Obavijesti

Sport

Komentari 8

Rječnik Formule 1: Znate li što su 'lizalica', čist zrak i šikana?

Rječnik Formule 1: Znate li što su 'lizalica', čist zrak i šikana?
1

Sigurno imate jednog prijatelja koji vam nakon svake utrke Formule 1 počne u detalje objašnjavati što se sve dogodilo. Ako ne pratite taj sport, vjerojatno pola stvari ne razumijete i mislite da priča 'klingonski'

Dogovorili ste druženje s prijateljima u nedjelju navečer. Sjednete, naručite piće i jedan započne priču bez kraja: "Kakva utrka danas, Hamilton je startao s 'polea', Alonso je napravio 'jump start', dobio je 'drive-trough' kaznu. Verstappen nije imao 'gripa' na startu, a Alonso je startao s kraja 'grida'...", a vi gledate u njega i ne razumijete o čemu priča. Za vas smo izdvojili 50 riječi koje se svakodnevno koriste u Formuli 1, a koje samo najveći zaljubljenici u ovaj sport razumiju...

Apex

U izjavama vozača nerijetko možete čuti da je netko promašio apex zavoja. Cilj vozača je svaki zavoj proći što boljom putanjom kako bi krug bio brz, a najbolji način je u zavoj ući središnjom linijom unutarnje strane. Ta se putanja  skraćeno zove 'apex'.

Backmarker

Naziv za vozače koji se nalaze na kraju poretka, a smetaju vodećima koji ga trebaju preteći za cijeli krug. Kad sudac maše plavom zastavicom, backmarker je dužan prvom prilikom maknuti se u stranu i bez pružanja otpora dozvoliti vozaču iza sebe da ga pretekne.

Clean air (Čist zrak)

Čist zrak je onaj koji nije turbulentan. Čist zrak ima onaj vozač koji ispred sebe ima bar desetak sekundi praznog prostora, npr. vodeći nakon prvog kruga. Taj prazan prostor omogućuje efikasnije hlađenje kočnica i optimalnu aerodinamiku, a vozač ne gubi vrijeme na eventualna preticanja.

Compound (Smjesa)

Svaka guma ima smjesu od koje se sastoji, a Formula 1 koristi više različitih smjesa u gumama. U većini slučajeva smjesa se sastoji od bar deset sastojaka, kao što su guma, polimer, sumpor, čađa, ulje itd... Postoje omjeri sastojaka koji se nalaze u smjesi, a svaka mala promjena može bitno utjecati na performanse i trajnost guma.

Downforce

Aerodinamična sila koja bolid gura prema dolje u trenutku kada on ide naprijed. Što je više downforcea, bolid brže prolazi kroz zavoj. Za svaku stazu postoje drugačije postavke downforcea na bolidu.

Drive-trough kazna

Kazna koju suci određuju za vrijeme utrke vozaču koji je na neki način prekršio pravila utrkivanja. Vozač u zadanom roku startno-ciljnu ravninu mora proći kroz pit lane ograničenom brzinom.

DRS - Drag reduction system

U modernoj Formuli 1 bolidi imaju DRS sustav. Radi se o prilagodljivim zadnjim krilima koja se po potrebi otvaraju kako bi se smanjio otpor zraka. Krila se otvaraju isključivo u DRS zonama koje su označene na stazi. Na treninzima i u kvalifikacijama DRS se može aktivirati u svakoj DRS zoni, a za vrijeme utrke vozaču je dozvoljeno DRS otvoriti samo ako se nalazi unutar sekunde zaostatka za vozačem ispred sebe. U trenutku kad vozač pritisne kočnicu, DRS se automatski deaktivira. Valja napomenuti da se ne smije koristiti na startu utrke, u prva dva kruga, na eventualnom restartu, zatim ako pada kiša i ako su suci tako odlučili zbog sigurnosnih razloga. Ukoliko bi vozač u zavoju uključio DRS, bolid bi se izvrtio. 

ERS - Energy recovery system

Sastoji se od jedinica generatora koji utrošenu toplinsku energiju iz turbopunjača i utrošenu kinetičku energiju iz kočnica pohranjuju i u konačnici pokreću bolid. Sustav bolidu daje 120 kw snage ( oko 160 konjskih snaga), što bolidu daje 33 sekunde brže vrijeme po krugu.

