Sindikat učitelja zahtjeva što žurnije cijepljenje odgojno-obrazovnih djelatnika. Ministar obrazovanja slaže se da su oni u prioritetnoj skupini i pod većim rizikom od zaraze, ali ističe da plan cijepljenja provodi HZJZ
'Razgovaramo s HZJZ-om da se obrazovne radnike cijepi u školama kad bude više cjepiva'
Ministar obrazovanja Radovan Fuchs osvrnuo se nakon sjednice Vlade na zahtjev Sindikata učitelja da se što žurnije cijepi odgojno-obrazovne djelatnike.
- Plan i dinamiku cijepljenja provodi HZJZ. Mi smo intervenirali i zamolili, ako je to ikako moguće, da se ispravi aplikacija, koja je sada dostupna i da se kategorija nastavnika i djelatnika u obrazovanju pojavi kao jedan od elemenata, iako se oni svi mogu cijepiti u ambulantama obiteljske medicine i reći da su prosvjetni radnici pri čemu su potencijalno više izloženi zarazi - rekao je Fuchs i dodao kako su razgovarali s HZJZ-om da se obrazovne djelatnike, kad budu dostupne veće količine cjepiva, cijepi u obrazovnim institucijama.
- Obrazovni djelatnici definitivno jesu prioritetna skupina, ali jednako tako postoje i druge prioritetne skupine pa su tako to i djelatnici MUP-a i čitav niz drugih. Moguće je napraviti slično kao u Sisačko-moslavačkoj županiji, ali to je izravno pitanje za one koji provode cijepljenje. Mi smo od početka naglašavali da su prosvjetni radnici sigurno jako, jako bitni pogotovo ako imam na umu i potencijalne ugroze i pojave novih sojeva - istaknuo je i dodao u tom kontekstu kako je upravo preventivno zatvorena škola u Zaprešiću.
- Tamo se u jednom razredu pojavio veći broj pozitivne djece i učiteljica, što do sada u principu nismo imali. Doduše, imali smo sličnu pojavu u Dubrovačko-neretvanskoj županiji i odmah smo intervenirali, zatražili sekvencioniranje, pokazalo se da nije nekakav poseban soj, ali u ovom trenutku imamo koncentraciju u jednom razredu, napravit će se također sekvencioniranje pa smo preventivno zatvorili školu - rekao je ministar obrazovanja dodavši kako će učenici te škole ostati na C modelu, odnosno online nastavi do ponedjeljka.
- Ako ne bude novih slučajeva među djecom, ona će se, osim razreda u kojem se to pojavilo, vratiti u ponedjeljak u školu. Krajem tjedna se mogu očekivati rezultati potvrde tipa virusa - rekao je.
Kršenje mjera na sprovodima i drugim događajima, a u školi rigorozne mjere zaštite
Na pitanje jesu li njemu primjerene izjave ministra zdravstva, Vilija Beroša, da virus nije šampion u skoku u dalj kad se pravda kršenje mjera, kao u slučaju raznih sprovoda političara, posljednjeg Milana Bandića, dok se u školama istovremeno provode rigorozne mjere zaštite i djeca ne mogu normalno pohađati nastavu, Fuchs odgovora da je na njemu, kao ministru, u prvom redu štititi djecu i one koji rade s njima.
- I mislim da smo do sada uveli one mjere koje su se pokazale efikasnima. Upravo danas smo razgovarali o tome da ćemo provesti analizu koliko su djeca za cijelo ovo vrijeme trajanja pandemije, odnosno od početka ove školske godine, provela aktivnih sati u samim razredima. Neću prejudicirati, ali sam poprilično uvjeren da smo s ovakvim pristupom jedni od, ako ne prvih, ali najviših što se tiče zemalja EU - rekao je.
