Čak je i Gordon Ramsay, britanski kuhar "tvrdog srca", priznao kako je plakao kada je njegov restoran izgubio Michelinovu zvjezdicu. Iako je svatko čuo za nju, malotko zna kako je nastala ova "tiha patnja" svakog kuhara
Kako su motoristi doprinjeli stvaranju Michelinove zvjezdice
Ni ne čudi što je Ramsay bio očajan nakon gubitka zvjezdice. Kada se restoranu dodijeli Michelinova zvjezdice znači da je ušao u zlatnu selekciju Michelina. Dvije zvjezdice predstavljaju priznanje odličnosti. Tri zvjezdice znače da je restoran pri samom vrhu najboljih restorana te da se isplati otputovati u drugi grad pa čak i državu kako bi probali jela.
Marketinška strategija za prodaju guma
Upravo je putovanje bilo motiv za razvoj Michelinova vodiča. Braća Michelin tražili su rješenje kako bi povećali prodaju guma, stoga su 1900. godine odlučili napraviti listu restorana, hotela, benzinskih postaja i mehaničarskih radnji kao vodič motoriste i ostale vozače. Riječ je o braći Edouardu i Andréu Michelinu, vlasnicima tvrtke koja je danas najveći proizvođač guma na svijetu.
Iako je početkom 20. stoljeća u Francuskoj bilo samo 2.200 automobila, odlučili su osmisliti vodič koji je kasnije postao vodeći brend u kulinarstvu. Cilj im je bio olakšati putovanje i povećati broj ljudi koji se odlučuju na dulja putovanja. Prvo izdanje Michelinova vodiča tiskano je u 35.000 primjeraka. Plava knjižica na 400 stranica s vodičem kroz Francusku bila je besplatna. Naime, vodič su osmislili kao poklon uz zamjenu guma.
Preko guma do zvijezda
Kako je tvrtka Michelin za proizvodnju i prodaju guma počela rasti, tako je i njihov vodič povećavao broj izdanja. Osim za Francusku, izdali su izdanja za pojedine zemlje u Europi i na više jezika. Vodič se dijelio besplatno sve do 1920. godine. Tada je André Michelin vidio kako se vodič u garaži koristi kao podmetač za klupu. Šokiran time, donio je odluku kako ga trebaju prodavati. Tvrdio je kako ljudi poštuju samo ono što moraju platiti.
Ključan potez dogodio se 1926. godine kada je vodič počeo dodjeljivati zvjezdicu samo finim restoranima. U početku se dodjeljivala jedna zvjezdica. Godine 1931. uvedene su dvije i tri zvjezdice. Početna plava boja vodiča promijenjena je u crvenu, a iz tog razloga i danas Michelinov vodič često nazivaju crvena knjižica. S vremenom je, od same knjižice, postalo puno važnije je li određeni restoran u vodiču dobio koju od prestižnih zvjezdica.
Kategorije kao zrcalo razvoja
Zanimljivo je da su se na samom početku u vodiču stavljale oznake ima li neki objekt toplu vodu, električnu struju, telefon, televizor ili druge uređaje u hotelima. S vremenom su te oznake zastarjele, a prenamjenom vodiča u gastronomski, stvorene su nove oznake i način kategorizacije.
Tako se danas u njemu, osim informacija o kvaliteti usluge, mogu pronaći grafičke oznake prima li određeni restoran kreditne kartice, postoji li Wi-Fi veza i ima li zasebnu prostoriju za pušače. Također, znakovi koji se koriste u Michelinovu vodiču praktički su postali dio internacionalne komunikacije i označavanja - baš poput prometnih znakova.
Novi trendovi i ulični štandovi
Još jedan dokaz da se Michelinov vodič prilagođava novim okolnostima je i činjenica da je od 1955. uvrštena oznaka "izuzetno dobra hrana po povoljnim cijenama". Oznaku su nazvali "Bib Gourmand", a zanimljivo je da je Bib (Bibendum) zapravo nadimak za Michelin Man-a, svima dobro poznatog čovječuljka na logu tvrtke.
Danas je sve više prilagodbi, a neki smatraju kako su neke od njih nepotrebne. Tako je Michelinov vodič iz 2014. godine imao poseban popis gastro-pubova u Irskoj. Prošle godine je u vodič za Hong Kong i Makao uvršten pregled važnih ulica koje nude odličnu 'hranu s nogu'. Tako su u vodiču za Singapur po prvi put istaknute tri zvjezdice za uličnu hranu - Hong Kong umak od soje, piletinu s rižom i tjesteninom te Hill Street Tai Hwa svinjetinu s rezancima.
Michelinova zvjezdica Hrvatskoj i 33 odlična restorana
Već duže se govori kako Michelinovi inspektori proučavaju i ocjenjuju restorane po Hrvatskoj. Njihove stroge i zahtjevne kriterije zadovoljio je rovinjski restoran Monte, kojemu je dodijeljena prva Michelinova zvjezdica.
"Svjež, suvremen stil ovog nježno osvijetljenog, romantičnog restorana dolazi kao kontrast starom gradu u čijim je očaravajućim ulicama skriven. Kreativna, povremeno i teatralna kuhinja pomalo je iznenađujuća; koriste suvremene tehnike pripreme kako bi stvorili prekrasno prezentirana, aromom ispunjena jela" - riječi su kojima Michelinov vodič opisuje restoran Monte.
Na Michelinovu kartu Hrvatske uz prvu zvjezdicu, uvrštena je preporuka za još 33 hrvatska restorana. O kojim restoranima je riječ, možeš provjeriti na Hrvatska 365 Gourmet.