Flat out

'Gas do daske'. 

Flat spot

Označava područje na gumi koje je zbog snažnog kočenja i blokiranja kotača iznimno istrošeno. Flat spot ne pomaže upravljivosti bolida, uzrokuje vibracije, a vozač može biti prisiljen na promjenu guma.

Formacijski krug

Nakon što se vozači poredaju na startno ciljnoj ravnini, mehaničari se miču sa staze, a vozači voze formacijski krug, tj. krug za zagrijavanje kako bi temperaturu guma i kočnica, ali i ostale postavke podigli na optimalnu razinu.

G sile

Fizičke sile koje za vožnje snažno pritišću vozače prilikom akceleracije, snažnih kočenja, brzih zavoja i česte promjene smjera.

Graining (Razgradnja guma)

Proklizavanja mogu uzrokovati otpadanje sitnih komadića gume koji se zalijepe na gaznu površinu gume i ona na tom dijelu gubi kontakt s podlogom. To utječe na vrijeme vozača jer gubi dozu gripa u zavojima. Graining prestaje nakon nekoliko krugova. Često se događa vodećima na početku utrke jer im se gume ohlade dok čekaju ostale vozače da se poredaju za start.

Grip

Količina trakcije, tj. prijanjanja guma na podlogu koju automobil ima u datom trenutku, utječe na prolaz bolida kroz zavoje. Što je više gripa, bolid brže prolazi zavoj.

Handling (Upravljivost)

Riječ koja se koristi za označavanje utrošene energije vozača prilikom prolaska kroz zavoj. Što je bolji 'handling' bolida, lakše je brzo proći kroz zavoj bez podupravljanja i preupravljanja.

HANS uređaj

Kratica od 'Head and Neck Support Device', sigurnosni uređaj koji vozač stavlja preko ramena i spaja s kacigom, a pričvršćen je za kokpit kako bi u slučaju nezgode smanjio jak trzaj glave.

Instalacijski krug

Krug koji vozač vozi kako bi testirao ponašanje bolida, a pred kraj kruga odlazi u boks umjesto da prođe kroz startno-ciljnu ravninu.

Jump start

Rijedak događaj, a opisuje situaciju u kojoj nestrpljivi vozač na startu utrke bolid pokrene prije nego što su crvena svjetla na semaforu ugašena. Postoje senzori koji detektiraju takav prijestup, a vozač biva kažnjen.

Kokpit

Dio šasije u kojem sjedi vozač.

Lock-up

Trenutak u kojem vozač naglim kočenjem blokira jednu ili više guma, a ostale se i dalje rotiraju. Najčešće se prilikom jakih kočenja prije ulaska u zavoj blokira unutarnja prednja guma. Rezultat lock-upa je dim i flat-spot.

Lollipop

Ne, nije ništa za jesti. Lollipop u ruci drži jedan član posade u boksu. Čim je bolid spreman za nastavak utrke, zadužena osoba diže 'lizalicu' u zrak kao znak vozaču da može napustiti boks. Iako se čini kao zanimljiv, taj je posao iznimno odgovoran, budući da u boksu zna biti velikih gužva u kojoj je vrlo važna dobra procjena 'lollipopmana'. S druge strane, zbog loših procjena vozača lollipopmani su u nekoliko navrata završili s lakšim tjelesnim ozljedama. 

Marbles

Maleni ostaci guma koji se talože izvan vozačke putanje. Dobro ih je izbjegavati jer mogu uzrokovati gubitak gripa i proklizavanja.

Marshal

Službeni djelatnici na stazi, zaduženi su za sigurnost na stazi. Između ostalog, moraju paziti da gledatelji ne ugroze sigurnost utrke, guraju bolide koji su završili u šljunčanoj zamci ili zbog drugih razloga ne mogu nastaviti utrku. Mašu zastavicama koje naređuju vozačima određeno ponašanje. Usprkos tome što im je posao da drže visok nivo sigurnosti, upravo oni su znali ugrožavati sigurnost utrke.

Opposite-lock

'Kontra motanje'.

Out brake (Prekočiti se)

Izraz koji se koristi kada vozač koči prekasno ili nedovoljno jako pa 'promaši' pravovremeni ulazak u zavoj. Vozači se znaju prekočiti prilikom izvlačenja maksimuma iz bolida u kvalifikacijskim krugovima, a katkad i u pokušaju preticanja.

