Niti jednom imalo ozbiljnom doktoru nije jasno zašto to radite. Tri proizvoda koja ste proglasili čudesnima, znanstvena zajednica javno je ismijala, napala je Oza još 2014.senatorica Claire McCaskill
Za struku je šarlatan, a za Trumpa novi savjetnik za sport
U petak je Bijela kuća na svojim službenim stranicama objavila da predsjednik SAD-a Donald Trump (71) želi zaposliti Mehmeta Oza (57) poznatijeg kao dr. Oza, voditelja istoimenog američkog TV showa. Trump bi ga zaposlio kao službenog savjetnika za sport, fitness i prehranu.
Mnogi su s negodovanjem dočekali ovakav Trumpov izbor, budući da doktora mnogi kolege prozivaju zbog znanstveno neutemeljenih savjeta koje daje na televiziji, zbog čega je kontroverzni doktor već jednom odgovarao pred američkim Kongresom i pred sudom.
Prvi ozbiljniji 'potres' Ozovog imidža bio je u lipnju 2014. kad su ga američki senatori napali na javnom saslušanju pododbora za zaštitu potrošača, a prozvali su ga u sklopu istrage o oglašavanju lažnih proizvoda koji, kako dr. Oz tvrdi u svojim emisijama, pomažu u mršavljenju.
- Niti jednom imalo ozbiljnom doktoru nije jasno zašto to radite. Tri proizvoda koja ste proglasili čudesnima, znanstvena zajednica javno je ismijala - napala ga je senatorica Claire McCaskill (64). Ona je i zatražila saslušanje tada već popularnog Oza pred američkim Kongresom jer je smatrala da se u njegovim emisijama prečesto obmanjuje javnost, i to ponajviše putem reklama određenih farmaceutskih kompanija.
- Vaš kredibilitet narušili su prevaranti, ali i vi sami ste to učinili svaki put kada ste napomenuli da svatko može izbaciti mast iz organizma samo ako uzme neku od široke ponude malih pilula - rekla je McCaskill dr. Ozu tijekom saslušanja.
McCaskill je i navela nekoliko konkretnih primjera u kojima su Oz i njegovi oglašivači varali gledatelje, a posebno se osvrnula na emisiju emitiranu dvije godine prije kada je popularni liječnik izjavio da je ekstrakt zelene kave magičan lijek za mršavljenje.
Dr. Oz je saslušanje i kritike shvatio, kako kaže, kao pokušaj cenzure njegove emisije. Istaknuo je kako vjeruje u nadomjeste o kojima govori u emisiji, ali je dodao kako je svjestan da one nisu trajna rješenja. Dodao je kako on i njegova obitelj 'konzumiraju sve što on preporuči gledateljima'.
Konkretno, u ovom je slučaju Oz u svojoj emisiji nazvao 'čudesnim' ekstrakt zelene kave, za koji su istraživanja odavno pokazala da nema apsolutno nikakvih efekata na mršavljenje. Senatorima je tom prigodom priznao da 'povremeno koristi malo uljepšane izraze', no dodao je da proizvode koje preporučuje u emisiji, daje i članovima obitelji. Čudno je kako se cijeli slučaj uopće nije odrazio na Ozovu globalnu popularnost.
Samo nekoliko dana nakon Kongresa, dr. Oza je napala i liječnička struka na čelu s Henryjem Millerom sa Stanforda. Oni su ga optužili da promovira 'nadriliječništvo' i u oštrom pismu zatražili su da ga se makne sa sveučilišta Columbia, gdje povremeno predaje. No ni to nije narušilo imidžu globalno popularnog doktora, pa čak ni srušilo gledanost.
Već dvije godine kasnije je u američkoj javnosti odjeknuo i drugi slučaj vezan za kontroverznog doktora - u siječnju 2016. dr. Mehmet Oz je pristao na sudsku nagodbu prema kojoj je gledateljima koje je prevario lažnim sredstvima za mršavljenje, zajedno s kompanijama s kojima je surađivao, morao isplatiti odštetu u iznosu od devet milijuna dolara.
Mnogi se pitaju kako je nadareni, nagrađivani kardiovaskularni kirurg s diplomama tri najuglednija sveučilišta postao čovjek koji promovira zrnca zelene kave s kojima se 'mršavi u sedam dana'… ili, još važnije, zašto milijuni ljudi svoje zdravlje prepuštaju u ruke televizijskog doktora koji je već osuđivan, a kojeg i struka ismijava.
