Međugeneracijske razlike: Tko u vašem domu najviše čisti?
Čišćenje nije svima omiljena aktivnost, ali 'što se mora, nije teško', zar ne? Barem su takvog mišljenja oni malo stariji, a mlađe generacije ne zamaraju se previše time - ponekad je u redu preskočiti čišćenje. Doznajte po čemu se još razlikuju
Usporedimo li suvremeni svijet s onim od prije samo 20 godina - a da ne govorimo o malo daljoj povijesti - jasno je da se u mnogočemu promijenio. Naime, sazrijevanjem je svaka novopridošla generacija preuzimala određene stavove i kopirala neka ponašanja od prethodne, ali ujedno je dodavala nešto svoje, postupno kreirajući na taj način svijet prema vlastitoj mjeri. Tako su, primjerice današnji dvadesetogodišnjaci od svojih roditelja naučili vrijednost rada, ali shvatili su da im je i slobodno vrijeme vrlo važno.
Vjerojatno ste čuli za onu izreku "Ljudi više ne žive da bi radili nego rade da bi živjeli". Znajte da su se upravo iz tog koncepta razvile mnoge razlike u navikama čišćenja babyboomera, pripadnika generacije X, milenijalaca i predstavnika generacije Z.
Prioriteti su se promijenili
U današnje vrijeme mnogi, a posebno mlađe generacije, vrijeme izvan posla preferiraju provoditi odmarajući se i uživajući. Bilo da je riječ o vremenu za sebe, koje će neki iskoristiti za, primjerice, gledanje serija na Netflixu, ili o vremenu provedenom u druženju s bliskim osobama, jedno je sigurno - čišćenje ne pripada kategoriji slobodnog vremena. Zapravo, mlađe su generacije na kućanske poslove počele gledati kao na svojevrsni produžetak posla i zato ih ne drže visoko na ljestvici prioriteta.
Prema jednom britanskom istraživanju iz 2019. godine, glavni prioriteti babyboomera su: obiteljsko vrijeme, bavljenje financijama, kućanski poslovi i hobiji, a generacija Z poredala je tu listu ovako: obiteljsko vrijeme, hobiji, druženje i fitness.
Kad usporedimo ove liste, posebno je zanimljivo to što generacija Z prioritet daje onim aktivnostima koje su im osobno korisnije i u kojima uživaju, a babyboomeri se vode idejom da su važnije one stvari koje "jednostavno treba obaviti", poput kućanskih poslova. Iz tog razloga mlađe generacije uglavnom rjeđe čiste i pospremaju od starijih, ali kad to rade, to iskustvo za njih je mnogo drugačije. Ono je, naime, manje naporno, a ponekad čak sadrži i komponentu uživanja.
Nemaju jednaku motivaciju
Na tragu toga bilo je i američko istraživanje iz 2023. koje je utvrdilo da pripadnici generacije Z čiste svoj dom jer ih to opušta, a za razliku od njih, milenijalci, generacija X i boomeri posvećuju se čišćenju kako bi zaštitili svoju obitelj od bakterija.
Zato možda nije iznenađujuće da boomeri češće kupuju proizvode za čišćenje koji imaju dobra dezinfekcijska svojstva, a milenijalci i generacija Z manje vode računa o dezinficijensima, a više o tome da proizvod ima ekološku ambalažu i prirodne sastojke.
Utvrđeno je i da su starije generacije najčešće vjerne jednoj određenoj marki proizvoda za čišćenje, a mlađi imaju tendenciju mijenjati ih s vremena na vrijeme. Ipak, zanimljivo je i da značajan udio milenijalaca i generacije Z koristi iste proizvode za čišćenje kao njihovi roditelji.
Mlađi su skloniji tražiti pomoć
Nekad su postojale jasno odijeljene rodne uloge kad je riječ o tome tko je zadužen za čišćenje, no u današnjemu, modernom dobu, primjećuje se trend zajedničkog, obiteljskog čišćenja, s tim da se on najviše popularizirao nakon izbijanja pandemije.
Ovaj trend podupire i nalaz već spomenutog britanskog istraživanja, koji tvrdi da postoji šest puta veća vjerojatnost kako će generacija Z zatražiti pomoć nego samostalno obaviti kućanski posao. Kod milenijalaca je malo manja (2), a za babyboomere postoji četiri puta veća vjerojatnost da će to oni sami obaviti.
Je li moguće da mlađe generacije jednostavno nemaju volje obavljati kućanske poslove ili je možda posrijedi to da danas postoje mnogobrojna rješenja koja olakšavaju taj posao? Naime, osim toga što je postalo prihvatljivo, odnosno poželjno, da se cijela obitelj uključi u čišćenje, na tržištu se pojavilo mnogo novih uređaja za čišćenje. Sjetite se samo robotskih usisavača, koji su se pojavili na tržištu prije nekoliko godina i potpuno promijenili način usisavanja, a ne treba posebno isticati i koliko su uređaji poput glačala te perilica posuđa i rublja napredovali. Možemo pretpostaviti da će se tehnološki razvoj vezan za čišćenje ponajviše kretati u smjeru olakšavanja obavljanja kućanskih poslova.
No kad je riječ o mijenjanju plahti, za koje još, nažalost, ne postoje pametna pomagala, istraživanje SC Johnson otkrilo je da mlađe generacije to ne rade toliko često koliko babyboomeri - oni ih u prosjeku mijenjaju jedanput na tjedan. Sva sreća pa se barem znaju dobro našaliti s tim.