Vlasnik radionice Lepen design, u ovom je poslu pola stoljeća, a prošao je sve velikane hrvatskog obućarstva, od Borova do Astre. U poslu će ga naslijediti kćer Zrinka
Postolar Lepen: Sve manje ljudi baca cipele, treba čuvati planet
Jedno od zanimanja koje je postalo pomalo zaboravljeno je postolarstvo. Ipak, i dalje postoje mjesta u kojima se može kupiti kvalitetna i unikatna cipela, a jedan od njih je zagrebački Lepen design.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Obiteljska postolarska radionica dizajnera Antuna Lepena smještena je pored zagrebačkog Cvjetnog trga, u Varšavskoj ulici 1. Prostor i atmosfera radionice može se opisati jednom riječju, a to je tradicija. Na to mjesto nekad se odlazilo pod pauzom i znalo se čekati u redu.
- Za vrijeme gableca došlo bi nekoliko ljudi pa sam ih naručivao kao kod zubara. Vi dođite u 9.30, a vi u 12. Znate, treba vremena da se uzmu mjere i da se dogovore svi detalji - objašnjava Antun, vlasnik radionice. U ovom poslu je pola stoljeća, a prošao je sve velikane hrvatskog obućarstva - od Borova do Astre.
Školovao se u Borovu, Zagrebu ali i u Italiji. Kada je došao u Zagreb, 1981. je otvorio radionicu koja do danas djeluje pod istim imenom - Lepen design.
- Počeo sam od radnika na proizvodnoj traci, a kasnije sam dizajnirao obuću. Kad sam otvorio obrt privatnici nisu bili baš popularni, ali se nešto takvo moglo otvoriti - objašnjava postolar. Za Lepen design radi cijela obitelj. Rade mušku, žensku, ali i dječju obuću, sve isključivo od prirodne mekane kože.
- Ne radimo s umjetnim materijalima jer ja to ne dopuštam. Prirodni materijali ključni su za to da cipela bude meka, udobna i zdrava za stopala, ističe.
Prije nego što preuzmete svoj novi par cipela, razrađena ručna obrada daje obući živopisan izgled. Koža će biti...
Objavljuje Cipele Lepen design u Srijeda, 4. prosinca 2019.
U izlogu već stoji nekoliko desetaka gotovih modela koji se odmah mogu kupiti, a za ostale, razne želje i ideje, tu je Antun Lepen i njegova kći, koji cipele izrađuju po želji i ideji kupca. Osim toga, rade razne popravke i servise. Mijenjaju stare cipele u nove po želji kupca, mijenjaju pete, ali i profesionalno čiste obuću te ju boje. Lani je izradio cipelu koju je i zaštitio. Riječ je o mokasinki koledžici, nosivom hrvatskom suveniru.
- Ideja za Koledžicu došla mi je 2018. godine na Svjetskom prvenstvu u nogometu. Gledao sam navijače i razmišljao - pa oni imaju hrvatska obilježja svugdje. Na majicama, na hlačama, na licu... Ali nitko nema na cipelama. Onda sam napravio karakterističnu hrvatsku cipelu - kaže Lepen. Cijena im je 1500 kuna.
Cipele lijepo izgledaju na slikama, u izlogu ili uživo, ali ovo je jedno mjesto gdje se odvija taj "prljavi" posao....
Objavljuje Cipele Lepen design u Utorak, 10. prosinca 2019.
Obuća koju izrađuju je, kako kaže Antun, cijenom skuplja nego ona koja se radi na industrijskim linijama, zbog vremena koje utroše na određeni model, ali i zbog kvalitetnijeg materijala.
- Vrijeme ovisi od modela do modela, ali recimo da je to od dva do tri dana. Važno je da sve bude kvalitetno odrađeno i da privlači kupca. Naravno, ručni rad ipak znači i kvaliteta koju industrija jednostavno ne može imati. Oni rade velike količine obuće i da rade kao mi ne bi bilo dovoljno obuće za sve ljude - priča Antun koji kako kaže, radi obuću i za Manolo Blahnik, Bruno Magli, SHY, Armani i Pradu. U prosjeku im za cipelu treba dva do tri dana.
