GEM istraživanje iz 2016. donosi iznenađujuć podatak - postotak novih poduzetničkih pothvata u Hrvatskoj veći je nego u Švedskoj! Novi vjetrovi pušu te svi poduzetnici moraju znati da se svijet mijenja
Internet je donio mnogo mogućnosti, a pojmovi poput digitalizacije poslovanja postali su sasvim normalni. Svima je jasno kako više bez interneta nema uspješnog poslovanja, no iskorištavaju li poduzetnici baš sve što im 21. stoljeće nudi?
Kontaktirali smo Miroslava Vargu, specijalista za marketing, certificiranog Google AdWords trenera i nagrađivanog predavača, da nam kaže više o tome kako iskoristiti moć interneta.
Globalno selo
Digitalizacija poslovanja smanjila je svijet, a povećala broj opcija. I ne, ne pričamo o budućnosti, digitalizacija je ovdje sad. Olakšava dosadne poslove, povećava učinkovitost, donosi jednostavnost, a nudi i prilike za inovaciju.
Lakše je nego ikad detaljno analizirati svoje (i tuđe) poslovanje, podatci su dostupniji nego ikad, a pozitivna je i osjetno manja količina zatrpanosti papirima. Internet je donio i nove prodajne kanale, pa i sasvim nove modele poslovanja. Danas možete prodavati svoje proizvode preko društvenih mreža (po podatcima Statiste koristi ih oko 2 i pol milijarde ljudi!), što je proširilo tržište na načine potpuno nezamislive prije samo desetak godina.
- Bez obzira na djelatnost, svim poduzetnicima bih preporučio da ne gledaju stvari lokalno. Još jedna Hrvatska živi izvan naših granica i postoje sjajni primjeri malih proizvođača autohtonih proizvoda koji su napravili sjajne izvozne poslove koristeći moć interneta - rekao nam je gospodin Varga.
Poduzetnicima je danas cijeli svijet na raspolaganju, a svoje proizvode ili usluge mogu ponuditi ogromnom tržištu, ako se potrude oko svoje internetske prisutnosti i upoznaju s mehanizmima internetskog oglašavanja.
Internet je danas
Za razliku od prije 20 ili 30 godina, kad je bilo dovoljno kvalitetno raditi svoj posao i pričekati da se za to pročuje, sad bez interneta ne možete učiniti ništa. Forbesovo istraživanje iz 2016. kaže da čak 82% kupaca prije kupnje prouči ponudu online, što praktički znači da bez internetske prisutnosti gubite 82% kupaca!
- Kad posao dobro ide, treba ulagati u marketing da ne posustane. Kada posao loše ide, treba još više ulagati u marketing da ponovo krene - poruka je Miroslava Varge.
Drugim riječima, oglašavanje je izrazito važno u svakom trenutku postojanja tvrtke. U slučaju potrebe za štednjom, ne smanjujte ulaganja u oglašavanje, nego se potrudite da povećate efikasnost svog ulaganja. Nije dovoljno samo objaviti oglas - morate razumjeti kanale internetskog oglašavanja i ne bacati novac uzalud.
Kako bi se efikasno oglašavali, odredite svoje ciljeve. Pokušavate li obavijestiti potencijalne kupce da postojite ili imate problem sa zatvaranjem prodaje? Pojednostavljeni model glasio bi ovako:
- Društvene mreže imaju ulogu da obavijeste kupce da nešto postoji. Kada ste svjesni postojanja nekog proizvoda počnete ga guglati i obično je Google taj koji zatvara prodaju - govori nam Varga.
U znanju je ključ
Gospodin Varga naglasio je važnost znanja i ulaganja u edukaciju. Ako mali poduzetnik ne razvija svoje vještine, i to iz više područja, šanse za uspjeh su mu nikakve.
- Zbog ograničenih resursa, često u poduzetništvu morate biti Katica za sve, a bez ulaganja u sebe to je nemoguće. Trajno usavršavanje i stjecanje novih znanja nezamjenjivi su - upozorava Varga.
Oni koji smatraju da nemaju vremena ili novca za klasične tečajeve uvijek se mogu okrenuti raznim internetskim oblicima edukacije. Preko mreže može se naučiti sve, pa tako i kako biti uspješan poduzetnik. Stranice poput Udemyja ili Coursere nude širok izbor odličnih tečajeva s cijenama do sto eura. Ako vas plaše cijene dodatnog obrazovanja, zapamtite, to nije trošak nego investicija.
Područje oko kojeg se mali poduzetnici često ne informiraju dovoljno je područje online marketinga. Šteta, jer postoje potpuno besplatne stranice koje vam mogu dati vrijedne informacije ili čak direktno pomoći u razvoju vaše tvrtke. Tako Google Digital Garage nudi besplatna znanja o digitalnim oblicima oglašavanja, dok servis Google My Business daje poduzetnicima izravnu korist. Naime, izrada Google My Business računa omogućava vam da upišete podatke o svojoj tvrtki pa zbog Googleovih algoritama lakše dođete do pozicije na vrhu Google tražilice.
Volite što radite
Uz edukaciju i oglašavanje, gospodin Varga naveo je još jednu stvar kao ključnu za uspjeh, a ta je bezvremenska. Ljubav prema onom što radite!
- Ako nešto voliš, u to ulažeš strast i predanost. Tada ti ni učenje ni bilo što drugo nije problem, napreduješ, a to i ljudi oko tebe to prepoznaju. Kad ljudi vide da to što radiš iskreno voliš, tada i novac kuca na tvoja vrata i moli te da ga uzmeš - rekao nam je gospodin Varga, a to je stvarno zlata vrijedan savjet.