Je li vam se ikada dogodilo da je u trgovini cijena nekog proizvoda bila različita od one na polici i blagajni? Što na to kaže Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva
Što učiniti kada se trgovac ne pridržava istaknute cijene?
Pitanje: Kako je moguće da se na polici dućana nalazi artikl na kojemu je istaknuta jedna cijena, dok mu na blagajni piše sasvim druga cijena?
Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva: Trgovac se mora pridržavati istaknute cijene
Ministarstvo tvrdi kako je Odredbom članka 9. stavka 1. Zakona o zaštiti potrošača propisana obveza svakog trgovca da jasno, vidljivo i čitljivo istakne iznos utvrđene maloprodajne cijene te označiti da je cijena u kunama. Uz isticanje cijene u kunama, trgovac može cijenu istaknuti i u drugim valutama.
Također, sukladno članku 12. Zakona, obveza je trgovca da se pridržava istaknute maloprodajne cijene i uvjeta prodaje te da omogući provjeru ispravnosti zaračunatog iznosa u odnosu na kupljene proizvode. Prema tome, trgovac je dužan naplatiti onu cijenu koja je istaknuta na proizvodu ili prodajnom mjestu.
Novčane kazne
Ako uočite da se trgovac ne pridržava istaknutih cijena, preporuka Ministarstva je obratiti se trgovcu kako bi provjerio zaračunati iznos, odnosno kako bi naplatio onu cijenu koja je istaknuta na proizvodu ili prodajnom mjestu.
Ako trgovac ima praksu isticanja cijena koje nisu sukladne navedenim zakonskim odredbama, Ministarstvo savjetuje da se o tome obavijesti Državni inspektorat. Napominju i kako je za takvo postupanje predviđena novčana kazna u iznosu od deset do sto tisuća kuna.
Državni Inspektorat: Samo 16 rješenja za povrat preplaćenog iznosa
Kontaktirali smo i Državni Inspektorat koji nas je također uputio na Zakon o zaštiti potrošača. Istaknuli su kako gospodarski inspektori neće podnositi optužni prijedlog ako je to trgovcu prvi prekršaj u posljednjih godinu dana te ako tijekom nadzora ili najkasnije u roku od osam dana otkloni nepravilnosti u isticanju cijena.
Sukladno tome, tijekom 2010. godine doneseno je 167 pisanih rješenja i 32 usmena rješenja za kršenje odredbi koje se odnose na isticanje cijena proizvoda.
Tijekom iste godine doneseno je i 16 pisanih rješenja kojima je zbog nepridržavanja istaknute maloprodajne cijene proizvoda naređeno vraćanje preplaćenog iznosa oštećenom potrošaču.
Konzum: Zbog krivo istaknute cijene, kupnja proizvoda za 50 posto nižu cijenu
Na upit o istaknutosti cijena proizvoda u svojim poslovnicama, iz Konzuma su nam odgovorili kako su eventualne situacije u kojima se dogodi da cijena proizvoda na polici ne odgovara onoj na blagajni, najčešće rezultat nepredviđenih tehničkih poteškoća ili nenamjernih pogrešaka njihovih zaposlenika u prodajnim mjestima.
Ana Mitrović, Konzumova voditeljica Ureda za odnose s javnošću za Pametnu kunu je napomenula kako su potaknutim povratnim informacijama od kupaca pokrenuli inicijativu "Tu smo zbog Vas" u sklopu koje kupcima omogućuju određene garancije kvalitete usluge.
"U sklopu ove inicijative svim kupcima koji se nađu u situaciji da kupe proizvod čija cijena na polici ne odgovara onoj na blagajni, omogućujemo kupnju proizvoda po cijeni koja je 50 posto niža od aktualne cijene proizvoda. Na takav način omogućili smo smanjenje broja ovakvih pritužbi i unaprijedili kvalitetu usluge u našim prodajnim mjestima", izjavila je Mitrović te dodala kako su u Konzumu za sve ostale informacije i upite kupaca svakodnevno dostupni putem besplatnog potrošačkog telefona 0800 400 000.
Billa: Zbog pogreške u istaknutim cijenama, obavlja se povrat novca za razliku
Iz Bille su nam javili kako su također upoznati sa zakonskim odredbama o isticanju cijena te kako njihovi djelatnici veliku pozornost posvećuju upravo tom dijelu svojih radnih zadataka, pravovremenoj i točnoj izmjeni cijena na policama sukladno akcijama, sniženjima i slično.
"Jedini razlog zbog kojeg može doći do razlike u istaknutoj cijeni i cijeni na blagajni je isključivo ljudski faktor i pogreška djelatnika te je iz tog razloga nemoguće postići uvijek 100 postotnu točnost u istaknutim cijenama", rekao nam je Velimir Smetko, rukovoditelj marketinga Bille te dodao kako te pogreške kod njih nisu pravilo već iznimka.
"Ako se kupcu dogodi takva situacija, problem se rješava vrlo brzo i to tako da kupac plaća isključivo onu cijenu koja je istaknuta na polici. Ako pogrešku uoči nakon obavljene kupovine, obavlja se povrat novca za razliku u cijenama", dodao je.