Panoramski kotač danas je jedan od neizostavnih simbola zabavnih parkova, putnike uveseljava još od davne 1893. godine, a nastao je kao odgovor Amerikanaca na podizanje impresivnog Eiffelova tornja
Biste li se odvažili na vožnju u čeličnoj kabini na 260 metara?
Prvi panoramski kotač nastao je u radionici genijalnih umova američkih inženjera. Bio je središnji izložak svjetske smotre Expo u Chicagu 1893. godine, pa se često može čuti da ga zovu i Chicago Wheel. Njegovu izradu povezuju s rivalstvom Amerikanaca i Francuza jer je nastao kao odgovor na podizanje Eiffelova tornja s druge strane Atlantika.
Dakle, svjetski Expo glavni je krivac i za izum panoramskoga kotača. Koordinaciju izložbe koja će impresionirati svijet preuzeo je ugledni arhitekt Daniel Burnham, čija je misija bila pretvoriti neugledan trg, milju udaljen od Chicaga, u nešto što će zadiviti svijet i ponuditi nedvosmislen odgovor na francusko remek-djelo.
Bez malih ideja
Oko sebe je Burnham okupio all-star ekipu dizajnera i naredio im: Bez malih ideja! Tražili su adekvatan odgovor na željezno čudo od 324 metra izniklo usred Pariza, a ideja je bilo svakakvih, od tornja koji bi željeznicom spajao gradove i omogućio putnicima da se kao toboganom spuste do željene destinacije pa do preteče bungee jumpinga u kojem bi ljude u automobilima zakvačenim za sajlu ispuštali s tornja.
Sve je to bilo neprihvatljivo za Burnhama. Očajni, čak su i konzultirali Eiffela, koji je Amerikancima poručio i savjetovao da samo naprave veći toranj. Naravno da to nije bilo prihvatljivo za ponosne američke inženjere, arhitekte i dizajnere.
Ferris Wheel ili panoramski kotač
Burnham je bjesnio na svoj tim zbog nedostatka ideje i imaginacije. Tad je 33-godišnji inženjer iz Pittsburga Gale Ferris Jr., čija je firma bila zadužena za inspekciju čeličnih konstrukcija u okviru Expoa, skicirao golemi čelični kotač. Nakon što je dodao specifikacije, podijelio je ideju s Burnhamom, koji se protivio tankim šipkama koje bi nosile ljude na visinu veću od nedavno predstavljenoga Kipa slobode. "Previše krhko", rekao je.
No Ferris je bio vrlo odlučan u svojoj namjeri da ideju provede u djelo. Velika posjećenost koja se očekivala na sajmu potaknula ga je čak i da uloži svoj novac. Potrošio je 25.000 dolara na sigurnosne studije, angažirao još inženjera, pronašao investitore. I na kraju su njegov kotač 16. prosinca 1892. odabrali kao odgovor Eiffelu. Imao je gotovo 77 metara u promjeru i nosio je 36 kabina, od kojih je svaka mogla primiti 60 ljudi.
Prvi panoramski kotač sastojao se od više od sto tisuća dijelova. Osovina koja je morala biti podignuta na dva tornja visoka 42 metra u zraku težila je gotovo 45 tona. Otvoren 21. lipnja 1893., postigao je veličanstven uspjeh. Tijekom sljedećih 19 tjedana više od 1,4 milijuna ljudi platilo je 50 centi za 20-minutnu vožnju i pristup panorami iz zraka kakvu je malo tko ikad vidio. “Neopisiva je senzacija,” napisao je reporter Robert Graves, “okretati se kroz tako golemu orbitu u ptičjem kavezu”.
Od izrade prvog panoramskoga kotača prošlo je gotovo 130 godina, a oni i dalje privlače pažnju turista i posjetitelja gradova željnih doživljaja. Primjerice, London Eye jedna je od neizostavnih atrakcija britanske metropole i malo koji posjetitelj Londona nije u svojoj turističkoj ruti obišao i ovaj, možda najpoznatiji primjerak na svijetu. Taj 135-metarski div dio je prepoznatljive londonske vizure i gotovo je nemoguće zamisliti London bez njega.
Ain Dubai najveći je na svijetu
Ipak, London Eye nije najveći panoramski kotač na svijetu. Ain Dubai, najviši panoramski kotač na svijetu, otvoren je u Dubaiju. Ain Dubaiju potrebno je više od pola sata za potpunu rotaciju. Visina mu prelazi 260 metara — što je gotovo dvostruko više od London Eyea.
Ako se i vama sviđa pomisao na panoramsko razgledavanje ovakve vrste, dolazimo do sretne vijesti za vas. Kako biste uživali u pogledu na grad iz ptičje perspektive i nebeskih visina, ove godine nije potrebno otići do Londona ili Dubaija jer će se i hrvatska metropola u okviru Winterlanda moći pohvaliti svojim panoramskim kotačem.
Na visini od 35 metara u 24 poluotvorene kabine, stanovnici i posjetitelji Zagreba moći se kao i u ostalim svjetskim gradovima koji se mogu podičiti ovom atrakcijom zabaviti i provesti čarobne trenutke sa svojim najmilijima.
Čudesan Winterland
U javnosti već odmilja nazvan Zagreb Eye bit će smješten na Trgu dr. Franje Tuđmana, a u uzbudljivoj vožnji u okviru Winterlanda moći ćete uživati od 26. studenog pa do kraja Adventa.
Na Tuđmancu vas, osim panoramskog pogleda na Zagreb, očekuju najveći zabavni park, radionice i animacije za djecu te glazbeno-scenski program za najmlađe. Winterland, nova lokacija Adventa u Zagrebu, nudit će sadržaje za sve one koji su željni adrenalina. Posjetitelji će imati priliku isprobati čak 22 naprave, od Rangera, Sky Flayera, piratskog broda. Isto tako, oni najmlađi moći će se zabaviti na bungee jumpingu, trampolinu i labirintu, a vikendom i na besplatnim predstavama i radionicama.
Cilj je Winterlanda okupiti obitelji s djecom, mlađe i starije, da predahnu i provedu najljepše doba u godini na svježem zraku, u najvećem parku u zapadnom dijelu grada, s naglaskom na aktivno sudjelovanje svih članova obitelji u mnogim pripremljenim programima, kreativnim radionicama, igraonicama i aktivnostima. Također, moći ćete nešto i pojesti jer je planirana i bogata gastronomska ponuda. Mi jedva čekamo otvorenje, a vi?