U modernim digitalnim kompanijama uklanjaju se sve hijerarhijske barijere - zaposlenici sjede zajedno s menadžmentom, njeguju se vještine lidera nove generacije, a sve u cilju postizanja većeg zadovoljstva djelatnika i korisnika
Nove tehnologije naš su rad učinile fleksibilnijim jer danas možemo raditi bilo gdje, bilo kad i s kime god želimo – potrebni su nam samo digitalni uređaj i brzi internet. No njihov je razvoj postavio i nove zahtjeve pred tvrtke i zaposlenike, koji u umreženom svijetu moraju biti agilniji i inovativniji kako bi ispunili povećana očekivanja korisnika jer je njima moderna tehnologija također donijela nove mogućnosti i podigla ljestvicu očekivanja. Da bi se tvrtka nosila sa svim tim izazovima, ona mora postati u potpunosti digitalna, što se, osim na reorganizaciju radnih procesa, odnosi i na radni prostor. Evo kako izgleda uredski prostor koji je prilagođen modernom, digitalnom načinu poslovanja.
Ukidanje hijerarhije
Nekad se dobro znalo da direktor ima najveći, sasvim odvojeni ured iz kojeg ne izlazi često među obične smrtnike, a vjerna ga tajnica brani od njihovih nasrtaja i jedina smije biti upućena u njegovo kretanje. Nasuprot tomu, u današnje vrijeme mnoge uspješne svjetske kompanije priklonile su se modelu tzv. New Leadershipa koji ukida hijerarhijske barijere i menadžmentu daje ulogu mentora. Predsjednik uprave, kao i sav menadžment, sjede zajedno s ostalim zaposlenicima jer je on aktivan član tima, prvi među jednakima. Prednosti takve organizacije obrazložio nam je Jiří Dvorjančanský, predsjednik Uprave A1 Hrvatska, kompanije koja je implementirala ovakav pristup poslovanju - Stari top-down pristup u kojem zaposlenici izvršavaju zadatke koje su dobili od menadžera ne pridonosi produktivnosti i kreativnosti u ovom novom, brzom modernom dobu. Lider digitalnog doba je mentor koji treba preuzeti odgovornost, a istovremeno podijeliti izazove i fizički prostor s timom, pomoći i motivirati tim da stekne nova znanja kako bi zajedno postigli rezultate-.
Radno mjesto nije fiksno
Naime, u modernom poslovnom prostoru djelatnici se ne grupiraju po silosima nego po projektima. Riječ je o konceptu rada koji se ne temelji na radnom mjestu već na aktivnostima, engl. activity based working, te vještinama koje zaposlenici imaju. U tom modelu zaposlenik nema stalno isto radno mjesto (svoj stol), nego se fizički smješta gdje mu najviše odgovara za obavljanje nekog zadatka. Primjerice, dok zaposlenik marketinga piše materijale o novoj usluzi, najpraktičnije je da sjedi s timom koji je razvijao tu uslugu. U velikim kompanijama ovakva se mobilnost odnosi na čitav kampus. Mnogo manjih prostorija za sastanke dostupno je svim zaposlenicima; takve dvorane nisu više rezervirane samo za menadžment. Ako se neki zaposlenici moraju osamiti da bi odradili neki posao koji zahtijeva pojačanu koncentraciju, na raspolaganju su im fokus-sobe. Ovakvu organizaciju rada uspješno su primijenile najpoznatije svjetske kompanije kao što su Microsoft, Apple, Google i Delotte, a u našoj zemlji odnedavno A1 Hrvatska.
Rad izvan tvrtke
Omogućavanje fleksibilnosti radnog mjesta odnosi se i na rad izvan prostorija tvrtke. Znate za uzrečicu "dom je gdje je srce"? Isto tako, posao je tamo gdje su vam laptop i brza internetska veza. I zaposlenici i tvrtke profitiraju od fleksibilnog radnog mjesta i vremena. Mnoge tvrtke svojim zaposlenicima dopuštaju da malo prilagode svoje radno vrijeme i određeni dio radnog vremena odrade od kuće, primjerice nekoliko sati tjedno. Osim što rezultira dobro i na vrijeme obavljenim poslom, takva praksa pridonosi zadovoljstvu zaposlenika jer im omogućuje postizanje balansa između privatnog i poslovnog života.
Prostorije za druženje
Svježe i inovativne ideje obično vam ne padaju na pamet dok sjedite sami u praznoj sobi, nego u komunikaciji s drugim ljudima, čak i ako ste različitih struka. Osim što vas mogu inspirirati, drugi zaposlenici mogu biti i testni poligon za vaše ideje, što vam je vrlo dragocjena povratna informacija. Stoga su društvene prostorije u modernim uredima uobičajena pojava.
Rekreacija i odmor
Ako vam je neprimjereno i neozbiljno u današnjim uredima vidjeti sobu za videoigre, sjetite se zašto su poslodavci pristali na uvođenje 5-dnevnog radnog tjedna i godišnjih odmora. Jednostavno zato što su uočili da opušteni zaposlenici bolje rade. Zajedničko igranje također je odlična prilika za međusobno zbližavanje i umrežavanje zaposlenika, bolje od ijednog strukturiranog team buildinga.
Pametni namještaj
Osim u pametnim kućama, trend interneta stvari (Internet of Things) najbolje se očituje u digitalnim uredima. Riječ je o tome da su mnogi svakodnevni predmeti opremljeni senzorima i spojeni na internet. Već uobičajeni dio tog trenda predstavljaju kartice za ulazak u ured i pametne ploče, a slijede sobe na čijim se vratima nalaze tableti putem kojih možemo rezervirati svoj termin u njima. U pametnim se zgradama podrazumijeva automatska regulacija svjetla i temperature.
Coworking prostori
Urede u co-working prostorima (radnim prostorima u kojima radi više samostalnih profesionalaca ili zaposlenika različitih tvrtki) ne iznajmljuju samo startupi koji raspolažu ograničenim financijskim resursima, nego i kompanije koje razvijaju posebne projekte, pa se tim koji na njima radi može izolirati i tako lakše izvesti inovativan projekt. Poticaj je moguće dobiti i od „cimera“, profesionalaca koji tamo rade.
Da bi se sve te promjene provele, potrebno je strateško promišljanje, edukacija zaposlenika te uvođenje novih kompetencija jer neka današnja zanimanja, kao što je podatkovni znanstvenik (data scientist), donedavno nisu postojala. Ažurnim praćenjem tehnoloških trendova povećavaju se agilnost tvrtke i njezina konkurentnost na tržištu koje se neprestano mijenja i na kojem korisnici vode igru.