- Ako je model kompliciran, odnosno, zahtjeva više znanja i truda, onda treba i više od tri dana. Isto tako je i sa cijenom. Jedna glatka salonka ne može koštati isto kao gležnjača, ali salonka koja na sebi ima mnogo ukrasa, ima višu cijenu. Teško je također reći koliki je postotak materijala i rada. Primjera radi, u cijeni jednog para salonki rad je 25 do 30 posto, 30 do 40 posto su materijali i troškovi vezani uz njega, a ostatak je zarada i PDV - otkriva Lepen.
Dodaje kako se, na primjer, kvalitetna sandala od prirodnih i kvalitetnih materijala može kupiti od 800 kuna na više.
- To je nekakva osnova i od te cijene se kreće. Gdje ćemo se zadržati, ovisi o kupcu. Većinom radimo cipele koje treba naručiti, ali u trgovini imamo i neke koje čekaju kupca - rekao je. Nakon što se utvrdi veličina, kupac bira kroj, boju i vrstu materijala, oblik i visinu pete te ostale detalje koje će cipela imati.
- Prednost je ta da vi možete kreirati svoju cipelu, onako kako ste vi to zamislili i definirali. Svaki par cipela je unikat i to je ono što nas razlikuje od ostalih. Na primjer, možete mi donijeti crtež, fotografiju cipele ili neki stari par i ja po tome crtam i radim - govori postolar.
Izrada cipele počinje dizajniranjem i izradom šablona po kojima se kroje donji i gornji dijelovi cipele. Nakon dizajniranja kreće modeliranje pa se isprobava pašu li iskrojeni dijelovi međusobno. Obrađuje se koža pa se formira, a nakon što je ona spremna - kreće lijepljenje. Nakon toga slijedi šivanje, dodavanje detalja pa donjih dijelova - đona i potpetice. Kada se sve montira, cipela ide na sušenje pa na "šminku", odnosno zaštitu zaštitu cipele kremom i sredstvima koja štite od promakanja. Na kraju se pakira u ambalažu i čeka svog kupca.
- Proces je dug i kompleksan, ali svaki je ključan kako bi se cipela odradila kako treba i što dulje trajala - ističe vlasnik radione. Rijetko se raziđe s kupcem koji dođe sa svojom idejom. To se dogodi samo kad željena cipela ima kalup koji on nema kod sebe, niti i u Italiji, u koju po materijal ide po potrebi.
- Vrh kalupa je bio specijalan i niti u Italiji to nisam mogao brzo nabaviti. Predugo bi trajalo dok se nabave svi elementi i ako bi nabavio kalup samo za jednu osobu, koštalo bi ju preskupo. Objasnio sam da se to može, ali i koliko bi to koštalo pa je kupac odustao - priča Lepen.
Kupci su šaroliki, ali otkriva kako o cipelama malo više brinu dame. Imaju i više vjernih kupaca.
- Oni koji su osjetili kvalitetu naše izrade obuće i popravljanja nam se vraćaju. S tim što ne možete očekivati da onda oni naručuju po 10 pari godišnje. Bio je jedan klijent koji je jednom naručio tri para, ali u razmaku od nekoliko mjeseci. No, onda ga dvije godine nije bilo - objasnio i dodao kako sve više ljudi pokušava uštedjeti pa popravlja obuću. „Sve što vam drugi nisu znali ili nisu mogli popraviti – donesite k nama. Riješiti ćemo vaš problem“ – kaže Antun.
- Sve se teže danas dolazi do novca i zato ljudi štedljivo kupuju. Sve manje ljudi baca cipele i to definitivno podržavam. Prvenstveno zbog ekologije. Znate li vi koliko smeća nastaje bacanjem cipela? Pokušajte zamisliti. Mislim da je gospođica Greta u pravu kada kaže da treba čuvati planet. Ipak, i mi stariji ga nekome ostavljamo - zaključuje Antun.
Kaže kako će u ovom poslu biti koliko god može, jer, kako kaže, to je njegov životni poziv. A Lepen design naslijedit će njegova kći na koju je iznimno ponosan.
POGLEDAJTE VIDEO SERIJAL 'ZENZACIJA' S IVANOM ŠARIĆEM:
Pokretanje videa...