Zrakoplov Jeju Aira sa 175 putnika i šest članova posade na letu iz Tajlanda otklizao je pri slijetanju s piste, udario u žičanu ogradu i zid u zračnoj luci i zapalio se
VIDEO Zaposlenik zračne luke: 'Jato ptica prekrivalo je nebo na pisti prije pada'. 179 poginulih
Na društvenim mrežama kruži snimka trenutka eksplozije aviona, upozoravamo vas da je prizor vrlo uznemirujuć.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Nijedna teorija o mogućem uzroku, uključujući onu o udaru ptice, još nije potvrđena, rekao je dužnosnik ministarstva prometa, dodavši da su pokrenuli istragu.
Zračna luka otkazala je u međuvremenu sve domaće i međunarodne letove, izvijestio je Yonhap.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Stručnjaci dovode u pitanje da su ptice uzrokovale nesreću zrakoplova u Južnoj Koreji
Oko zrakoplovne nesreće u Južnoj Koreji u kojoj je poginulo 179 osoba postoji više nejasnoća, ocijenili su stručnjaci u nedjelju, dovodeći u pitanje početne sugestije da je let zrakoplova Jeju Aira možda srušio udar ptice.
Slijetanje bez izvučenog stajnog trapa, vrijeme slijetanja dvomotornog Boeinga 737-800 na trbuh u međunarodnu zračnu luku Muan i izvješća o mogućem udaru ptice, postavila su pitanja na koja još nema odgovora, piše agencija Reuters.
Zrakoplov se na snimci koji su emitirali lokalni mediji vidi kako klizi pistom bez vidljivog izvučenog stajnog trapa prije nego što je udario u zid u eksploziji.
"Zašto vatrogasci nisu postavili pjenu na pistu? Zašto nisu bili prisutni kada je zrakoplov sletio? I zašto je zrakoplov sletio tako duboko niz pistu? I zašto je na kraju piste postojao zid od cigle?" rekao je urednik Airline Newsa Geoffrey Thomas.
Južnokorejski dužnosnici rekli su da istražuju uzrok pada zrakoplova Jeju Air na letu 7C2216, uključujući i mogući udar ptice. U nesreći je poginulo 179 od 181 osobe u avionu.
Stručnjaci upozoravaju da su zrakoplovne nesreće obično uzrokovane mješavinom faktora i mogu proći mjeseci da se sastavi slijed događaja u i izvan zrakoplova.
Slijed događaja
U roku od nekoliko minuta, kontrolni toranj izdao je upozorenje na nalet ptica, piloti su uputili signal da su u opasnosti i zatim pokušali sletjeti, rekli su dužnosnici, iako nije bilo jasno je li letjelica udarila u neku pticu.
Stručnjaci kažu da se čini malo vjerojatnim da bi udar ptice uzrokovao kvar na stajnom trapu.
"Sudar ptica nije neobičan, problemi s podvozjem nisu neuobičajeni. Sudari s pticama događaju se puno češće, ali obično ne uzrokuju gubitak zrakoplova sami po sebi", rekao je Thomas.
Australski stručnjak za sigurnost zračnih prijevoznika Geoffrey Dell rekao je: "Nikad nisam vidio da je nalet ptica spriječio izvlačenje stajnog trapa."
Australski konzultant za zrakoplovstvo Trevor Jensen rekao je da bi vatrogasne i hitne službe obično bile spremne za slijetanje na trbuh, "pa se ovo čini neplaniranim".
Nalet ptice mogao je utjecati na motore CFM Internationala da je jato bilo usisano u njih, ali to ih ne bi odmah ugasilo, dajući pilotima malo vremena da pokušaju riješiti situaciju, rekao je Dell.
Nije jasno zašto zrakoplov nije usporio nakon što je udario u pistu, rekli su Dell i Jensen.
Obično ćete pri slijetanju na trbuh "sletjeti na svoje motore" i voziti uz poskakivanje i trzanje, rekao je Thomas.
"Dođete s minimalnim gorivom, imate vatrogasce u pratnji, pokrivate pistu pjenom i sletite na najudaljeniji kraj piste i obično to završi kao OK situacija", rekao je.
Joo Jong-wan, zamjenik južnokorejskog ministra prometa, rekao je da dužina piste od 2.800 metara nije bila čimbenik u nesreći, te da su zidovi na krajevima izgrađeni u skladu sa standardima.
“Oba kraja uzletno-sletne staze imaju sigurnosne zone sa zelenim zaštitnim područjima prije vanjskog zida,” rekao je na odvojenom brifingu. “Zračna luka je dizajnirana u skladu sa standardnim smjernicama za sigurnost u zračnom prometu, čak i ako zid može izgledati bliže nego što zapravo jest”.
Kapetan je upravljao ovakvim zrakoplovima od 2019. i imao je 6823 sata leta, priopćilo je ministarstvo. Prvi časnik radio je od 2023. i imao je oko 1650 sati leta.
