U javnosti su česte priče o negativnim iskustvima malih poduzetnika. Problemi su općepoznati, od birokracije do manjka edukacije, pa smo kroz razgovor s poduzetnikom odlučili saznati više
Mikro i mali poduzetnici važni su stupovi svakog gospodarstva, pa tako i hrvatskog. U te dvije kategorije spadaju sve tvrtke koje imaju manje od 50 zaposlenih i godišnji prihod ili dugotrajnu imovinu manju od deset milijuna eura, sukladno pravilima Europske unije.
Sklonost poduzetništvu u Hrvatskoj, unatoč negativnoj klimi, čak i raste, pa je tako 22% ispitanika u istraživanju Global Entrepreneurship Monitora iz 2016. izjavilo kako ima poduzetničke namjere, što je više od prosjeka EU (14%). Podatci poput ovog pokazuju kako su Hrvati skloni pokretanju svog posla, no, nažalost, pri tom procesu čekaju ih brojne poteškoće. Kontaktirali smo Krešu Trohu, vlasnika tvrtke IT SOFT, kompanije koja je jedan od lidera IT sektora u Hrvatskoj, kako bi popričali o problemima s kojima se susreću poduzetnici.
Administrativne prepreke
U animiranom filmu o Asterixu i 12 zadataka, jedan od najpamtljivijih i najgorih zadataka bio je onaj koji zvuči najjednostavnije - Asterix mora nabaviti običnu dozvolu za prelazak na sljedeći zadatak. No, tad uđe u zgradu koju zovu "mjesto na kojem poludiš" i shvati koliko je grozno naći se u raljama birokracije.
U istraživanju KPMG-a iz 2016. godine, kao svoju glavnu želju 76% poduzetnika u RH izdvojilo je žudnju za jednostavnošću u poreznim i administrativnim procedurama, a o tome nam svjedoči jedan od njih.
"Najveće glavobolje u pokretanju posla zadale su mi administrativne prepreke, koje su prije 25 godina bile, ali su i danas, glavna poteškoća u provođenju poduzetničke aktivnosti" , kazao nam je gospodin Troha, čija tvrtka IT SOFT danas djeluje i izvan granica Hrvatske.
Borba s administrativnim preprekama teška je i frustrirajuća, pogotovo jer su stvari koje se događaju izvan moći poduzetnika. Sistem ne možete promijeniti, no možete se kvalitetno pripremiti i naoružati strpljenjem. Budite organizirani - u svakom trenutku morate znati što sve trebate učiniti, kojim redoslijedom i kad, a papirologiju pripremite na vrijeme. Ako čekate zadnji čas, samo si stvarate dodatne komplikacije.
Manjak edukacije
Drugi veliki problem koji je naveo naš sugovornik, gospodin Troha, manjak je edukacije usmjerene na razvoj poduzetničkih znanja i vještina. Korijen problema nalazi se u formalnom obrazovanju koje već dugo zaostaje za modernim zahtjevima tržišta, zbog čega ljudi ostaju zakinuti za važne vještine koje su potrebne za uspješno vođenje posla.
Zbog svega navedenog, poduzetnici početnici, bez obzira na dob, nalaze se u nepovoljnom položaju. Imaju ideje i volju, ali nemaju znanje koje bi im pomoglo u pokretanju posla i rastu na tržištu. Zato se poduzetnici moraju okretati dodatnoj edukaciji poput tečajeva o raznim segmentima poslovanja poput interneta, oglašavanja, vještina vođenja ili raspolaganja financijama. U istraživanju KPMG-a o gospodarskoj klimi u RH, 54% poduzetnika izjavilo je kako namjeravaju ulagati u budućnost, znanje i inovacije. To je solidna brojka, no na povećanju razine znanja trebali bi raditi svi.
Iako se ulaganje u dodatno obrazovanje često čini skupo, to je investicija u budućnost koju morate učiniti. Posvetite svoje vrijeme usvajanju novih vještina jer je to jedini način da ih steknete na bezbolan način. I zapamtite, nikad niste prestari da naučite nešto novo.
Kako do klijenta?
Jednom kad uspijete pokrenuti tvrtku i ponudite tržištu svoje proizvode ili usluge, nameće se pitanje - kako ih prodati? Prva i osnovna stvar koju treba spomenuti je kvaliteta. Vaši klijenti moraju se uvjeriti da je vaš proizvod točno ono što ste im obećali. Budite prepoznatljivi i ponudite nešto novo ili bolje (po mogućnosti oboje) te ćete brzo primijetiti da se to isplati.
Uz održavanje kvalitetne razine usluge, do uspjeha se ne može ni bez oglašavanja. Ako nitko ne zna za vas, pa kako bi imali kupce?
"Svaki početak je težak, ali zaista vjerujem da kad imaš dobru ideju i viziju samo je pitanje dana kad ćeš napraviti dobar posao. Naravno, u početku je bilo kucanje od vrata do vrata, prije 25 godina nije bilo toliko kanala za oglašavanje. Danas je to ipak malo drugačija priča" , govori Krešo Troha.
Kao što gospodin Troha kaže, danas se sve promijenilo. Letci na stupovima i slične metode su prošlost, a oglašavanje na internetu vrlo je važno. Kontaktirajte agencije i razne izdavače te se upoznajte s ponudom i s mogućnostima. Svaka tvrtka ima specifične potrebe, a eksperti će vam pomoći u tom da se upoznate s marketinškim potrebama svoje tvrtke i strategijama koje će vas dovesti do cilja.
Što smo naučili?
Razgovorom s Krešom Trohom iz IT SOFT-a potvrdile su se one, nažalost, već klasične priče o raznim problemima malih poduzetnika. Birokracija, manjak edukacije, nalaženje klijenata...svi ti problemi zaista postoje. Na neke je stvarno teško utjecati, ali ulaganje u edukaciju olakšat će borbu s ostalim poteškoćama.
Kao što je već navedeno, ulaganje, učenje i strpljenje vaša su potencijalna oružja, a kvaliteta, marljivost i znanje naći će put. Budite ustrajni i nemojte se prepustiti općoj negativnoj atmosferi - promjena počinje od vas.