Ukidanje zaključivanja ocjena na polugodištu uveo je prije tri godine ministar Željko Jovanović. Sadašnji ministar Vedran Mornar tu praksu zasad ne želi ukinuti
'Učenici tek pred kraj godine počinju ispravljati jedinice'
Bivši ministar obrazovanja Željko Jovanović ukinuo je zaključivanje ocjena na polugodištu. Njegov eksperiment traje već treću godinu i izazvao je kritike i nastavnika i roditelja. Sadašnji ministar obrazovanja Vedran Mornar zasad ne želi ukinuti i vratiti zaključivanje ocjena. Mornar tvrdi da mu za donošenje takve odluke trebaju dodatne stručne analize.
- Ne bih iznosio osobno mišljenje. Uvijek me netko napadne kad kažem što mislim - izjavio je Mornar za “Dnevnik” HRT-a. Dok nije bio ministar, protivio se ukidanju zaključivanja ocjena na polugodištu. Pedagozi i prosvjetni radnici su podijeljeni. Jedni traže da se zaključivanje ocjena vrati, drugi smatraju da je to dobra praksa koju treba nastaviti.
- Kad sam čula za to da neće biti zaključivanja ocjena na polugodištu, to mi se odmah nije svidjelo. Osobno smatram da djeca koja dobiju opisno uspjeh ne shvaćaju ozbiljno. Po meni je puno bolje vratiti se na zaključivanje ocjena jer ovo što im sad piše to tijekom godine govorimo roditeljima djece koji dolaze na informacije, ali zaključena ocjena može biti stimulativna, kako za djecu koja trebaju ispraviti slabiju ocjenu tako i za one koji bi htjeli popraviti opći uspjeh na kraju školske godine - rekla nam je Ana Blagović, pedagoginja iz Slavonskog Broda. Nastavnici tvrde da praksa koju je uveo bivši ministar Željko Jovanović demotivira učenike, koji tek pred kraj godine počinju ispravljati ocjene i više učiti.
- Mislim da ukidanje ocjena na polugodištu nije dobro, iako ima i poneki pozitivni efekt. Nije dobro jer u prvom redu dolazi do opuštanja učenika i manje motiviranosti. Naime, učenici obično pojačavaju učenje prije ocjenjivanja, odnosno prije zaključivanja ocjena. Sad toga nema do kraja školske godine i učenici su u prvom polugodištu manje motivirani i zbog toga nemaju ni kontinuitet u učenju. Jednostavno, kako nisu ocijenjeni, smatraju da je taj prvi dio gradiva manje važan. S druge strane, dobra je strana ove odluke što nema panike, ni kod učenika, a ni kod profesora. Naime, prvo je polugodište puno kraće od drugog i često se dolazilo do situacija da se ne stigne učenike ocijeniti na pravi način, da se stekne pravi uvid u njihovo znanje. Zato smatram da je pravo rješenje ponovno uvesti ocjenjivanje na polugodištu - mišljenja je Ivan Jujnović, profesor povijesti u Osnovnoj školi Žrnovnica kraj Splita.
Njegov kolega Miljenko Hajdarović, koji predaje u Srednjoj školi Čakovec, tvrdi suprotno i zalaže se ukidanje zaključivanja ocjena.
- To je svakako dobra ideja, ali uvedena daleko prije vremena u hrvatsko školstvo. Dobra ideja zato što ide u skladu s idejom prenošenja težišta nastave s učitelja na učenika. To ne podrazumijeva samo da je učenik više i direktnije uključen u nastavni proces već i u proces vrednovanja svog rada. Učenici su sami odgovorni za svoje znanje i ocjene. O tome moramo osvijestiti njih i roditelje. Hrvatski obrazovni sustav, i još važnije - društvo, još nisu spremni za to. Kod nas je još mnogo važnije da imamo tisuće napuhanih odlikaša jer se svaka obitelj, ravnatelji i škole vole pohvaliti tim brojem. Nažalost, takvi se učenici onda slome u srednjoj školi ili na fakultetu - kaže Hajdarović.
S njim se slaže i nastavnica razredne nastave iz Pule koja tvrdi da su opisne ocjene bolje rješenje.
- Protiv sam ocjenjivanja učenika na polugodištu. Razlog tome je što je puno manje stresa i opterećenja za djecu, ali i za profesore, da na polugodištu nema zaključnih ocjena nego da su one samo opisne - kaže Arjana Šterpin.
Pitanje o tome treba li zaključivanje ocjena ukinuti postavili smo i na našoj Facebook stranici Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska. Reakcije nastavnika i roditelja su također bile podijeljene, jedni su za, a drugi protiv. Pozivamo vas da se i vi uključite u raspravu o ovom važnom pitanju na stranici https://www.facebook.com/bolje.obrazovanje.