Prezentacija služi kako biste prenijeli ideju i bolje objasnili problem, no ponekad zbog loše pripreme publika jednostavno ne doživljava vaše napore
Trebate napraviti prezentaciju koja neće biti dosadna? Sedam koraka koji će vam pomoći
Mnogi su se na poslu ili u nekoj drugoj prilici pripremili za prezentaciju uz PowerPoint i šarene grafikone, no publika je jednostavno drijemala.
POGLEDAJTE VIDEO: Vježbama disanja pobijedite stres
Pokretanje videa...
Iako se čini da bi prilikom pripreme prezentacije bilo profesionalno slijediti formalnu, crno-bijelu strukturu, sasvim sigurno postoji potreba za ravnotežom, a često i pričom koja uključuje boje. Postoje brojna istraživanja o korištenju boja u prezentacijama. Primjerice, crvena boja potiče pozornost na detalje i uzbuđenje. Plava potiče kreativnost jer je povezana s mirom, ako i ljubičasta, piše CareerContessa.
Naš mozak voli priče, a ukoliko ih uključite u prezentaciju na kojoj radite, uz vašu vještinu informiranja mogli biste stvoriti savršenu prezentaciju.
1. Osmislite sadržaj koji je lako pratiti
Stvaranje svake prezentacije počinje izradom sadržaja i stvaranjem strukture+. Nije važno koliko je vaša poruka važna - ako nije organizirana i prikazana na jednostavan način, nitko neće zadržati pažnju niti reagirati na ono što predstavljate. Jedan od Appleovih izvornih marketinških stručnjaka, Guy Kawasaki, kaže da najbolje prezentacijske dijaprojekcije uključuju 10 ili manje slajdova, ne traju dulje od 20 minuta i koriste veličinu slova 30. Kada je riječ o postavljanju slajdova prezentacije, oni mogu biti slični pisanju pisma sa sadržajem organiziranim u tri dijela: uvod, tijelo i zaključak.
Počnite s uvjerljivim uvodom. Publici prikažite činjenice, podatke, statistike i dokaze. Navedite rješenja ili odgovore na postavljena pitanja i probleme. Vratite se na ključne zaključke i sažmite sljedeće korake. Neka broj slajdova bude kratak (10 ili manje), a informacije na slajdovima neka budu probavljive.
2. Koristite dosljedno oblikovanje i dizajn
Teško je zapamtiti što netko govori ako njegovo izlaganje ometa sadržaj prezentacije. Ružno i nedosljedno oblikovanje odvlači pažnju od poruke i oduzima vam vjerodostojnost. Ako niste vični dizajnu, za početak možete koristiti alate poput Canve s unaprijed izrađenim predlošcima. Nemojte pretjerati s bojama, slikama i elementima dizajna. Ne stavljajte velike blokove teksta na jedan slajd. Budite dosljedni s vrstom i veličinom fonta. Olakšajte čitanje ostavljajući na slajdu samo glavne točke. Pripremite više verzija i izbrusite ih do mjere dok s jednom ne budete savršeno zadovoljni. Zamolite kolegu ili prijatelja da pregleda vaše slajdove i svakako provjerite da nemate gramatičkih ni pravopisnih grešaka. Kada ste u nedoumici, uvijek je najbolje ono najjednostavnije rješenje.
3. Uključite vizualna pomagala
Kažu da slika vrijedi tisuću riječi. Dodavanje vizualnih elemenata poput fotografija i videozapisa može osnažiti ideju o kojoj govorite, a rekviziti mogu biti izvrsni prezentacijski alati koji pojačavaju vašu poruku i nude emocionalnu podršku. Rekvizit može biti malen poput časopisa ili jedinstven kao umjetničko djelo koje ste izradili u srednjoj školi. Kada se pravilno koriste, ova vizualna pomagala pomažu u ilustriranju vaše tvrdnje bez narušavanja profesionalnosti.
4. Vježbajte
Najvažnija stvar koju možete učiniti za pripremu je vježba. Ako niste vični prezentacijama i smatrate da nemate vještine, s pripremom započnite rano i puno vježbajte jer ćete na taj način ublažiti tjeskobu i postići sigurnost u nastupu. Pripremite skraćeni nacrt prezentacije kako ne biste morali zapamtiti cijeli scenarij. Napravite kartice sa bilješkama koje će vam pomoći da se priberete ako odlutate i izgubite tijek misli. Vježbajte tako što ćete snimiti svoju prezentaciju, a potom je kritički pogledajte i provjerite brzinu govora, govor tijela i ostale stavke. Pripazite na vrijeme potrebno za predstavljanje prezentacije kako ga ne biste prekoračili.
