Kako se živi u domu u Sisku: Red plesa, red heklanja, red vrtlarenja pa sve iznova
Pandemija, potresi, lockdown - protekle dvije godine bile su teške baš svima, a posebno građanima treće životne dobi u domovima za starije. No ni u najtežim danima nisu klonuli duhom, a stalna povezanost s najbližima dala im je snagu
Od početka pandemije koronavirusa upravo su starije ljude proglasili najugroženijom skupinom. Najstrože epidemiološke mjere, potpuna izolacija i zabrana posjeta nastupili su gotovo odmah, a oni su ih, s mnogo razumijevanja i strpljenja, prihvatili, svjesni da će se tako najbolje zaštititi. Nakon dolaska cjepiva situacija se malo popravila, ali ni dan danas nije se sve vratilo na staro, na ono na što su se bili naviknuli.
Pandemija pa potres
Upravo tako bilo je, a dijelom još jest, u Domu za starije i nemoćne Sisak. Dodatna otegotna okolnost za život korisnika bili su i razorni potresi koji su pogodili Baniju, a donijeli su nove probleme i brige - kako one za vlastiti život tako i one za život i sigurnost bližnjih.
Teški dani, bez mogućnosti druženja, bez posjeta, bez uobičajenih aktivnosti koje je ovaj dom godinama brižno organizirao i pripremao za svoje korisnike, činili su se beskrajnim. No strpljenje nije napuštalo ni korisnike ni djelatnike doma, rekla nam je ravnateljica doma Ružica Čakširan.
- U našem domu imamo 240 korisnika, što je doista mnogo. Neću reći da su protekle dvije godine protekle glatko, bilo je vrlo izazovno i nama i njima. Osobito zahtjevan bio je period prije dolaska cjepiva, kad smo morali silno paziti i potpuno se zatvoriti. Znate, starijim ljudima vrlo mnogo znači kad vide svoju djecu, unuke, prijatelje... A to tad više nisu mogli. Nisu se čak mogli ni međusobno družiti u domu. Jedno smo im vrijeme čak i obroke donosili u sobe jer čak ni okupljanje u smislu zajedničkog ručka ili večere nije bilo dopušteno - ispričala nam je ravnateljica.
Disciplinirani i strpljivi korisnici
No, kako bi rekli naši stari, živ čovjek na sve se navikne, a prema riječima Ružice Čakširan, korisnici su bili doista vrlo disciplinirani. Bili su, kaže, svjesni, da sve to čine radi vlastite sigurnosti, ali i radi sigurnosti ljudi koji ih okružuju i brinu o njima.
- Članovi obitelji znali bi im doći pred dom i onda bi kratko porazgovarali kroz prozor, mahnuli si i odmah je bilo lakše. I baš kad su se nekako naučili živjeti s koronom i prihvatili svoju novu svakodnevicu, uslijedio je novi šok - razorni potres!
- Sjećam se tih dana, korisnika zamotanih u deke koje smo izveli van, na sigurno, dok su čekali da članovi obitelji dođu po njih. Dom je u potresu pretrpio oštećenja, no u međuvremenu je obnovljen, pa smo sad našim korisnicima omogućili još bolje uvjete za fizikalnu terapiju.
Osim zabrane posjeta i izlazaka, korisnicima su tijekom zatvaranja najviše nedostajale različite aktivnosti kojima su se u domu do tada mogli baviti - pjevanje u domskom pjevačkom zboru, razne radionice, obilježavanja praznika i svetkovina, izleti i druženja s korisnicima drugih domova.
Povratak u normalu
- Budući da su svi naši korisnici danas procijepljeni, polako ponovno uvodimo omiljene aktivnosti - rekla nam je ravnateljica Ružica Čakširan. Tako su krajem prošle godine obilježili Dane kruha i zahvalnosti za plodove zemlje, posjetili su ih i Crveni nosovi - klaunovi doktori, s radom je ponovno počeo pjevački zbor, a povodom Međunarodnog dana žena imali su malu proslavu u domskom restoranu, uz tamburaše.
Tu je i domska knjižnica, a neke su korisnice i prave majstorice u heklanju, dok se neki od korisnika rado okušaju i u vrtlarenju.
- Veliku pomoć u svakodnevnom životu doma predstavlja i donacija Hrvatskog Telekoma u okviru nacionalnog programa "Generacije zajedno", zahvaljujući kojoj smo dobili tablet uređaje i besplatni internet - istaknula nam je ravnateljica.
- Tako sad naši korisnici mogu biti u stalnoj vezi sa svojim obiteljima. Imamo ovdje i ljudi čija djeca ne žive u Hrvatskoj, pa je njima posebno važno da ih mogu vidjeti i čuti, pa makar i videopozivom. Ne moram vam ni reći koliko je sve to za njih bilo emotivno i dirljivo - opisala nam je ravnateljica.
Korisnici doma sad mogu biti u stalnoj vezi i s prijateljima, komuniciraju i međusobno, a dobra i kvalitetna komunikacija te povezanost svakako pridonose i njihovu boljem općem stanju i zadovoljstvu. Osim toga, rekla nam je ravnateljica, zahvaljujući ovoj donaciji, vrijeme si krate i konzumiranjem najrazličitijih sadržaja s interneta.