Stručnjak: Svi putnici bi preživjeli da nije bilo betonskog zida, a on tamo nikada nije trebao biti
Zračne luke ne bi trebale imati betonski zid na kraju piste, rekao je stručnjak za zrakoplovstvo za Sky News. Bez toga, avion bi se zaustavio čak i da mu je otkazao stajni trap, rekao je David Learmount.
- Kada ste vidjeli da sklizne s kraja piste, ništa nije gorjelo. Zrakoplov je bio potpuno pod kontrolom - rekao je.
- Stvarno slijetanje, zrakoplov je bio savršeno poravnat s krilima. Zrakoplovom se upravljalo vrlo, vrlo lijepo. Avion je bio u redu sve do točke kada je udario u zid. Da nije bilo zida, sada bi svi bili živi - rekao je.
Learmount je rekao da su ekipe za nesreću spremne i čekaju da pjenom pogase sve plamenove uzrokovane klizanjem.
- Ključno za razumijevanje uzroka nesreće je otkriti zašto pilot nije mogao spustiti zakrilca ili stajni trap - nastavio je.
Bez opreme koja bi omogućila kočenje i zakrilca za usporavanje brzine slijetanja, avion je dotaknuo mnogo brže nego što bi inače.
- Razlog zašto je prešao preko cijele dužine piste je taj što je išao tako brzo - rekao je Learmount.
- Nije jasno je li stajni trap bio ispravan tijekom pilotova prvog pokušaja slijetanja - rekao je.
- Kapetan je objavio poziv za pomoć. Pomoć je jednostavno sveobuhvatna. Kaže 'imam stvarnih problema ovdje' - govori.
Dešifriranje crne kutije moglo bi trajati više od mjesec dana
Dešifriranje snimača crne kutije, prvi korak u utvrđivanju uzroka nesreće, moglo bi potrajati više od mjesec dana, prema lokalnim medijima pozivajući se na dužnosnika iz Korejskog istraživačkog instituta.
- Snimač glasa u kokpitu [CVR] prikupljen je netaknut, ali FDR [snimač podataka o letu] djelomično je odvojen - rekao je dužnosnik.
- Vjerojatno će trebati dosta vremena da se dešifrira FDR. Moglo bi potrajati najmanje mjesec dana - dodaje.
Prethodno su dužnosnici rekli da je FDR pronađen, ali da ima neka vanjska oštećenja.
Koji je avion Boeing 737-800 sudjelovao u nesreći?
Avion je 1994. lansirala američka tvrtka Boeing kako bi zamijenila svoje starije modele 737, a natječe se s Airbusom A320.
Svoj prvi komercijalni let obavio je 1997.
Gotovo 5000 ih je prodano diljem svijeta, a Ryanair, United Airlines i American Airlines među najvećim operaterima zrakoplova.
Često opisivan kao "radni konj" velikih komercijalnih zračnih prijevoznika zbog svoje raširene upotrebe, zrakoplov ima izuzetno dobru sigurnosnu evidenciju.
Iako su Boeingi 737-800 sudjelovali u prijašnjim nesrećama sa smrtnim ishodom, većina je pripisana lošim vremenskim uvjetima, pogrešci pilota ili drugim čimbenicima.
Posljednja smrtonosna nesreća u kojoj je sudjelovao 737-800 bila je let 5735 China Eastern Airlinesa u ožujku 2022., kada se zrakoplov srušio u Wuzhouu u Kini nakon strmog spuštanja u letu.
Kinesko civilno zrakoplovstvo još uvijek istražuje nesreću, iako više izvješća sugerira da je zrakoplov namjerno srušen.
Ostale prijašnje fatalne nesreće uključuju onu u ožujku 2016., kada se Flydubaijev let koji je sletio u Rostov na Donu u Rusiji srušio pri završnom prilazu po lošem vremenu, pri čemu su poginule sve 62 osobe u avionu.
Više od 150 ljudi također je poginulo u letu Air India Expressa u svibnju 2010., kada je 737-800 preletio pistu u zračnoj luci Mangalore.
Izvješće je kasnije otkrilo da je kapetan zrakoplova nastavio nestabilizirani prilaz, unatoč tri poziva prvog časnika da započne "skretanje".
Nesreću nije uzrokovao problem s održavanjem
Nesreća se nije dogodila zbog "nikakvih problema s održavanjem", kaže šef menadžmenta Jeju Aira.
Prema novinskoj agenciji Yonhap, Song Kyung-hoon je na brifingu za novinare rekao: "Postoje područja koja moramo dodatno istražiti utvrđivanjem točnog uzroka nesreće."
Dodaje da postoji raspored za provjere održavanja i da ne ostavljaju "ni jedan kamen neprevrnut" u vezi s radovima na održavanju prije polijetanja. Kyung-hoon također kaže da bi plan osiguranja aviokompanije trebao moći podržati žrtve i njihove obitelji, prenosi Yonhap.