To je legalno, ali nije baš u redu, kaže Igor Vujović, tajnik Društva za zaštitu potrošača. Za Ministarstvo gospodarstva smanjivanje količine nije zavaravanje
Prikrivena poskupljenja: Pakiranja manja, ali cijena veća
Puno je ljepši novi dizajn konzervi tvornice Sardina Postira. Novo je i ime - sad se prodaju kao Adriatic Queen. Vjerojatno je i tehnologija u novosagrađenom pogonu ove uspješne tvrtke bolja. No ribica je u konzervama manje. U novom pakiranju sardina u biljnom ulju s omega 3 kiselinama ima 105 grama ribica, a stare konzerve u kartonskim kutijama, koje se još negdje mogu kupiti pod imenom Jadranske sardine ili Sardine Zagreb, imaju 115 grama.
Nedavno smo za kušanje našeg gastrožirija kupili sva tri pakiranja i 105 grama novih sardina Adriatic Queen platili 7,99, a 115 grama starih Sardina Zagreb ili Jadranskih 7,69 kuna. Razlika je 30 lipa. Platili smo, dakle, 3,9 posto više za 8,7 posto sardina u biljnom ulju manje. Prije tri tjedna razgovarali smo s direktorom prodaje, a potom i članom uprave, no oni nam nisu smjeli objasniti je li riječ o sasvim novom proizvodu, pa ima razloga za poskupljenje, ili 12,6 posto više plaćamo zbog ljepše ambalaže. Do petka nisu u toj tvrtki pronašli nekoga tko nam to može pojasniti.
Nije rijetkost da proizvođači mijenjaju dizajn pakiranja, a pritom smanje količinu. Podravkin pekmez od šljiva ima 680, a prije nekoliko godina imao je 870 grama. Franck svoje kave puni u vrećice od 175, a prije su imale 200 grama. Ne smanjuju se samo pakiranja hrane. - Kupila sam dnevne higijenske uloške. Došavši kući stavljala sam ih na policu i primijetila da na staroj kutiji piše 60, a na novoj 54 komada. Kutije su istog dizajna i veličine pa se odmah ne vidi da je u novoj manje komada – rekla nam je čitateljica. I stara pakiranja Domestosa imala su litru, a sad je to 750 ml. Manji je i Vanish. Prije je litra stajala 23,90 kuna, a sad je pakiranje od 450 ml 17,99 kuna što znači da je litra 39,98 kuna.
Pakiranje od litre i pol stoji 51,99 kuna. Litra je, dakle, 34,66 kuna. - Količine i cijene ne propisuje zakon, ali to je zamaskirano poskupljenje. Proizvođači time pokazuju koliko im je stalo do kupaca - rekao je Igor Vujović iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske. U Ministarstvu gospodarstva, koje također treba brinuti o zaštiti potrošača, kažu da smanjenje ambalaže nije zavaravajuća poslovna praksa ako trgovac istakne cijenu za jediničnu mjeru proizvoda, dakle za kilogram, litru i sl.
U proizvodnji slatkiša je trend smanjivati pakiranja
Većina čokolada prije je imala 100 grama, a posljednjih su se godina smanjile 10, 20 ili čak 25 posto. U manjim su pakiranjima i ostali slatkiši, posebice razne napolitanke. - Manja pakiranja su trend u konditorskoj industriji širom svijeta - neslužbeno su nam rekli proizvođači, ali nisu htjeli odgovoriti na pitanje je li to prikriveno poskupljenje.