Rječnik V.Anića definira: na ponuđenu cijenu predlagati manju, primicanjem od najviše prodavačeve cijene i kupčeve najniže nastojati doći do cijene povoljne za oba
Jeste li se ikada cjenkali? Znate li se kako se cjenkati?
Prema rječniku Hrvatskog jezika Vladimira Anića cjenkanje znači „na ponuđenu cijenu predlagati manju, primicanjem od najviše prodavačeve cijene i kupčeve najniže nastojati doći do cijene povoljne za obojicu“. U nekim, uglavnom istočnim kulturama se cjenkanje podrazumijeva. Čak i na stranicama turističkih agencija za posjete u navedene destinacije postoji kratka uputa kako i gdje se cjenkati. Zapravo, vidjeli smo i upozorenje „nemojte biti toliko naivni i kupovati robu na prvotno ponuđenu cijenu!“.
Neki će reći, OK, ali to nije u našoj kulturi, mi se ne cjenkamo u dućanima. Istina, ali ima puno prilika gdje je cjenkanje moguće (naravno osim na tržnici). Što je sa situacijama kada s majstorom dogovarate popravak, uređenje, gradnju, izradu namještaja i slično?
Iskoristite mogućnost cjenkanja!
Evo nekoliko savjeta:
- Razradite plan, koja je vaša maksimalno prihvatljiva cijena. Kako biste bili što realniji pribavite više ponuda. Zatim, odlučite raspon cijena – vaša idealna cijena i cijena koju bi se još mogli „progutati“. Prilikom razrade, uračunajte i vrijeme isporuke usluge, usluge transporta, montaže i slično. Kada započnete s pregovorima, prvo sami ponudite cijenu tj. nemojte čekati da to napravi pružatelju usluga. Najvažnije, ako prodavač nije voljan na pregovore obratite se drugom. Naravno, ovo je moguće ako imate i ponude drugih.
- Procijenite ravnotežu moći tj. koliko ste stvarno „zagrizli“ za neki proizvod u odnosu na to koliko je prodavač željan prodati isti taj proizvod. Primjer: ako tako silno želite kupiti automobil da vas je prodavač stavio na listu čekanja, onda je za pretpostaviti da neće htjeti sniziti cijenu.
- Opcija pola – pola, najčešće se dešava u slučaju kada se radi o vama poznatom pružatelju usluga/ prodavaču. Na primjer, ako je riječ o vašem automehaničaru, vjerojatno se nećete cjenkati tako da on bude u potpunosti nezadovoljan, jer ipak ćete njegove usluge koristiti i u buduće.
- Ne iskazujte emocije, ako prodavač osjeti da vam je stalo, gotovi ste, on sniženja cijene neće biti ništa.
- Najbolje i konačno, izravno upitajte „je li to vaša konačna cijena“ ili „ovo je najbolje što mi možete ponuditi“
Hoće li ovo uvijek upaliti? Naravno da neće, ali jedno je sigurno ako ne pitate nitko neće ponuditi manju cijenu nego što je navedena na cjeniku koji visi u radioni…
O autoricama
Ana i Danijela su ekonomske stručnjakinje koje su iskustvo stekle radom u bankarstvu, autorice su knjige "Tajne uspješnog poslovanja – vodič za srednja i mala poduzeća" (download/preuzimanje) te pišu za Blogosferu. Također, u sklopu njihovog novopokrenutog projekta "Hrvatski institut za financijsku edukaciju", možete se informirati o financijskoj pismenosti. Svojim savjetima će vam pomoći da što bolje upravljate svojim financijama.