S djecom je važno razgovarati o književnosti. Ako im ne objasnite zašto je Gundulićeva Judita važno djelo i pokušate ih uvući u život same knjige, ističe ona, 'džaba ste krečili'
Ljubav prema knjizi ne usađuje se popisom, tko god ga je radio
Potpuno mi je svejedno što će moji učenici čitati. Želim ih vratiti knjizi i čitanju (iako mislim da je to gotovo izgubljen rat).
I služim se svim mogućim i nemogućim metodama u postizanju tog cilja (pardon, ishoda), a izbor i naslovi lektirnih djela najmanji su problem na tom putu. Pa umjesto vrištanja zbog lektirnih naslova, predlažem roditeljima neka fino posude iz gradske ili vlastite biblioteke knjigu po svom izboru. I zamole dijete neka pročita knjigu koju toliko žele u lektiri. Čisto za probu. I uvida u situaciju. A i nama će svaka pomoć biti dobrodošla.
Ovo je dio kolumne koju je na portalu nastavnici.org ovih dana napisala nastavnica Tamara Šoić.
Jedan je to od glasova koji su ovih tjedana u 'bitki za lektiru' ostali potpuno zanemareni. A to su glasovi nastavnika, knjižničara, stručnjaka za dječju književnost. Većina nastavnika koji predaju hrvatski jezik u osnovnim i srednjim školama kao najveći problem ističu - nezainteresiranost velikog broja djece za bilo kakvo čitanje.
I to već godinama, bez obzira na to što propisuje trenutačni nastavni program. Kako nam je rekla nastavnica jedne zagrebačke gimnazije, s djecom je važno razgovarati o književnosti, a ne ih natjeravati da pročitaju toliko i toliko lektirnih naslova. Ako im ne objasnite zašto je Gundulićeva Judita važno djelo i pokušate ih uvući u život same knjige, ističe ona, 'džaba ste krečili'. Bolje je neke lektire odraditi i tek kao dijelove koji se čitaju na satu, nego siliti formu i zatvarati oči pred činjenicom da djeca čitaju sve manje i nisu impresionirana velikim riječima.
I dok je zaista dobro što po društvenim mrežama barem jedan tjedan raspravljamo o knjigama, a ne o klincima koji se prebijaju, nije dobro što se opet simbolički spaljuju cijeli popisi veselih, dragih, toplih knjižica koje su obilježile cijele generacije. I sigurno nije dobro što su nastavnici opet izloženi vjetrometini svakodnevne politike, a struka prepuštena najrazličitijim, ne uvijek pametnim mišljenjima.
Jer što će biti nakon nova dva tjedna e-savjetovanja i ankete u školama? Ljubav prema knjizi i priči gradi se uspomenama. Uspomenama na smiješnu djevojčicu koja je u školu išla na konju, na depresivnog klinca koji je pisao urnebesan dnevnik, uspomenama na klince koji su rasli na ulicama našeg grada.