Obavijesti

Promo sadržaj

Činjenice ili faktoidi – istraživanja otkrivaju istinite podatke o plastičnim vrećicama

Činjenice ili faktoidi – istraživanja otkrivaju istinite podatke o plastičnim vrećicama

Sigurno ste već čuli uzrečicu da laž izrečena dovoljno puta postaje istina, a i susreli se s takvim tvrdnjama

Faktoidi su navodne istine, komadići točnih informacija koji se nadopunjuju i uvrću tezama koje odgovaraju određenoj interesnoj skupini. Ponavljaju se u različitim prigodama i tekstovima, dok više nikome nije sumnjivo podrijetlo izrečenih podataka. Svi tako „znamo“ da celer „ima negativne kalorije“ ili da jelo iza 18 sati „deblja“. U području prehrane, pogotovo dijeta, najčešće prepoznajemo što je uvriježeno mišljenje. Istinu spoznajemo tek kad ih testiramo i sami na vaganju zaključimo da je celer samo niskokaloričan, jednako i prije i poslije 18 sati.

U drugim područjima je puno teže samostalno provjeriti istinitost nečega, posebno kad faktoidi zvuče dobro, ili bude jake emocije, a slušamo ih od malih nogu. Materijal o kojem se tijekom godina izmislilo toliko da je od najzelenijeg materijala 21. stoljeća postao predmet zabrana i gotovo mržnje je plastika.

Sigurno ste čuli da plastične vrećice ubijanju sto tisuća morskih sisavaca i milijun morskih ptica godišnje. Istina je da su te brojke zasnovane na krivoj interpretaciji kanadskog istraživanja provedenog u Newfoundlandu 1987. Tada je utvrđeno da je između 1981. i 1984. godine više od 100 000 morskih sisavaca, uključujući i ptice, uginulo zbog zapletanja u ribarske mreže. Ovo istraživanje uopće nije spominjalo plastične vrećice. Ta se tvrdnja može provjeriti uvidom u članak londonskog The Timesa (8. veljače 2012.), Series of blunders turned the plastic bag into global villain - Serija zabluda pretvorila je plastičnu vrećicu u globalnog zločinca.

Mnogi ljudi dobrih namjera postanu zagovornici zabrana, u ovom slučaju plastike, posebno plastičnih vrećica, jer im se serviraju faktoidi poput „plastične vrećice koriste se u prosjeku 20 minuta“. Gdje je istraživanje? Nikad se ne navodi.

Plastičnim stvarima nije mjesto u okolišu, kao što u prirodi nije mjesto ni drugim vrstama otpada. Tu bismo svi morali biti na istoj strani. Plastična vrećica neće sama iskočiti iz kante u potok, niti će se opušak samostalno pojaviti i odbaciti na plaži. Dakle, nije problem u stvarima samima po sebi, već u neodgovornim pojedincima koji njima loše gospodare. Zabrane neće polučiti željeni rezultat, već edukacija i uspostavljanje sustava kružnog gospodarenja otpadom. Predlažem da svi zainteresirani za pitanje stvarnog utjecaja na okoliš laganih plastičnih vrećica za nošenje i skupljih i težih alternativa pročitaju istraživanja Life Cycle Assessment of Supermarket Carrier Bags - Procjena životnog ciklusa trgovačkih vrećica za nošenje (Agencija za zaštitu okoliša Engleske i Walesa) i Life Cycle Assessment of grocery carrier bags - Procjena životnog ciklusa vrećica za nošenje namirnica (Agencije za zaštitu okoli- ša danskog Ministarstva okoliša i hrane).“ – preporučuje profesor emeritus Igor Čatić, koji se od 60-ih godina prošlog stoljeća bavi proizvodnjom plastičnih i gumenih dijelova.

Čatić pritom upozorava da je zabrana plastičnih vrećica za nošenje ekološki i ekonomski štetna odluka, kojom se pogoduje uvoznicima, a gase radna mjesta u Hrvatskoj. Naime, potrošači pri takvim zabranama pribjegavaju vrećicama za čiju se proizvodnju troši više energije i prirodnih resursa i koje tijekom svog životnog ciklusa ostavljaju nepovoljniji trag u okolišu.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Grijanje zimi, hlađenje ljeti: Vodič za svako godišnje doba uz Klima Koncept
PROMO

Grijanje zimi, hlađenje ljeti: Vodič za svako godišnje doba uz Klima Koncept

Osigurajte ugodnu temperaturu u domu tijekom cijele godine uz stručnjake iz Klima Koncepta koji donose savjete za odabir idealnog klima uređaja i dizalice topline uz atraktivne Black Friday popuste
Istraživanje pokazalo kako je polovica ispitanika doživjela pokušaja financijske prijevare
PROMO

Istraživanje pokazalo kako je polovica ispitanika doživjela pokušaja financijske prijevare

Anketa provedena među 902 ispitanika uključuje 621 klijenta Addiko banke
Lanac mjenjačnica Exclusive Change postaje dio mreže Auro Domusa
PROMO

Lanac mjenjačnica Exclusive Change postaje dio mreže Auro Domusa

Usluge otkupa zlata i srebra, zaloga zlata te kupovine investicijskog zlata i srebra bit će dostupne u Exclusive Change poslovnicama u City Centeru one West, u Zagrebu, od 19. studenoga te u City Centeru one Split, u Splitu, od 25. studenoga