Oversteer (Preupravljanje)

Zbog pomanjkanja gripa u datom trenutku ili prejake doze papučice gasa na izlazu iz zavoja može se dogoditi da zadnji kraj bolida počne proklizavati i postoji mogućnost izvrtanja na stazi. Penicilin za tu situaciju je umjereno doziranje gasa i 'kontra motanje' volana sve dok vozač ne osjeti da su gume ponovno uhvatile trakciju. Cijeli se proces odvija u manje od sekunde vremena, a kad se bolid ispravi, slijedi 'gas do daske'.

Paddock

Primjer zašto je neke sportske izraze bolje izgovarati na stranom jeziku. Paddock u Formuli 1 nije ograđeni konjski pašnjak, nego prostor iza bokseva momčadi u kojem je smještena njihova logistika i momčadske kućice.

Parc ferme

Zagrađeno područje gdje vozači nakon kvalifikacija parkiraju bolide. Članovima momčadi tamo nije dozvoljen kontakt s bolidima bez strogog nadzora sudaca utrke.

Pit board

Ploča kojom momčad informira svog vozača na startno-ciljnoj ravnini koliko je krugova ostalo do kraja utrke, koja je njegova pozicija, koliko zaostaje za čovjekom ispred sebe, a koliko mu je prednosti ostalo u odnosu na vozača iza. Koristi se i ako dođe do problema s radio vezom.

Pit wall

Zid koji odvaja startno-ciljnu ravninu i bokseve. U utrci su za zidom smješteni šefovi momčadi, trkaći i ostali inžinjeri i menadžeri. Zbog prejakog sunca ili mogućnosti kiše, pitt wall je natkriven kako bi zaštitio navedeno osoblje.

Pits (Boksevi)

Područje koje je od startno-ciljne ravnine odvojeno zidom (pit wallom), a gdje vozači ulaze za vrijeme treninga, kvalifikacija i utrka zbog promjena guma ili nekih drugih dijelova bolida. Iz sigurnosnih razloga uvedeno je ograničenje brzine od 80 km/h, a nestrpljivi vozači se znaju zaigrati i proći malo brže zbog prekasnog kočenja prije crte ograničenja. Takve se egzibicije redovno kažnjavaju. Ukoliko se dogodi za vrijeme treninga ili kvalifikacija, vozač kaznu plaća maksimalno 1000 eura, a ako prijestup napravi u utrci, slijedi kazna prolaska kroz boks ili 'drive-trough penalty'.

Pole position

Prvo mjesto na startnom gridu. Pripada vozaču koji je u posljednjoj rundi kvalifikacija ostvario najbrže vrijeme.

Powertrain (Pogonska jedinica)

Sustav koji pokreće bolid. U današnjoj Formuli 1, pogonska se jedinica sastoji od ukupno šest odvojenih elemenata, a to su: motor s unutarnjim izgaranjem (ICE), generator kinetičke energije (MGU-K), generator toplinske energije (MGU-H), spremište energije (ES), turbopunjač (TC) i kontrolna jedinica (CE).

Prime, option tyres

Od 2011. godine Pirelli je postao službeni dobavljač guma u Formuli 1. Za svaku utrku procjenjuju dvije najbolje varijante smjesa. Prime je takozvana 'tvrda' smjesa. Ona najbolje odgovara karakteristikama staze i traje duže od mekše, opcijske smjese. Iako su kraćeg vijeka, mekše gume donose bolji ritam i brže krugove. Za vrijeme utrke vozači su dužni isprobati obje varijante guma osim ako su na stazi kišni uvjeti. Tada se koriste intermediate ili full wet gume, ovisno o količini vode na stazi.

Reconnaissance lap

Prije utrke vozač izlazi iz boska i vozi krug da bi zauzeo startnu poziciju na gridu koju je zaradio u kvalifikacijama. Ukoliko želi napraviti više krugova, vozač je dužan proći kroz pit lane, da ne bi ugrozio sigurnost vozača i osoblja na startno-ciljnoj ravnini.

Retirement (Povlačenje)

Pojam koji označava povlačenje vozača iz utrke zbog mehaničkog kvara ili nesreće.

