Treba vam nova pidžama, laptop ili bušilica? Iskoristite akcijske cijene i osvojite 500 kn
Potrošnja na Black Friday svake je godine sve veća, na što upućuju i podaci Porezne uprave, koji kažu kako je u Hrvatskoj na Crni petak 2020. godine fiskalizirano 3,324.547 računa u iznosu 391,660.589,17 kuna. Prošle godine na taj se datum broj računa i njihov iznos povećao za 8%, odnosno fiskalizirano je 3,576.005 računa u iznosu 424,066.320,31 kunu.
Bez obzira na to trebaju li vam možda nove zavjese, pidžama, cipele, neki kuhinjski uređaj ili samo na vrijeme želite kupiti božićne darove, Crni petak često smatraju službenim početkom sezone blagdanske kupnje. Savjetujemo vam, stoga, da svoje darove osigurate na vrijeme i iskoristite akcijske cijene povodom Crnog petka. U Spot Shopping Park-u u Trogiru uz najpoznatije i najveće brendove na jednom mjestu očekuju vas odlični popusti sve do 27.11. Cijeli popis trgovina i popusta možete pronaći ovdje, a u nagradnom natječaju možete osvojiti i 500 kuna za shopping!
Osim odličnih popusta, tijekom tog razdoblja uistinu se možemo nasmijati ljudskoj maniji za shoppingom i spoznaji što su sve ljudi spremni učiniti za "jedinstvenu priliku". U nastavku smo vam pripremili, uz najzanimljivije činjenice o Crnom petku, i nekoliko kreativnih "memova" koji će vas sigurno nasmijati.
Zašto se zove Crni petak?
Nekoliko je teorija o tome zašto se taj dan, poznatiji kao dan najveće shopping groznice, naziva Crnim petkom. Prema pisanju časopisa Britannica, za objašnjenje imena Black Friday moramo zakoračiti dublje u povijest, odnosno u rane 1960-e godine. Tad su policajci u Philadelphiji tako nazivali razdoblje u kojem dolazi povećan broj turista zbog godišnje nogometne utakmice vojske i mornarice, nakon koje su mahnito odlazili u kupnju. Zbog prometnih gužvi, nesreća i učestalijih krađa policajci su nerijetko morali raditi duple smjene. Za razliku od policajaca, koje su neredi iscrpljivali, američki su trgovci taj dan nazivali malo ljepšim nazivom, odnosno Big Friday.
Mnogi i danas, a posebice u SAD-u, vjeruju da naziv Black Friday dolazi od ekonomskih i tržišnih fraza koje se povezuju s poslovanjem trgovačkih lanaca prije i poslije Dana zahvalnosti. "Black" je zapravo trebao označavati prelazak poslovanja iz crvenog u crno, odnosno iz stagnacije prodaje prije Dana zahvalnosti u masovnu kupnju božićnih darova.
Siromaštvo stanovništva i morski psi
Ako ste mislili da je tu kraj teorijama o tome kako je nastao naziv Crni petak, varate se! Vratimo li se još malo u povijest, taj se naziv veže za značenje koje u osnovi nije imalo nikakve veze s kupnjom nego samo s novcem. Dana 24. rujna 1869. cijena zlata naglo je pala i izazvala veliku paniku na američkom tržištu. Financijaši s Wall Streeta Jay Gould i Jim Fisk tog su dana mahnito kupovali zlato kako bi podignuli njegovu cijenu. No istog je dana tadašnji predsjednik SAD-a Ulysses Grant intervenirao i srušio njihov plan. Zbog toga je palo tržište dionica, što je tisuće Amerikanaca odvelo u bankrot. Black Friday tako je obilježen kao jedan od crnih dana u američkoj povijesti, kad je predsjednička odluka dovela tisuće građana do ruba siromaštva.
No bez obzira na to koja je teorija točna, mnogi ljudi diljem svijeta željno iščekuju posljednji petak studenoga kako bi nešto uštedjeli i ulovili najbolji "komad" na popustu. Kao posljedica toga često nastaju goleme gužve, ali i višednevna kampiranja ispred pojedinih dućana diljem svijeta, a posebice u Americi.
Crni ili smeđi petak?
Jedna od zanimljivih činjenica, ali pomalo i smiješna, sigurno je ona da na Crni petak američki vodoinstalateri imaju najviše posla u usporedbi s cijelom godinom. Razlog je proslava Dana zahvalnosti, odnosno ostaci masne purice. Pripremanje blagdanskih obroka u američkim obiteljima i čišćenje nakon večere stvaraju velik posao za vodoinstalatere, koji su u to vrijeme dodatno zauzeti odčepljivanjem kuhinjskih sudopera, zahoda i kanalizacije.
Premda je dan nakon proslave popularnog Thanksgivinga za mnoge kupce i trgovce poznat kao Crni petak, mnogi su ga vodoinstalateri preimenovali u Smeđi petak zbog prljavštine s kojom se moraju nositi. Prema Roto-Rooteru, najvećem američkom pružatelju usluga popravka vodovoda, kanalizacije i odvoda, “Smeđi petak” je njihov najprometniji dan u godini. Broj intervencija povećava se za 50% u odnosu na prosječni petak, a bilježi se porast poslovanja od 27% u odnosu na bilo koji drugi dan u studenom.
Dan za najbolje popuste u Trogiru
Vjerujemo da su vas ove priče i informacije iznenadile, a popratne slike i nasmijale. Sad je vrijeme da vi s nama podijelite neku zanimljivu anegdotu koju ste doživjeli tijekom Black Fridaya i da tako osvojite super nagradu.
Dobitnici nagradnog natječaja su:
Davor Štancl, Jasminka Jakovčević i Petra Popović. Čestitamo!