Stil koji je razbio konvencionalne ideale ljepote i ženstvene siluete te donio buntovan izgled na scenu, promijenio je svijet mode koncem sedamdesetih godina prošloga stoljeća
Majica Vivienne Westwood i Malcolma McLarena 'God Save the Queen' ikona je punk stila
Kultna britanska dizajnerica Vivienne Westwood je s Malcolmom McLarenom dizajnirala 1977. majicu s natpisom 'God Save the Queen' ukrašenu grafikom Jamesa Reida i stihovima pjesme benda Sex Pistols. Ona je bila provokativna modna autorica, a McLaren dio legendarnog punk benda.
Kreacija je nastala u godini kad je Elizabeta II proslavila srebrni jubilej, obilježavajući dvadeset i pet godina svoje vladavine kao kraljice. Ovim je punk supkultura poručila protivljenje konvencionalnim pravilima društva, pa je lik kraljice bio idealan element, kao simbol tog urednog, konzervativnog društvenog poretka.
POGLEDAJTE VIDEO: Kraljevi zaručničkog prstenja
Pokretanje videa...
U ovoj majici vrlo su očiti utjecaji drugih oblika umjetnosti, uključujući glazbu i grafički dizajn. Glavnu grafiku na prednjoj strani majice dizajnirao je punk grafički dizajner Jamie Reid, a prikazuje kraljicu Elizabetu II sa sigurnosnom iglom na licu. To je varijacija umjetničkog djela za singl Sex Pistolsa iz 1977. 'God Save the Queen'. U to vrijeme, pribadače, ziherice i šiljasti elementi, etablirane su kao top dodaci.
Punk stil preuzeo je elemente 'greaser' stila iz pedesetih, uključujući uske traperice, radne čizme i kožne jakne. No, pankeri su dodatno preuredili ovaj izgled rezanjem, klinovima, poderotinama, sigurnosnim pribadačama i drugim metodama rasturanja samog tekstila i odjevnog predmeta.
Nakon te specifične majice, stil je nastavio u revijalnom tonu, pankeri su prihvatili odjevne komade koji su djelovali uništeno i demolirano. Bio je to prvi trend koji je uključivao rasturenu teksturu, odjeću koja je djelovala nedovršeno, kao da ju je radila neka frustrirana osoba.
U to doba bio je ovaj potez šok za publiku koja se slagala s konzervativnim stavovima društva, a to je većina. Ulice su najednom preplavile majice s provokativnim i kontroverznim slikama – taj je predmet postao primjer antimode.
Odjeća, a prvenstveno majice, bile su hibrid utjecaja modnih i glazbenih stilova, pošto su Westwood i McLaren bili par. Radili su kreacije za druge, opskrbljivali su pankere odjećom sa zihericama i sličnim elementima.
Ovaj je stil prisutan u modi i danas, no razni ga autori kombiniraju s brojnim drugim modnim elementima. Hibridni stilovi dio su ere raznih identiteta, punk je jedan od njih. No, danas on nije nužno toliko buntovan, već više je u svakodnevici prisutna kao estetska inspiracija stilu koji je nekada promijenio društvo.
U vrijeme raznih kriza i svjetskih turbulencija, dizajneri na razne načine koriste punkerske elemente, kako bi poručili svijetu da se ne slažu s nečim, a ako je poruka snažnija, to je izričaj upečatljiviji.
Vivienne Westwood i dalje je ikona punka, donosi buntovne kreacije te je svijet mode doživljava kao jednu od najkreativnijih ikona mode prošloga stoljeća.