Jesu li kompanije u Hrvatskoj inovativne ili zaostajemo za najboljima? Evo tko najviše inovira i zapošljava
Kada šefovi toleriraju neuspjeh? I za što su uvijek spremni potrošiti i vrijeme i novac
Prema ovogodišnjoj analizi konzultantske tvrtke Accenture, investicije kompanija u inovacije gotovo će se udvostručiti u sljedećih pet godina. Glavni izazov kompanija pritom je kako ideje pretvoriti u komercijalnu stvarnost. Poduzetnički barometar, koji je konzultantska tvrtka EY 2019. godine provela među dosadašnjim kandidatima programa EY Poduzetnik godine, otkriva, pak, da je čak 72 posto domaćih poduzetnika inoviralo u posljednje dvije godine u raznim dijelovima svojeg poslovanja.
"Jedno naše globalno istraživanje istovremeno je pokazalo da većina kompanija ostaje na svojem putu te da pokušavaju iskoristiti biznis-model na kojem jesu, dakle ne inoviraju. Tek mali broj kompanija pokušava koketirati s inovacijom, a najmanje je onih koje idu u disrupciju premda investitori upravo to od njih očekuju", ističe Berislav Horvat, Country Managing Partner EY-a Hrvatska.
Kako nastaje inovacija u kompanijama u Hrvatskoj i zaostajemo li za globalnim prosjekom? Jesu li talenti i tehnologija glavni pokretači uspjeha tvrtki lidera? Tema je to četvrtog videa u videoserijalu "A1 Leadership Talks", u kojem je prvi put u Hrvatskoj 20 lidera biznisa i stručnjaka raspravljalo o novim pravilima posla.
"Inovacija je esencija svake tvrtke, a razina kreiranja i monetiziranja inovacije čini razliku između dobitnika i gubitnika. U osnovi svega su motivirani i talentirani ljudi s pravim setom vještina jer bez znanja nema inovacija. U IBM-u imamo 12 labova, 3000 znanstvenika i šest nobelovaca. Imamo stipendiju Great Minds, pa najbolji studenti imaju priliku sjediti, recimo, u labu u Zürichu pokraj nekog nobelovca i smišljati ne samo IBM-ove proizvode nego možda i rješavati problem nedostatka pitke vode u svijetu", otkriva Tomislav Balun, poslovni direktor IBM-a Hrvatska.
Tomislav Balun iz IBM-a otkrio je da u kompaniji sa 350.000 zaposlenih puno pažnje polažu na razvoj vještina i talenata. Između ostalog, imaju learning platformu koja je bazirana na umjetnoj inteligenciji. Zaposlenici mogu izraditi svoj kurikulum i pratiti osobni karijerni put te planirati edukaciju prema vještinama koje moraju steći kako bi se mogli dalje profesionalni razvijati i napredovati. Samo prošle godine zaposlenici IBM-a ukupno su 26 milijuna sati proveli učeći.
Sljedeći val inovacija
Jiří Dvorjančanský, CEO A1 Hrvatska, otkriva da je kompanija u posljednjih 20 godina na hrvatsko tržište uvela sve nove i najnaprednije mrežne tehnologije i usluge, od onih druge generacije 2G do sadašnje 5G, za što se očekuje da će u idućih nekoliko godina donijeti ogromne promjene.
"U 1992. dnevna prosječna potrošnja data prometa na svjetskoj razini bila je 100 GB, a danas isti promet bilježimo u našoj mreži u samo deset sekundi. Potrošnja podataka je ogromna, i samo će rasti. Sljedeći val inovacija koji ćemo doživjeti sigurno će potaknuti 5G. Tehnologije poput autonomnih automobila, e-zdravstva i e-vlade, povezanih strojeva s različitim rješenjima, sve to ne bi bilo moguće bez 5G-a", ističe Dvorjančanský.
Među inovacijama je i NB IoT tehnologija, za koju je A1 prvi pružatelj na području cijele Hrvatske. "IoT je trend koji će sigurno zavladati cijelom industrijom. Mi smo potpuno spremni za trenutak kada će doživjeti svoj vrhunac. Jedini imamo pokriven cijeli teritorij Hrvatske s NB IoT mrežom, a radi se o tehnologiji koja omogućava velikom broju uređaja odnosno senzora da šalju potrebne informacije s lokacija gdje standardni mobilni signal nema prodornost", naglašava.
Otvorili 300 novih radnih mjesta
Philip Morris je primjer kompanije u tradicionalnoj industriji koja se nije mijenjala desetljećima, a onda je vlastitim inovacijama potpuno disruptirala biznis.
"Od 2008. godine investirali smo 7,2 milijarde dolara u razvoj i znanstvenu utemeljenost naših proizvoda. Nije uobičajeno da jedna globalna kompanija, dio tradicionalne industrije koja se značajnije nije mijenjala desetljećima, proaktivno odluči promijeniti, ne samo način na koji radi, već i svrhu, vođena idejom stvaranja bolje budućnosti. Sve je bazirano na snažnoj inovaciji, postignutoj tehnološkim napretkom i znanstvenim dostignućima. Da bi ista bila primjenjiva, investirali smo i u bolje razumijevanje potreba potrošača te razvoj organizacije i pojedinaca, što su ključni elementi našeg uspjeha. Upravo nam je inovacija omogućila i da u Hrvatskoj kreiramo 300 novih radnih mjesta koja su direktno vezana uz edukaciju, prodaju i pružanje podrške potrošačima", pojašnjava Anita Letica, generalna direktorica Philip Morrisa Hrvatske i Slovenije.
Osječka tvrtka Inchoo ima oko 50 zaposlenih. Izrađuje web shopove za globalne klijente, kojima je i partner u rastu. Inchoo 95 posto prihoda ostvaruje izvozom, a u Hrvatskoj su radili na webovima za Bauhaus, Kolektivu, Prima namještaj i brojne druge proizvođače i trgovce. U stalnoj potrazi za inovacijama jedan je od velikih izazova im je i privlačenje talenata u Osijek.
"Inovacija može imati puno oblika. Od inkrementalne inovacije kojom unapređujemo postojeći proizvod ili uslugu do disruptivne kada u firmu uvodimo nešto posve novo. Pristupi su različiti, a ova druga zahtijeva veće budžete i rizik. Mi na godišnjoj razini definiramo budžet za distruptivnu inovaciju i imamo različite primjere uspjeha i neuspjeha. Ipak, iz svakog pokušaja smo nešto naučili i napredovali. U Inchoou gradimo inovacijsku kulturu i potičemo svakog zaposlenika da sudjeluje u inovacijama svojim idejama i prijedlozima", ističe Tomislav Bilić, osnivač i CEO tvrtke Inchoo.
Berislav Horvat zaključuje da je vodstvo kompanije ključno kako bi neka inovacija uspjela jer uspjeh ovisi isključivo o otvorenosti leadershipa prema inovacijama i idejama.
"U Hrvatskoj nemamo još cijeli ekosustav. Nužno je imati venture capital, private equity te korporacije koje su otvorene i rade svoje male fondove, investicije i timove kako bi se to sve posložilo. Tek tada i uz regulaciju mogli bismo imati pravo inovativno gospodarstvo", zaključuje Horvat.
Iskoristite priliku i unaprijedite svoje poslovanje uz AI!
ZABA pokrenula program preporuke: Nagrađuje postojeće klijente s 20, nove s do 70 eura!
Istraživanje HGK otkriva koja su nam omiljena mjesta za kupnju i koliko smo lojalni kupci