Rudolf Rudi Perešin poginuo je tijekom operacije Bljesak. Njegov MiG 21 bis, tijekom rizična borbena zadatka, pogodila je protuzračna obrana bosanskih Srba
Na današnji dan poginuo Rudi Perešin: Ja sam Hrvat, ne mogu i neću pucati na Hrvate
Rudi, dođi na vjenčanje u Austriju. Uzmi kameru i aparat, bila je šifra za prelet i bijeg u slobodu nakon koje je Rudolf Perešin, tada pripadnik JNA, poletio je MIG-om 21 s bihaćkog aerodroma.
Pogledajte video:
Pokretanje videa...
'Ja sam Hrvat, neću i ne mogu pucati na Hrvate'
Sve se odvijalo 25. listopada 1991. godine dok se JNA u brzini povlačila iz Slovenije, a Hrvatskoj, zajedno s pobunjenim hrvatskim Srbima, spremala otvoreni rat i agresiju.
- Ja sam Hrvat, neću i ne mogu pucati na Hrvate - poručio je Perešin austrijskoj kontroli leta.
Preko austrijskih Alpa i Bleiburga, s oko 1100 kilometara na sat, ušao je u austrijski zračni prostor.
- Spustio sam se na visinu od 100 metara, izvukao stajni trap, jasno vidio pistu aerodroma i sam grad Klagenfurt. Sletio sam bez problema. Nisam bio uzbuđen. Nisam se ni bojao. Istina, mučila me mala neizvjesnost - ispričao je legendarni pilot u jednom dokumentarcu što mu je prolazilo glavom dok se kretao austrijskom pistom u srebrnom avionu s crvenom zvijezdom.
'Rudi dođi na vjenčanje'
Ipak, ove sve ne bi bilo moguće bez pomoći Perešinove supruge Ljerke, koja je prva stupila u kontakt s hrvatskom stranom i prenijela mužu da postoji interes hrvatskih vlasti da Rudi preleti doma.
Pogledajte video:
Kad je konačno došla je i potvrda iz Zagreba šifra za prelet i bijeg u slobodu je bila: “Rudi, dođi na vjenčanje u Austriju. Uzmi kameru i aparat”. Nakon tog telefonskog razgovora uslijedio je legendarni prelet.
Za austrijske medije Perešinov prelet bio je tek bizarna epizoda rata u susjedstvu koju su lansirali kao ekskluzivu. U Hrvatskoj, izloženoj srpskoj agresiji, kapetan prve klase Rudolf Perešin postao je pravi nacionalni junak.
Izmislili da je Perešin zatražio politički azil u Austriji
Srpska ratna propaganda pokušala je prikriti činjenicu da im je pilot Hrvat, ispred nosa, s najvećeg vojnog aerodroma Bihać, gotovo uzeo nadzvučni borbeni avion i mirno sletio u Austriju pa su izmislili da je Perešin zatražio politički azil u Austriji.
- Dezertirao sam iz JNA jer nisam sposoban ni voljan pucati na hrvatske vojnike - rekao je Perešin tada zbunjenom austrijskom vojniku koji je prvi prišao njegovu MiG-u.
Pukovnik austrijskog ratnog zrakoplovstva, borbeni pilot Dieter Szolar, kasno navečer tog 25. listopada, sreo se s Perešinom u jednoj gostionici u Felekirchenu gdje je vojska, nakon kraćeg ispitivanja na aerodromu, sklonila hrvatskog pilota. Szolar je iz opreza prebacio Perešina u jedan privatni stan kad je shvatio da su u gostionici i neki azilanti Srbi.
- Rudolf Perešin predao je svoju vojnu odoru i osobno naoružanje. Dobio je civilno odijelo koje mu nije pristajalo, pa sam mu donio donje rublje, pribor za osobnu higijenu i voće- ispričao je detalje pukovnik Szolar u dokumentarcu “Let za pamćenje”.
U tajnosti prebačen u Zagreb
Nakon četiri dana boravka u Austriji Perešin je pušten i u tajnosti prebačen u Zagreb te se napokon našao na okupu s obitelji. Perešin je nastavio letjeti u HRZ-u i uskoro je postao zapovjednik elitne 1. lovačke eskadrile HRZ-a. Njegov bijeg s MiG-om (koji su zadržali Austrijanci) najavio je dolazak i drugih hrvatskih pilota. Sredinom svibnja 1992. s vojnog aerodroma Užice u Split i Zagreb preletjeli su kumovi Ivica Ivandić i Ivan Selak. Prije njih u veljači 1992., u posebno dramatičnim okolnostima leta, to je učinio i Danijel Borović, koji je sletio u Pulu.
Poginuo u operaciji Bljesak, a još se ne zna je li bio zarobljen
Rudolf Rudi Perešin poginuo je tijekom operacije Bljesak. Njegov MiG 21 bis, tijekom rizična borbena zadatka, pogodila je protuzračna obrana bosanskih Srba. Perešin se uspio katapultirati iz oštećena aviona koji je pao na hrvatsku stranu.
Srbi su nekoliko godina igrali okrutne igre oko njegove sudbine. Nisu željeli otkriti je li Rudi Perešin odmah poginuo ili je zarobljen. Konačno, posmrtni ostaci brigadira Perešina vraćeni su Hrvatskoj u ljeto 1997.
Pokopan je u rujnu iste godine na groblju Mirogoj uz najviše državne i vojne počasti. Imao je 37 godina. Posthumno je odlikovan činom stožernog brigadira. Avion legendarnog Hrvatskog pilota vraćen je 2019. iz Austrije u Hrvatsku.