DOKAZ O KUPNJI: Trgovcu treba dokazati da je neispravni proizvod kupljen kod njega. Tko je platio karticom, to će dokazati izvodom
Dovoljan je i izvod: Ne treba račun da bi se zamijenile cipele
Nove cipele počele su se raspadati nakon što sam ih nosila pet puta. Imam originalnu kutiju, ali izgubila sam račun. To se nije smjelo dogoditi za manje od mjesec dana, požalila nam se čitateljica. Imala je sreće jer su u prodavaonici bili vrlo korektni.
- To što nisam imala račun nije predstavljalo problem jer sam znala datum i vrijeme kupnje. U nekoliko minuta, oštećene cipele zamijenili su mi za novi par - rekla je i dodala kako je jako zadovoljna uslugom i osobljem.
Sličan problem, ali i puno više muke, imala je Dunja Mak, pravna savjetnica osječkog Savjetovališta za potrošače.
Računi brzo blijede
- Ako nemate račun, ne zanima me što mi imate reći - htio je trgovac odbiti reklamaciju neispravnog proizvoda.
Platila je karticom i predočila bankovni izvod na kojem su bili navedeni naziv trgovca, broj transakcije, datum i cijena. To je trgovcu dostatan dokaz kupnje jer sve može provjeriti u svom sustavu.
- Ako je proizvod plaćen karticom, a račun zagubljen, slip ili izvod iz banke mogu biti dokaz kupovine. Može li to biti i kutija upitno je. Može ako se po njoj može utvrditi i kojeg datuma je proizvod kupljen - objasnila je Dunja Mak i dodala da kupac nema valjani dokaz kupnje ako je platio gotovinom, a nema račun.
Isto vrijedi i za proizvode robnih marki, iako se oni ne mogu kupiti u prodavaonicama drugih trgovaca. Na računu se vide datum i cijena kupnje. Datum je važan jer se od njega računaju rokovi u kojima je reklamacija dozvoljena. Originalnu ambalažu ne treba predati ako se reklamira neispravni proizvod. No problem može nastati i ako kupac ima račun. Neki vrlo brzo blijede.
- Treba to prepoznati i na vrijeme ga iskopirati pa sačuvati kopiju i izblijedjeli original. Ako je jamstvo dulje od dvije godine, tada svakako treba čuvati i ovjereni jamstveni list - pojasnila je Dunja Mak.
Kupac neispravnog proizvoda svakako se mora prvo pokušati dogovoriti s trgovcem.
- Prema Zakonu o zaštiti potrošača, trgovac mora omogućiti potrošačima podnošenje pisanih prigovora u svojim poslovnim prostorijama i odmah pisano potvrditi njihov primitak - piše u članku “Tri koraka u zaštiti potrošača” na internetskim stranicama Ministarstva gospodarstva. Tamo stoji i da na podnesene prigovore trgovac mora pisano odgovoriti u roku od 15 dana.
Prvo mirenje, potom tužba
Ako pisanim prigovorom ne uspije ostvariti potrošačka prava, potrošač može podnijeti prijavu Sudu časti Hrvatske gospodarske komore, Sudu časti Hrvatske obrtničke komore ili prijedlog za mirenje pri centrima za mirenje.
Ako ni to ne uspije, potrošač može trgovca prijaviti tržišnoj inspekciji elektronskom poštom na prijave@mingo.hr, Centralnim informacijskim sustavom za zaštitu potrošača (prijava.mingo.hr/CD/prijava.jsp) ili poštom. A pomoć može potražiti u savjetovalištima za potrošače te udrugama za zaštitu potrošača.
Foto: Ilustracija