Zoran Šprajc govorio je kako je politika zajašila medije, Zoran Turković otkrio što radi pod pritiskom na uređivačku politiku, a Tihomir Ladišić se prisjetio kako su poduzetnici zasjenili državu kod katastrofe na Banovini
'Kontroverzni poduzetnik' u Rovinju: Ljudi teško povjeruju da je netko uspješniji od drugih
Panel "Kontroverzni poduzetnik" bio je jedan od najiščekivanijih na ovogodišnjem Weekend Media Festivalu u Rovinju. Na jednom mjestu vrsni voditelji i novinari Aleksandar Stanković (HTV), Zoran Šprajc (RTL), Tihomir Ladišić (N1), direktor uprave 24sata Zoran Turković, predsjednik Udruge glas poduzetnika (UGP) Hrvoje Bujas i moderator Petar Štefanić 45 minuta raspravljali su o utjecaju medija na percepciju poduzetnika u javnosti.
POGLEDAJTE VIDEO: 'Kontroverzni poduzetnik' na Weekend Media Festivalu
Pokretanje videa...
- Početkom 90-ih godina se riječ poduzetnik uglavnom vezala uz kriminal i ideja UGP-a bila je da riječ poduzetnik postane pojam za ljude koji stvaraju nove vrijednosti. Riječ gospodarstvenik je čovjek koji je preko političke veze došao na poziciju i zato trebamo distancirati ta dva pojma. Politika djeluje u medijima, naravno, ali da postoje poduzetnici koji bi isto tako htjeli i utjecaj i moć, itekako postoje - rekao je Bujas.
Mediji imaju moć oblikovati percepciju i reputaciju poduzetnika, to može imati utjecaj na njihovo poslovanje i društveni položaj. Stanković je otkrio svoja iskustva:
- Kod mene je u emisiji bilo svakakvih, i kontroverznih i onih manje kontroverznih. Neki moji zaključci zašto se spominje kontroverznost uz poduzetnike je zato što neki manje imućni vjeruju da poduzetnici nisu došli do toga legalnim putem. Isto tako, ljudima je teško vjerovati da je netko više uspješan od ostalih, a to se događa zato jer je sustav raspodjele resursa nepravedan, a mi kao država ne poznajemo drugi. Naravno da svi rizici i energija koju poduzetnik ulaže jednom moraju izaći na pozadinu kroz rezultat.
Koliko mediji mogu biti nepristrani kad izvještavaju o tim kontroverznim poduzetnicima? Zoran Šprajc tu je spomenuo primjer izvjesne vlasnice bordela na jahti koju mediji možda ne bi nazvali pravim imenom, već bi se ona sakrila iza singtagme kontroverzna poduzetnica.
- Mi smo tu stigmu smislili medijski. Kada se bojimo tužbi, koristimo taj pojam jer ne možemo reći javno s čime se točno taj poduzetnik bavi jer se ne želimo zamjeriti. To vrijedi i danas kada nešto što je iz sive zone, dolazi u javnost - rekao je RTL-ov voditelj, a pridodao mu se Ladišić:
- Pojedini žele kontrolirati i misle da to mogu raditi primjerice budžetom, oglašavanjem. To je siva zona o kojoj treba govoriti. Kod nas u Hrvatskoj je vrlo je egzaktno objašnjeno koliko se danas ulaže u medije. Tijekom potresa na Banovini pokazalo se kolika se snaga poduzetništva jer su poduzetnici radili sve ono što država nije.
Direktor uprave 24sata Zoran Turković otkrio je kako se upravljačka struktura jednog medija nosi s pritiscima.
- Kad me zovu i traže da nešto promijenim, fino im kažem: "Odite našim vlasnicima u Austriju pa ih kupite". Kontroverznih poduzetnika ima u našem susjedstvu, ne samo u Hrvatskoj, ali pogledajte i svijet. Mark Zuckerberg imao je problema s curenjem osobnih podataka, u jednom danu podijelio je 50.000 otkaza, tu su i Elon Musk i drugi.
Dao je primjer sveobuhvatnog pristupa oglašavanju.
- Kad već govorimo o Austriji, grad Beč uvjerljivo je najveći oglašivač. Ali ne u jednome, nego u svakom mediju. Toliko toga može pokazati u raznim spektrima i radi na tome da bude zastupljen svugdje - rekao je Turković.
POGLEDAJTE VIDEO: Novinar 24sata Tomislav Klauški na panelu 'Gdje PR-ovci griješe?'
Pokretanje videa...
Zoran Šprajc tvrdi da su se mediji sve više počeli vezati uz vlast.
- Ona ih je zajašila. Pa i sami vlasnici medija su poduzetnici, a došlo je do pada prihoda. Danas svi nude pretplatu. Pogledajte HEP, danas državne firme ne plaćaju reklame da bi ostvarile profit, nego da bi kupile moć nad nekim medijem.
Stanković se nadovezao:
- Puno su me puta pitali zašto nisam otišao raditi na privatnu televiziju, bilo je i konkretnih ponuda. Zamislite da to napravim, a da neki oglašivač da veliki novac mojoj televiziji, koliko ću ja poslije slobodno i kritički moći govoriti o njemu?
Povezanost između političkih interesa i strukture vlasništva medijske kuće može značajno oblikovati način na koji mediji izvještavaju o poduzetnicima, dovodeći u pitanje objektivnost i neovisnost takvih izvještavanja.