan od najvećih skandala još od 2018. godine kada se saznalo za curenje i neovlašteno korištenje podataka milijuna korisnika. Afera Cambridge Analytica po prvi je puta široj javnosti otkrila na koji način se Facebook može zloupotrijebiti i na koji način može utjecati na demokratski proces izbora.
Novi skandal vezan je za zviždačicu Frances Haugen koja je kao zaposlenik Facebooka imala pristup ogromnoj količini internih podataka i istraživanja, a također je bila upoznata s načinom na koji funkcionira Facebookov newsfeed algoritam.
Facebook je već dugo u nemilosti zakonodavaca zbog u najmanju ruku dvojbenih poslovnih praksi. Ono što bi trebalo zabrinuti Facebook je činjenica kako zviždači u SAD-u uživaju ozbiljnu zaštitu, ali i količina dokumentacije koju Haugen očito posjeduje. Američki SEC već je zaprimio najmanje 8 prijava s ozbiljnim optužbama o laganju investitorima i upitnim poslovnim praksama.
Konkretno, u prijavi se tvrdi kako je Facebook znao kakav utjecaj njihove platforme imaju u formiranju ekstremističkih stavova kroz poticanje polarizirajućih rasprava i preporuku grupa i tema koje potiču teorije zavjere. Prije svega se tu misli na ulogu Facebooka u napadu na američki Capitol. Takve primjere vidimo i na lokalnoj razini gdje je mnogima Facebook glavna platforma. Interni podaci otkrivaju kako se s platforme miče manje od 2% govora mržnje.
Daljnje optužbe odnose se na interno istraživanje o Instagramu koje je proveo Facebook i koje nikada nije službeno javno objavio. U njemu se tvrdi kako kod 13.5% tinejdžerki Instagram intenzivira razmišljanja o samoubojstvu ili samoozljeđivanju, kod 17% pogoršava poremećaje u prehrani, a kod 1 od 3 loše utječe na percepciju vlastitog tijela.
Ostale optužbe odnose se na ulogu Facebookovih usluga u trgovini ljudima gdje se često žrtve kontaktiraju preko jedne o Facebookovih platformi. Prema svjedočanstvu Haugen "Facebook uvijek bira profit prije sigurnosti."
Što dalje?
Bit će zanimljivo pratiti u kojem smjeru će se razvijati novi skandal i hoće li jučerašnji tehnički problemi biti samo najava mnogo ozbiljnijih problema s kojima će se Facebook kao kompanija suočiti. Facebook je promijenio internet i način na koji komuniciramo. Nije sporno kako postoje mnoge pozitivne stvari u kojima je olakšao naš digitalni život, ali ulaskom u apsolutno sve aspekte života vrijeme je da se ozbiljnije počinje pričati o odgovornosti koju takva moć nosi sa sobom.
Nije potrebno pratiti događaje u SAD-u kako bismo vidjeli kakav utjecaj imaju društvene mreže (prvenstveno Facebook i Instagram) kroz cijelu pandemiju. Korisnici Facebooka često vole tvrditi kako "misle svojom glavom", a nisu niti svjesni kako su zatvoreni u algoritam koji im servira balon informacija u koje žele vjerovati. Vrijeme je da digitalna medijska kultura i kritičko razmišljanje, učenje o fake newsu postanu dio obrazovnog programa jer pred nama su generacije djece koja se neće sjećati vremena prije Facebooka. Standardi koji postoje za medije i novinarstvo trebaju se odnositi i na velike platforme. Ljudi opasnih namjera, teoretičari zavjera i ostali opskurni likovi prije Facebooka bili su samo to, a onda su dobili platformu i megafon u ruke za plasiranje svojih laži i manipulacija i nameću se kao autoriteti za teme o kojima nemaju apsolutne nikakve kompetencije. Puno je lakše prihvatiti slatku laž, nego kompliciranu i neugodnu istinu.
Jučer je barem na kratko bio dobar dan za novinarstvo, psihičko zdravlje i borbu protiv dezinformacija.