Testirajte uređaje i pripremite pričuvni materijal u slučaju da nešto pođe po zlu. Učitava li se PowerPoint? Koristite li Zoom za predstavljanje ili će vaši slajdovi biti unaprijed učitani do konferencije? Morate li držati mikrofon? Koristite daljinski upravljač kako biste mogli jednostavno kontrolirati tijek svoje prezentacije bez potrebe da cijelo vrijeme stojite na jednom mjestu s prijenosnim računalom.
5. Snažan početak
Način na koji započinjete svoju prezentaciju može biti presudan. Jeste li znali da publika obično donese odluku o nekome u prvih sedam sekundi? Neka se početak vaše prezentacije računa. Možete započeti pitanjem koje postavljate publici. Zabavite ih sjajnom pričom, rekvizitom ili drugim vizualnim sadržajem kako biste privukli njihovu pozornost. Koristite se humorom, ispričajte vic i pokažite ranjivost. Pokažite svoju strast prema temi ili publici. Ne zaboravite na osmijeh, uspostavljajte kontakt očima, nosite nešto u čemu se osjećate samopouzdano, pratite tempo svog govora i obratite pozornost na geste govora tijela. Izražavanje rukama je sjajan način komunikacije - osim ako ne pretjerate s tim. Ne dopustite da vas obuzme trema.
6. Budite iskreni i koristite tehnike pripovijedanja
Pokažite svoju iskrenost kroz pripovijedanje. Priče vas humaniziraju i čine da se publika osjeća povezanijom s vama. Koristite činjenice nasuprot fikcije. To je nalik TV emisiji koja prikazuje preuređenje doma i snimke prije i poslije. Publika se veže uz ideju o transformaciji jer uspoređuje ono što jest sa onim što bi moglo biti. Kada objašnjavate nešto što se može povezati kako biste informirali ili podučili proces koji bi mogao biti kompliciran, koristite metaforu. Primjerice, koristite jednostavne metafore za objašnjavanje kompliciranijeg zdravstvenog stanja poput izjave da su slabi mišići poput rastegnute gumene trake. Također, za kraj koristite optimističnu perspektivu. Odvedite publiku uzbrdo preko prepreke do pozitivnog rješenja.
7. Ostavite publici dojam da su nešto dobili
Kad pripremate završetak prezentacije, razmislite o tome kako je zaključiti na sažet, ali moćan način. Stručnjaci za javni govor preporučuju da se usredotočite na to kako želite da se publika osjeća kada ode. Poziv na akciju najbolji je način da svoju prezentaciju završite snažno i dojmljivo. Što želite da vaša publika sljedeće učini? Razmislite o tome da na kraju prezentacije ispričate sjajnu priču koja će učvrstiti ono što ste ranije podijelili i potaknuti publiku da se posveti vašem ključnom zaključku.
Najčešći problemi oko prezentacija
Nije važno jeste li početnik ili redovito sudjelujete u javnom govoru, uvijek postoji prostor za poboljšanje vještina i učenje novih. Istovremeno, uvijek postoji mogućnost da nešto pođe po krivu. Zato se valja proaktivno pripremiti i onemogućiti prezentacijske prepreke. U tom smislu najčešće se javlja opći strah od javnog nastupa ili nedostatak prakse javnog nastupa. Sumnjate u sebe i osjećate se zabrinuto vjerujući da ne možete zadržati pozornost publike, ili s druge strane ne znate koji sadržaj staviti na slajdove i kako ga razdijeliti. Možda se borite sa nesigurnošću oko nastupa na pozornici i govora tijela.
