Tehnologija je već razvijena, ali aviokompanije zasad ju ne žele koristiti. Stručnjaci kažu da piloti i sada tijekom leta zrakoplovom upravljaju prosječno svega tri minute
Padaju rjeđe: Biste li vi htjeli letjeti u zrakoplovu bez pilota?
O automobilima bez vozača već se godinama govori, a dok prvi modeli takvih vozila obavljaju svoje probne vožnje, postavlja se pitanje što je sljedeće tj. biste li sjeli u avion u kojem nema pilota?
Nedavna nesreća Germanwingsa u francuskim Alpama aktualizirala je raspravu na temu bismo li bili sigurniji da zrakoplovima u potpunosti upravlja "robot" koji nema psihičkih problema zbog kojih bi sebe i putnike odveo u smrt.
Zanimljivo je da takva tehnologija već postoji , ali zasad ju nijedan avioprijevoznik nema namjeru koristiti, piše CNN .
Ljudska pogreška kriva za 80 posto nesreća
- Avioni već sada mogu letjeti samostalno. Piloti provedu prosječno samo tri minute upravljajući avionom , a gotovo da niti to nije potrebno - rekla je američka vojna pilotkinja Mary "Missy" Cummings dodavši da 80 posto zrakoplovnih nesreća uzrokuje ljudska pogreška.
Ona napominje i da američka vojska već koristi dronove Global Hawk, čija je veličina gotovo jednaka veličini putničkog Boeinga 737, a dosadašnje statistike pokazale su da avioni kojima ne upravlja čovjek padaju znatno rjeđe .
John Hansman, profesor aeronautike i astronautike smatra da su avioni bez pilota budućnost koja će se dogoditi za nekoliko desetaka godina .
- Nije to tehnički problem, stvar je povjerenja. Ljudi bi se teško odlučili na putovanje avionom bez ljudske posade - kaže Hansman.
Cummings pak dodaje da bi na letu uvijek bio jedan pilot koji bi nadgledao funkcionira li sve kako treba, a avioprijevoznici bi smanjivanjem posade s dva na jednog pilota uštedjeli značajna sredstva.
- Mislim da je to vrlo realno za očekivati . Prvo će piloti nestati iz teretnih, a onda vjerojatno i iz putničkog aviona - predviđa pilotkinja.
Teže ga hakirati nego oteti
Ono što kod mnogih dodatno izaziva strah je i mogućnost hakiranja aviona no stručnjaci tvrde da je ona iznimno mala:
- Ništa nije u potpunosti otporno na hakiranje, ali rizik od hakiranja aviona manji je od rizika od otmice ili destruktivnih pilota - smatra inženjer Todd Humphreys.
Kako automobili bez vozača budu stizali na ceste, ljudi će sve više biti skloni i ideji o avionu bez pilota jer činjenica je da se ljudi sve više i više navikavaju na automatizaciju . Zagovaratelji takvih letjelica imaju i još jedan "as u rukavu":
- Ponude li se ljudima jeftinija putovanja u avionima bez pilota, vjerujem da će se mnogi na to odlučiti - zaključila je pilotkinja Cummings.