Ako na gorivu uspijete uštedjeti 200 kuna mjesečno, uložite novac pametno na koncu možete prodati stari automobil i kupiti noviji bez dodatnog ulaganja
Malim uštedama i pametnom vožnjom do ozbiljnog novca
Sudionik akcije Kunu po kunu Igor Lencović sebe smatra odmjerenim vozačem. Ipak, pitao je našeg stručnjaka za promet Dubravka Kolarića može li mu dati praktične savjete kako da štedi na svakodnevnom korištenju automobila.
“Godišnje u svojoj Nissan Micri pređem do 14.000 kilometara, mjesečno trošim oko 750 kuna za gorivo a servis me košta oko 1000 kuna. Ako je moguće, vozim na niskim "okretajima", već pri 50 kilometara na sat vozim u četvrtoj brzini”, kaže Lencović. Dodaje da redovito održava svoj automobil, jer zna da prljavi filtri, istrošene svjećice i neispravna elektronika povećavaju potrošnju. Električne uređaje u automobilu koristi samo kada ih zaista treba. Kaže i da dobro prati promet, kako bi na vrijeme usporio, te izbjegao nepotrebna nagla ubrzavanja.
Dijelite automobil pod svaku cijenu
Prvi Kolarićev prigovor je na činjenicu da na posao, osim u izuzetnim slučajevima, ide sam u automobilu. “Igor kaže da ne može povesti kolegu jer ne idu u isto vrijeme na posao, ali za pravu uštedu bi mu zaista bilo najpametnije pronaći neke susjede koji u isto vrijeme idu na posao i vraćaju se. Znam da je teško u današnje vrijeme kada mnogo ljudi ima definiran samo početak radnog dana a ne i kraj, ali to je najveća prigoda za štednju”, kaže Dubravko Kolarić. Objašnjava da je uz malo dobre volje lako doskočiti svim problemima, ako se malo organiziramo. “Ne moraju u car sharing biti uključeni samo prvi susjedi koji rade na istom mjestu. Na poslu se možete dogovoriti i organizirati rute za prijevoz četvero ljudi. Malo discipline neće vam samo smanjiti trošak na gorivu, nego će smanjiti i gužvu. Teoretski, ako takva praksa postane prihvaćenija no sada, drastično će se smanjiti i gužve na cesti, a time i skratiti vrijeme puta na posao”, kaže Kolarić.
Nekoliko trikova za male uštede
Naglašava i da pri svakom zaustavljanju dužem od 20 sekundi, bilo na semaforu, pružnim prijelazima, ili tijekom zastoja dok čekate u koloni obavezno ugasite motor, što može smanjiti trošak goriva za pet posto. Kaže i da zimi ne treba zagrijavati hladni automobil prije kretanja, već ga valja prvo očistiti od snijega i leda i odmah krenuti.
"Skinite krovne nosače s automobila kada ih ne koristite i smanjite potrošnju od pet do 15 posto. Ako namjeravate štedjeti na gorivu, umjerena i defanzivna vožnja može smanjiti potrošnju i do 20 posto u odnosu na agresivnu ofenzivnu vožnju. Najbolje se po gradu voziti brzinama od 50 do 70 kilometara na sat", kaže Kolarić i dodaje da je sporija vožnja učinkovita i na otvorenoj cesti. "U automobilu kompaktne klase na autocesti pri 150 km/h trošite dvije do tri litre više nego pri brzini od 130 km/h. Pri 100 km/h potrošnja može biti čak još dvije litre manja", kaže on.
Kamen po kamen...
Uvijek treba kontrolirati pritisak u gumama. Ako je tlak prenizak, povećava se potrošnja goriva. Uređaj za klimatizaciju opterećuje motor i podiže potrošnju za oko tri posto. Ako je moguće, po velikim vrućinama i sporoj vožnji radije otvorite prozor. Ipak, ako vozite brže, otvoren prozor uzrokovati će veću potrošnju nego što isključena klima štedi. I natrpan prtljažnik je nespojiv sa štednjom - za svakih 50 kilograma dodatnoga tereta trošimo litru više.
"Možda se ne čini da su ove sitnice učinkovite, ali ako ih primjenjujete, postat će vam prirodne. Možda netko misli da ušteda od dvadeset do trideset posto mjesečno nije vrijedna ovog truda, ali vjerujem da većina shvaća da je, pogotovo ako proračunate da tih nekoliko stotina kuna manje mjesečno mogu biti pametno uloženi", kaže Dubravko Kolarić. O kakvom novcu govorimo? Samo 200 kuna uštede mjesečno znači 24 tisuće kuna nakon 10 godina vožnje, što će biti otprilike jednako vrijednosti automobila kojeg vozite kada bude star deset godina. Ne treba niti spominjati da taj novac uložen u neki financijski instrument može donijeti veću dobit, pa vam čak i omogućiti da prodajom starog automobila kupite znatno noviji, bez dodatnih izdataka.