Safety car (Sigurnosni automobil)

Automobil koji na stazu izlazi iz boksa i vozi ispred vodećeg u utrci. Na stazu izlazi ukoliko se dogodi nesreća zbog koje utrkivanje na stazi postaje nesigurno, a može izaći i ako s nekog bolida otpadne dio na stazu. Posljednjih smo godina svjedoci sve češćeg starta utrke pod sigurnosnim automobilom zbog jakih kišnih uvjeta, a zadnja takva održana je prošle sezone u Brazilu. Bernd Mylander vozač je sigurnosnog automobila od 2000. godine, a trenutačno vozi Mercedes AMG GTs. Iako bi na cesti bio nedostižan za većinu automobila, vozači Formule 1 se za vrijeme vožnje iza Mylandera na uskim stazama nerijetko žale kako idu presporo. To ujedno govori koliko su zapravo brzi F1 bolidi.

Sektor

Zbog jednostavnije usporedbe vremena, jedan je krug podijeljen na tri sekcije. Svaki od ta tri dijela nazivamo sektorom.

Slipstreaming

Uz DRS, najbolji prijatelj vozača prilikom preticanja zove se slipstream. Vozač koji pretiče približava se protivniku, a što mu je bliže, njegov bolid ide većom brzinom. Tu brzinu postiže zbog manjeg otpora zraka kojeg bolid ispred 'čisti'. Još ako je u DRS zoni, preticanje zna biti turistička vožnja, a ne težak zadatak.

Starting grid

Pozicioniranje bolida za start utrke. Na čelu grida nalazi se najbrži iz kvalifikacija, a prema kraju idu vozači sa sporijim vremenima.

Stop and go penalty

Jedna od najgorih vijesti koje vozač može dobiti. Ako je zaradio ovu kaznu, mora proći pit laneom, zaustaviti se ispred boksa svoje momčadi i stajati deset sekundi u mjestu bez da itko dira bolid. Ukoliko ovu kaznu vozač dobije na stazi poput Monze, gdje je startno-ciljna ravnina jako duga, rezultat na kraju može biti razočaravajući.

Steward

Jedan od visokorangiranih sudaca koje organizator svake utrke zaposli za donošenje odluka.

Šasija

Glavni dio bolida na koji se spajaju pogonska jedinica i ovjesi.

Šikana

Skupina uskih zavoja punih promjena smjerova. Na stazi se najčešće nalaze nakon dugih pravaca.

Tear-off strips

Prozirne trake koje vozači stavljaju na vizir kacige prije utrke. Za vrijeme vožnje ih zbog prljavštine koja se nakupi skidaju i bacaju.

Telemetrija

Sustav koji pohranjuje podatke vezane uz motor i šasiju u računalo ekipe, a iz toga inžinjeri iščitavaju ponašanje bolida na stazi.

Trakcija

Vrlo važna osobina gume. Što bolje prijanjaju za podlogu, vožnja je sigurnija, a vozačima najviše pomaže u brzim zavojima. Manjak trakcije može prouzrokovati destabiliziranje bolida u određenom trenutku, što pri velikim brzinama predstavlja opasnost.

Traction control

Kompjuterski sustav koji detektira eventualno gubljenje kontakta guma s podlogom, tj. proklizavanje guma. U tom trenutku sustav prenosi pogon na gume s većim prijanjanjem. Sustav je od 2008. godine zabranjen u Formuli 1 kako bi vozači u bolidu imali više posla.

Understeer (Podupravljanje)

Naziv za situaciju u kojoj bolid pri ulasku u zavoj prednjim krajem ne može skrenuti koliko je potrebno i promašuje apex. Može odnijeti dosta vremena, pogotovo ako se dogodi u brzim zavojima.

Wheelbase (Međuosovinski razmak)

Označava razmak između srednje točke prednjih i zadnjih kotača. Utječe na 'handling' bolida.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 8
Senzacija Zagreba u Ligi prvaka: Srušio je prvaka Njemačke, nestvarna utakmica Mandića!
PAO MAGDEBURG

Senzacija Zagreba u Ligi prvaka: Srušio je prvaka Njemačke, nestvarna utakmica Mandića!

Suci su dirnuli u lavove, a kada lava razbjesniš... Zagreb je otišao na rekordnih šest razlike i Magdeburg bacio unatrag. Mandić je za kraj obranio još jedan sedmerac za ukupno 21 obranu! Bravo Manda, bravo Petko