Kako u prezentaciju unijeti pripovijedanje
1. Oživite podatke pomoću anegdota
Kao ljudi, stvoreni smo da brzo suosjećamo, povezujemo se i uspostavljamo veze. Mozak prirodno povlači osobne paralele s likovima iz priče, pobuđujući aktivnost oksitocina u mozgu, što stvara odnos kao da je lik u priči netko tko utječe na stvarni život. Ako se pitate kako to primijeniti, razmislite o tome u kojem ste trenutku ustanovili da razumijete svoju hipotezu. Upitajte se je li postojao nezaboravan trenutak na putu do vašeg rješenja. Steve Jobs je uspješno modelirao dijeljenje anegdota kada mu se prezentacijski kliker pokvario tijekom prve demonstracije iPhonea 2007. Prisjetio se smicalica sa Steveom Wozniakom tijekom studija. Publika je u tom trenutku postala primjetno angažiranija, jer su ih humor i razvoj likova Jobsove priče prenijeli u drugo vrijeme i mjesto - uz Jobsa i Wozniaka.
2. Uključite osjetila slikama i emocijama
Što su različiti dijelovi mozga slušatelja više aktivirani, to su više uključeni u priču. Sigurno ste se makar jedanput osjećali toliko zaokupljeni TV serijom da ste se između epizoda brinuli oko ishoda situacije u kojoj se našao glavni lik. Znanstvenici znaju da se visoke razine dopamina oslobađaju tijekom emotivnih susreta, čak i kada ih ljudi doživljavaju neizravno. Dakle, najveće prednosti priče mogu se izgubiti bez uključivanja pet osjetila sa živopisnim slikama i pojačanim emocijama.
Vratimo se Jobsu i njegovoj priči. On je prepričao scenu iz sobe u domu i opisao studenta koji je podigao nogu te krenuo prema TV-u kako bi popravio sliku koju su on i Wozniak uništili svojim tek izumljenim uređajem. Prilikom opisa čak je oponašao jednonožni stav kako bi bolje prenio situaciju. Ako stojite pred publikom, koristite govor tijela u svoju korist pokazujući dok govorite. Studije su pokazale da se dugoročno pamćenje također povećava s visokim razinama dopamina. Dakle, ne samo da će publika zapamtiti vašu priču, već će također moći jasnije uočiti prednosti vaših informacija i naposljetku poduzeti mjere da ih postignu.
Kako se povezati s publikom tijekom prezentacije
Uz pomoć primjera iz stvarnog života. Znanstvenici su otkrili iznenađujuće malu razliku u neurološkoj stimulaciji mozga kada se neki događaj ispriča i kada se događaj doživi u stvarnom životu. Dobro ispričane priče pokreću mozak na gotovo isti način kao kada stvarno doživljavamo određenu radnju. Na primjer, slušanje ili čitanje o kolačiću koristeći opisne riječi poput "topao, mekan i poput cimeta" stimulira korteks mozga povezan s okusom, dodirom i mirisom na način sličan onom kada zapravo jedete ukusan kolačić s cimetom. Možda zvuči glupo uzeti u obzir sva svoja osjetila prilikom izrade internog izvješća za ljudske resurse, ali ipak to učinite. Kako se svi mogu uklopiti u vašu prezentaciju? Zatvorite oči i zamislite što biste željeli da vaši sudionici zamisle. Koji su zvukovi povezani s vašom prezentacijom? Koji mirisi mogu prizvati osjećaje? Zimska vatra? Neka krema za sunčanje u spreju? Kakav bi to mogao biti osjećaj kad je riječ o dodiru? Je li mekan? Koju hranu ili piće možete povezati s njim?
Metafore i aliteracija publici omogućuju da u svom umu prožive vaše iskustvo. Neka složene informacije budu probavljive kroz usporedbu sa relevantnim ili zanimljivim događajima. Ako proces štedi vrijeme tvrtki, na primjer, što kažete na usporedbu te količine vremena s privlačnom aktivnošću? Umjesto da samo predstavite podatke i uštedu u vremenu, od primjerice, osam sati, mogli bite ispričati priču. "U osam i pol sati koliko treba starom sustavu da proizvede izvješće, najbrža svemirska letjelica u povijesti prešla je cijeli put od Zemlje do Mjeseca. Međutim, s našim novim automatiziranim postupkom, isto se izvješće proizvodi za samo 20 minuta. To je upravo onoliko vremena koliko nam treba da popijemo kavu.” Mogućnosti strukturiranja priča u vaše razgovore i prezentacije su beskrajne. Budite kreativni i publika će vam uzvratiti svojom punom pažnjom i posljedičnim djelovanjem.
POGLEDAJTE VIDEO: 'TUŠIRAM SE HLADNOM VODOM PRIJE EMISIJE'