Show dr. Oza se zu Americi emitira od 2009. a od njega je napravio globalno najutjecajnijeg TV doktor. Njegovu emisiju, prosječno gleda više od četiri milijuna ljudi u 118 zemalja. Mehmet Oz izdaje i svoj magazin ‘Dobar život’, a redovito piše kolumne za najpopularnija američka izdanja. Drži radijske emisije, objavljuje nekoliko knjiga godišnje, a njegova službena web stranica funkcionira kao najposjećeniji servis za pitanja i odgovore o zdravlju.
Ima milijune sljedbenika na Facebooku, Twitteru, Pinterestu i YouTubeu. Preko svih tih kanala, Oz propovijeda, zapravo, samo jednu, dvojbenu poruku - da svoje zdravlje možete držati pod kontrolom uz pomoć jednostavnih trikova i prirodnih lijekova, a mršavjeti možete bez ikakvog fizičkog napora, dovoljno je prehrani 'dodati neki od mnoštva čarobnih biljnih pripravaka.'
Američke institucije i znanstvena zajednica zato sve pažljivije prate njegove inicijative. Nedavno je objavljena iscrpna studija British Medical Journala s urnebesnim rezultatima. Nasumično su odabrali 20 proizvoda koje Oz reklamira u svojoj emisiji i detaljno su ih testirali. Ispalo je da otprilike pola tih preporuka nema nikakvog dokazanog učinka ili izazivaju kontraefekt.
Osramotio se i par mjesec nakon suđenja, kad je u jednoj emisiji natuknuo da bi se virus ebole možda ipak mogao širiti zrakom, što je u znanstvenoj zajednici izazvalo opće izrugivanje. Oz je jedini poznati doktor koji je s takvom idejom izašao u javnost nakon što su virolozi postigli globalni konsenzus oko dokaza o prenošenju ebole.
No njegova retorika, koju ozbiljni liječnici i institucije javno preispituju, se nije odrazila na milijune njegovih fanova koji ga i dalje bezuvjetno obožavaju.
Američka novinarka portala Vox Julija Belluz razgovarala je s desetak Ozovih kolega, mentorima i ostalim stručnjacima koji su dolazili u doticaj s njegovim radom. Neki od njih poznaju ga sa samih početaka – iz dana kada je tek izašao s Harvarda i sveučilišta Pennsylvania. Belluz je razgovarala i s Ozovim fanovima, među koje spada i - njezina mama.
Zahvaljujući manijakalnom kopanju po doktorovoj prošlosti, doznala je da Oz od djetinjstva inklinira alternativnim tehnikama i da se njegov odmak od službene medicine povećavao što je postajao slavniji. Svi bivši suradnici s kojima je razgovarala kunu se pak da je Oz jedan od najboljih stručnjaka kojeg su sreli.
- Da pitate bilo koga u ovoj bolnici koga bi voljeli u operacijskoj sali, da sad dobiju infarkt, većina bi vam odgovorila - 'Mehmeta' - rekao joj je Richard Green iz prezbiterijanske bolnice u New Yorku gdje je Oz godinama radio.
Nitko nije htio komentirati zašto se jedan, očito talentiran i uspješan tip, koji je obavljao 400 operacija godišnje, prodao do te razine. S druge strane, obožavatelji s kojima je novinarka Voxa razgovarala kunu se da je Oz prvi TV doktor koji im nije dosadan i daje im nadu.'Karizmatični dr. Oz očito je imao šanse postati globalna zvijezda koju doktorska zajednica pritom neće ismijavatii. Żalosno što nije', rezimirala je novinarka Bulluz svoje istraživanje o Mehmet Ozu.
U svijetu posljednjih godina takozvano medicinsko šarlatanstvo postaje sve unosniji biznis, koji se mjeri u milijardama dolara godišnje. Samo Amerikanci na alternativnu medicinu godišnje potroše oko 40 milijardi dolara a u mnogim drugim zemljama, uključujući i Hrvatsku, prodavači pripravaka često koriste rupe u zakonima koje im omogućuju da na tržište plasiraju dodatke hrani čija se učinkovitost, ali i štetnost, ne moraju dokazivati skupim kliničkim istraživanjima.
Istraživanje vezano za show dr. Oza koje su Amerikanci proveli 2015. pokazuje da čak 50 posto njegovih tvrdnji nije imalo nikakvo znanstveno uporište ili je čak bilo u suprotnosti s dostupnim dokazima.
VIDI OVO: 5 najgorih stvari koje ti se mogu dogoditi za vrijeme seksa!