Josip Kopinič Vazduh, čovjek koji je bio drugi najbolji prijatelj Josipa Broza Tita godinama je vodio brodogradilište koje danas umire. Škver je tada stalno imao velike poslove...
Uljaniku su nekad svi pomagali: Tito, Hruščov i vlasnik FIAT-a
U tri nastavka donosimo vam feljton o legendarnom brodogradilištu Uljanik, najstarijem i najpoznatijem brodogradilištu u ovom dijelu Europe, čija je povijest duga 162 godine. Nekad je to bilo mjesto koje je hranilo tisuće radnika, a danas nestaje, ruši se, propada i umire.. U drugom nastavku donosimo priču o utemeljitelju modernog Uljanika, Slovencu Josipu Kopiniču
Pula je sredinom 19. stoljeća bila gradić sa nešto više od 1000 ljudi, a gradnjom brodogradilišta i austrougarske ratne luke narastao je na više od 30.000 stanovnika. Već početkom 20. stoljeća Uljanik ima čak 15.000 radnika.
Josip Kopinič Vazduh, Titov bliski prijatelj, Pulu je izabrao vjerojatno samo zato da bude što bliže Titu. Na Brijune je, navodno, odlazio kad je htio, bez posebnih najava.
Utemeljitelj modernog Uljanika
Naime, najbolji drug najboljeg druga, Josipa Broza Tita, zvao se Ivan Krajačić Stevo, a njegov drugi najbolji drug bio je upravo Josip Kopinič Vazduh, legendarni direktor pulskog Uljanika, koji je to brodogradilište - po svom izboru - vodio punih 13 godina, od 1951. do 1964. godine.
Rođen 1911.u naselju Radoviči kod Metlike u Sloveniji, bio je revolucionar, službenik Komiterne, sudionik Španjolskog građanskog rata i NOB-a, Titova osoba od povjerenja, obavještajac...
U Kopiničevo vrijeme Uljanik nije imao problema. Vazduh je imao tri važna saveznika - Tita, Nikitu Hruščova i Talijane, gazdu Fiata Gianija Agnellija. Konjunktura je bila bolja, kineske i korejske konkurencije nije bilo ni na vidiku, a dobre duše koje bi pokrile gubitke bilo je lakše pronaći nego danas jer nije bilo EU pravila o nedopuštenim subvencijama. Škver je stalno imao velike poslove. Uljanik je, inače, na neki način stvorio modernu Pulu.
Prilično raširena legenda kaže da se Tito bojao samo Krajačića, a Krajačić samo Kopiniča, što ima smisla, s obzirom na to da su svi bili povezani s vrhom sovjetskih obavještajnih službi, a one su često vodile surove međusobne ratove. Obojici su - i Krajačiću i Kopiniču - opraštani svi grijesi, čak i oni zbog kojih bi drugi bili strijeljani.
Josip Kopinič zaslužan je za brzi razvoj i modernizaciju proizvodnje Uljanika u vrlo teškim uvjetima; "uveo je tehnološke novine u gradnju većih brodova potpuno zavarene konstrukcije; unatoč velikim otporima uspio je osnovati Uljanikovu tvornicu brodskih sporohodnih dizelskih motora i tvornicu brodske elektroopreme te ugovoriti gradnju 40 trampera za SSSR. Potom je postavljen za upravitelja Jadranbroda, udruge jugoslavenske brodograđevne industrije, te Litostroja u Ljubljani...- kaže enciklopedija HAZU.
- Sve je postavio, naravno, krivo. Kupio je licenciju za danske motore, počeo variti a ne zakivati trupove, doveo Hruščova, navukao Fiat i Giannija Agnellija da mu pokriju gubitke... I otišao u Litostroj - kaže naš izvor upućen u brodogradnju.
Misteriozni nestanak brodova sagrađenih u Uljaniku
Sedamdesetih godina Uljanik je razvio tehniku gradnje trupa iz dva dijela, čije su polovice potom spajali u moru. Tako je napravljen tanker Kanchenjunga, sa svojih 335 metara dužine najveći brod ikad izgrađen na hrvatskoj strani Jadrana. Brod je bio širok 52 i visok 28 metara (Titanic je bio dug 269 metara).
U Uljaniku je, između ostalih, sagrađen famozni brod Berge Istra, koji je, uz bocu šampanjca, visokim glasom u more ispratila kuma Jovanka Broz: "Krstim te, Berge Istra", rekla je i, tko god je čuo taj glas, nije ga više zaboravio. Bilo je to 1972., a tri godine kasnije brod je nestao na putu od Brazila do Japana, i nikad se nije otkrilo što je s njim bilo. I drugi brod iz iste serije, Berge Vanga, također je nestao, u Bermudskom trokutu, a sada nestaje i škver u kojemu su sagrađeni.
U Uljaniku je renoviran i potopljeni talijanski brod koji je kasnije dobio ime Galeb - on nije nestao, osim sa svjetske scene.
'Tito ga je držao kao kap vode na dlanu'
Josip Kopinič spada u najvažnije obavještajce koji su ikad radili na ovim prostorima.
S područja Jugoslavije tri su radiostanice početkom Drugog svjetskog rata držale vezu prema Moskvi.
Jednu je imao Mustafa Golubić, Titov protivnik, kojeg je Gestapo uhitio i prebio do smrti. Drugu je imao Ivan Srebrenjak Antonov, isto Titov protivnik, kojeg je također netko izdao ustašama pa su ga ubili u zatvoru (Titovi protivnici imali su vrlo visoku razinu smrtnosti). Treću radiostanicu držao je, u Zagrebu, Titov prijatelj Vazduh, tehničar mu je bio stanoviti Morić, otac buduće snahe Franje Tuđmana. Kopinič se, inače, hvalio da je jednom prilikom u partizanima, na terenu, spavao s Titom pod istom dekom - toliko su bili bliski.
Čini se da je Titu napravio važne usluge, i prije i poslije rata. On mu je dojavio predstojeći Staljinov napad, 1948. godine, ali Tito u to isprva nije povjerovao. No brzo mu je postalo jasno da Vazduh ima točne informacije. Konačno, Kopinič mu je prenio i Staljinov nalog za početak ustanka. No nekoliko je puta Titu spasio glavu.
- Kopinič se vratio u Jugoslaviju, i što se s njim dešava? Kao bivši podoficir u mornarici, električar bez obrazovanja, on postaje generalni direktor... brodogradilišta u Puli. Do kraja je imao tako visoke položaje, za koje uopće nije bio spreman. I kad je konačno i to izgubio, Tito ga i dalje drži kao kap vode na dlanu, sve do njegove smrti - rekao je jednom prilikom Vlatko Velebit.
- Za mene je to zagonetno. Jedino što se da zaključiti jest da je Kopinič nešto znao o Titu. Tu dolazi ona priča da je Kopinič bio ljubavnik tajnice Georgija Dimitrova u Kominterni i da je on preko svoje veze, ove dame, imao pristup kod Dimitrova. Da je on uspio oprati Tita od optužbi koje su prema njemu učinjene i ishodovao da Tita postave za generalnog sekretara - ispričao je Velebit Arisu Angelisu, novinaru Hrvatskog radija.