Ovaj klasik francuske filozofije ujedno je zaključak Foucaultove rane faze i spomenik jednoj od top teorijskih kontroverzi 20. st.
Tko zaista voli Foucaulta, pred sobom ima pravu poslasticu...
Tko voli teške knjige, pred sobom ima poslasticu. Znamenito djelo Michela Foucaulta “Arheologija znanja” (1968.) nalazi se pred hrvatskim čitateljima u izdanju Nusprodukt- Mizantrop. U “Arheologiji znanja” Foucault se, kako pišu priređivači knjige, “prvi put sustavno hvata u koštac s pitanjem što je znanje i kako se ono preobražava kroz povijest, zastupajući stajalište kako je znanje prvenstveno diskurs, materijalni ostvaraj kroz povijest izložen naglim prekidima, preobrazbama, nestancima i nastancima. Raskinuvši tako s dotadašnjim shvaćanjem povijesti znanja kao neprestana razvoja i napretka te subjekta kao njegova privilegiranog mjesta, Foucault, uz druge autore, poput Gillesa Deleuzea i Jacquesa Derridaa, otvara put kritici filozofskih pretpostavki modernosti i moderne filozofije subjektivnosti.
Ovaj klasik francuske filozofije ujedno je zaključak Foucaultove rane faze i spomenik jednoj od najvećih teorijskih kontroverzi dvadesetoga stoljeća...” Drugim riječima, slučaj je u ljudskoj povijesti znatno važniji nego pravilnost ili zakon, kako su mislili Hegel, Marx, Fukuyama, a suviše puno puta ono neracionalno ili iracionalno, ono arbitrarno, presuđuje, e da bismo ga mogli zanemariti. Konačno, i naše svakodnevno iskustvo uglavnom govori u prilog toj tezi. Kontroverze i nemoguć karakter utjecajnog ali šašavog Foucaulta sjajno su ilustrirali Dušan Marinković i Dušan Ristić Holon u radu “Foucalutova geo-epistemologija: geografija, prostori, mjesta: “Foucaultove ideje su”, pišu ova dva znanstvenika, “postale fluid koji se razlio po našim idejama, teorijama, disciplinama. Po tijelu onoga što nazivamo ‘našim’ znanjem.
I upravo onda kada hoćemo da ga uključimo: u ‘naše’ predstave; u ‘naša’ znanja, u ‘naše’ kritike, u ‘naše’ politike, da bismo od onoga što nam je ostavio napravili nešto ‘naše’ – Foucault nam izmiče, sam pritišće off. Mnogo je psihoanalize u vašem diskursu o seksualnosti, porodici, odgoju? – ‘Nikada nisam bio frojdovac.’ Naravno, Vi sve ovo ne biste napisali bez marksizma? – ‘Nikada nisam bio marksist.’ Jedno je ipak neosporno, usprkos historiji, pripadate generaciji francuskih strukturalista? – ‘Nikada nisam bio strukturalist.’. Što je to postmodernost i tko su postmodernisti, Vi nam to najbolje možete reći? – ‘Nisam u toku’. Ali ipak, u Vašim ‘arhivima’, u slojevima Vaše arheologije kao da nestaje vrijeme. Vi ste ipak strukturalist? – ‘Ne vidim tko može biti veći antistrukturalist od mene.’.