Nakon ravnatelja iz Pule koji je reagirao da kršenje mjera na sprovodu Milana Bandića, javlja nam se i sve više ogorčenih nastavnika. Upozoravaju da ih vrijeđaju izjave ministra zdravstva o "virusu koji ne skače u dalj", a oni istovremeno rade u uvjetima koji im krše sva ljudska prava. I pritom ih nitko ne uzima u obzir za cijepljenje. Pitanje je i koliko će još dugo školski sustav izdržati novi val epidemije prije većeg prelaska na online nastavu.
- Sve ovo što se događa s cijepljenjima, mjerama, kao i izjavama nadležnih je cirkus, jer su kriteriji nejednaki. To se posebno vidi među učiteljima i nastavnicima, očito jača epidemija, a njima se ne omogućuje prioritetno cijepljenje. Poseban je problem to što se učenike ne testira, a oni sve više zanemaruju simptome i sve je više samoizolacija u sustavu, upozorava Ana Tuškan, pravna tajnica Sindikata hrvatskih učitelja.
SHU je jučer poslao apel da se učitelje i nastavnike izdvoji u prioritetnu skupinu izvan širokog kruga djelatnika baznih i esencijalnih industrija.
- Nastavnici nam javljaju da se uopće ne mogu prijaviti putem aplikacije, a liječnici ne mogu sami odlučivati tko je prioritet. Mi se često javljamo Stožeru, no oni samo prebacuju lopticu Ministarstvu znanosti i obrazovanja, gdje nam redovno odgovaraju kak "oni shvaćaju da su učitelji prioritetna skupina i da ozbiljno razmišljaju o tome, da će u određenom vremenu smisliti mjere". Prijedlog plana cijepljena postoji od 23. prosinca i dosad je to i dalje prijedlog. U Francuskoj, Sloveniji, Poljskoj, već naveliko cijepe nastavnike, a što je s Hrvatskom? Nastavnicima koji se žele cijepiti to pod hitno treba omogućiti, valjda je dosad svima jasno da je redovna nastava najbolja i za učenike i nastavnike i roditelje - ističe Ana Tuškan.
Gradnja škola
Govoreći o inicijativi Ministarstva turizma i sporta da se poveća satnica tjelesnog u školama, Fuchs je istaknuo kako se svi slažu da djeci treba više fizičke aktivnosti, pogotovo nakon ovog vremena pandemije.
- Sigurno da treba puno više, međutim u postojećoj shemi organiziranja nastave u Hrvatskoj ne postoji jednostavno veći prostor da se u redovitoj satnici dodaje više sati fizičke aktivnosti jer bi to onda išlo nauštrb ostalih predmeta. No, složili smo shemu, a to je jedan i od prijedloga Ministarstva u kontekstu plana obnove, prelaska na cjelodnevnu nastavu, koja će biti moguća kada budemo imali dovoljno prostornih kapaciteta, a to znači škologradnja i za to smo rezervirali vrlo velika sredstva - naglasio je dodavši kako će u tom trenutku, kada nastava bude bila samo ujutro, i tjelesna aktivnost moći organizirati na dnevnoj bazi više.
- To je čitav pristup reformskom procesu, pri čemu će se i aktivno boravljenje djece u školi dignuti na značajno višu razinu jer u ovom trenutku spadamo u zemlje kod kojih djeca provode najviše vremena u samoj školi na nastavi - rekao je dodavši kako je plan to realizirati kroz idućih 10-ak godina.
- U Hrvatskoj oko 65 posto ili možda čak i više škola funkcionira u jednoj smjeni. Treba dograditi, odnosno povećati kapacitete ostalih škola kako bi i one funkcionirale u jednoj smjeni i kako bi djeca mogla boraviti u školi cijeli dan do, recimo, 15, 16 sati i odraditi sve ono što bi trebala odraditi te kasnije kvalitetno s roditeljima, bez domaće zadaće, provoditi vrijeme - rekao je izrazivši očekivanje da izgradnja škola počne već ove godine.
- I onda ćemo dinamikom, koja je moguća u smislu građevinskih kapaciteta, graditi sve ostale škole. Ne očekujem da će novac biti problem - dodao je.