Obavijesti

News

Komentari 19

'Škola nije pokretna traka koja od učenika i učitelja traži tek da se prilagode. Mora biti humana'

'Škola nije pokretna traka koja od učenika i učitelja traži tek da se prilagode. Mora biti humana'
1

Profesorica pedagogije Edita Slunjski o tome što je najvažnije u pristupu učitelja prema učenicima, povodom istupa učiteljice koja je dala otkaz jer joj je zamjereno što tješi uplakanog učenika

Nakon istupa sad već bivše učiteljice razredne nastave zbog ocjene savjetnice Agencije za odgoj i obrazovanje, kojoj joj je zamjereno da je "poremetila nastavni proces" jer je utješila uplakanog učenika, razgovarali smo s više učiteljica i nastavnica o odnosu sa savjetnicima.

S obzirom na to da su nam podijelile vrlo slična neugodna iskustva, za stručni komentar o odnosu učitelja i učenika zamolili smo prof. dr. sc. Editu Slunjski s Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, jednu od najvećih stručnjakinja u Hrvatskoj za predškolski i rani školski odgoj.

- Teško je i krajnje nezahvalno komentirati neki događaj koji se zbio u školi, bez dobrog poznavanja cjeline konteksta u kojemu se isti zbio. No, postoji nešto na što je moguće podsjetiti sve direktne ili indirektne sudionike odgojno-obrazovnoga procesa tj. nastave i sve one koji žele doprinijeti kvaliteti toga procesa - ističe ona za 24sata.

Nagrađivana učiteljica dala je otkaz: Savjetnica joj prigovorila što tješi uplakanog prvašića
Nagrađivana učiteljica dala je otkaz: Savjetnica joj prigovorila što tješi uplakanog prvašića

Kako pojašnjava, različite razine sustava se po mnogočemu se razlikuju, ovisno o dobi mladih osoba (djece, učenika) koje su u njega uključene, no dvije su univerzalne zadaće odgojno-obrazovne ustanove,od vrtićke, školske, diplomske ili poslijediplomske razine.

- Prva od njih je mladoj osobi razvijati uvjerenje da je znanje velika vrijednost, a obrazovanje zanimljiva istraživačka i otkrivačka avantura a druga, osnaživati vjeru mlade osobe u vlastite kapacitete učenja. Drugim riječima, pomoći joj da razvija stav kako može naučiti sve - ako se tome procesu dovoljno posveti. Da bi u ostvarivanju tih zadaća uspjela, škola u svojoj biti treba biti humana i primarno usmjerena na (svaku!) mladu osobu, a ne na sebe samu tj. na svoj školski program ili uhodane metode rada - kaže prof. Slunjski.

Škola ne smije biti dosadna rutina

Kvalitetna škola, napominje ona, ne smije biti dehumaniziran i tehnokratiziran sustav koji od mladih ljudi (i njihovih učitelja) očekuje puko prilagođavanje tj. ostvarivanje unificiranih i lako mjerljivih ciljeva, nego osiguravati podršku razvoju različitih talenata mladih osoba i produbljivati njihovu strast za učenjem.

- Kvalitetna škola mlade osobe potiče na angažiranije i kvalitetnije učenje, umjesto da njihovo obrazovanje deformira reduciranjem na jednoobrazne i nepromjenjive dnevne rutine. Ona nije "pokretna traka“ namijenjena ostvarivanju unificiranih i lako mjerljivih ciljeva nego mjesto na kojemu mlada osoba može istinski zavoljeti učenje. Ako je škola u svojoj biti pedagoška, ona svakoj mladoj osobi pomaže i u otkrivanju tj. artikuliranju vlastitih životnih ciljeva, a životni ciljevi mlade osobe sigurno su bliži pojmovima angažirati se, osjećati, surađivati, pomagati ostalima i uspijevati u svojim nastojanjima nego bivati linearno poučavan i beskompromisno ocjenjivan - tumači.

Dnevnik učiteljice Marlene: Sašila sam kostim, pripremila aplikaciju, dan završava kasno
Dnevnik učiteljice Marlene: Sašila sam kostim, pripremila aplikaciju, dan završava kasno

Kad je dobro učiteljima, dobro je i učenicima

Prof. Slunjski ističe i na što treba obratiti pažnju s obzirom na vrijeme u kojem živimo.

- Kvalitetna škola treba biti posebno posvećena razvoju softvera mladih osoba za suradnju, empatiju, dijeljenje, razmjenu i ostvarivanju zajedničkih ciljeva. A ako je to u suprotnosti s realizacijom dnevnog plana rada ili postojećeg školskog programa, onda od toga plana treba odstupiti a program mijenjati. Jer, škola postoji zbog učenika a ne učenici zbog škole i ostvarivanja njezinog programa.

Pritom, podsjeća ona, treba podsjetiti i na to da škola (vrtić) može biti dobro mjesto za boravak učenika (djece) samo ako je i dobro mjesto za boravak njihovih učitelja (odgajatelja).

- U trenutnim okolnostima, u kojima je značajan postotak učitelja (i odgajatelja) nezadovoljan svojim uvjetima rada i cjelokupnim društvenim statusom, mogućnosti unapređenja kvalitete institucijskog odgoja i obrazovanja značajno korespondiraju i s unapređenjem njihova statusa. To je možda višeslojan i dugotrajan proces no za početak, one najangažiranije i kvalitetnom radu najposvećenije djelatnike valja tretirati s posebnim uvažavanjem. Stara poslovica govori da bi u zemlji koja bi ostala bez postolara - ljudi hodali bosi. Treba li uopće izreći što bi bilo da ostane bez odgajatelja i učitelja - zaključuje nagrađivana profesorica.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 19
'Ludi Dalmoš' je odbio 100.000 € mita, a Petrač poručio: 'Treba oštrije s njim. Mora s nama ili...'
NOVE WHATSAPP PORUKE

'Ludi Dalmoš' je odbio 100.000 € mita, a Petrač poručio: 'Treba oštrije s njim. Mora s nama ili...'

Sve je počelo kada je bolnica trebala medicinskog robota za kirurške operacije. Ravnatelj je bio Julije Meštrović, koji je prošle godine iznenada dao ostavku
'Zatvor će Beroša slomiti, ali još više negativna slika u javnosti jer je patio od toga da ga vole'
OSJETLJIV KARAKTER

'Zatvor će Beroša slomiti, ali još više negativna slika u javnosti jer je patio od toga da ga vole'

Beroševi prijatelji za 24sata govore kako će bivši ministar psihički izdržati zatvor, ali ne i osudu javnosti. Posebno je, kažu, gradio sliku poštenja, a pred nastupe bi mu često znale padati kapljice znoja niz lice od treme