U vrijeme kad se fino ukrašavamo, pa i s razlogom malo pretjeramo, jer takvi su dani i noći, prisjetimo se zanimljivih informacija o jednom od ključnih elemenata nakita
Priča o brošu: Mala umjetnička djela, elegantna i ženstvena
Recentna povijest posebnu pažnju brošu kao luksuznom ukrasnom elementu daje na izložbi Universal u Parizu, koja je održana 1900. godine. Tamošnja se elita 'zaljubila' u ukras koji je potpisao René Lalique, slavni dizajner stakla, čiji je rad bio izložen u Paviljonu zlatara. Dizajn je bio hibrid kukca i figurice žene, a u fokusu su bila otvorena krila, napravljena od opala, emajla, dijamanata i mjesečevog kamena.
Ljudi su se divili toj kreaciji koja je i danas ostala zapamćena kao početak novije povijesti ovog ukrasa. Naravno, to je ujedno kruna Laliqueove karijere te je time dobio status draguljara.
POGLEDAJTE VIDEO: Kraljevi zaručničkog prstenja
Pokretanje videa...
- Takvi izražajni komadi korišteni su stoljećima za predstavljanje raznih ideja, stilova, društvenog statusa te brojnih političkih, društvenih i kulturnih elemenata - komentirala je Cynthia Trope, kustosica dizajna proizvoda i dekorativne umjetnosti u Cooperu Hewitt, Smithsonian Design Museum, piše Veranda.
Počeci broša kao ukrasnog predmeta s porukom nisu samo dio novije modne povijesti, već se mogu pratiti unatrag do brončanog doba. No rane su varijante bile više igle s kružnim prstenovima i sličnim jednostavnijim formama. Često su bili u službi kopčanja odjeće, naročito oko vrata, na ogrtačima raznih oblika.
- Kod broševa iz željeznog doba bitna je bila funkcija, no javlja se i estetska komponenta, služili su i kao ukras. Bili su to vrlo hrabri komadi koji integriraju apstraktne, geometrijske oblike s blagim referencama na svijet prirode - objasnila je Trope.
Naturalistički oblici i motivi dalje su se razvijali tijekom anglosaksonskog razdoblja, kad su hit bile šarene pribadače s emajlom i organskim oblicima, poput ptica, grana i i lišća. Međutim, tek se u renesansi broš u potpunosti etablirao kao impresivan ukrasni dodatak za ljubitelje mode i aristokrate. Mnogi su umjetnički autori istraživali materijale te koristili smaragde, dijamante i rubine, otkrivajući kojoj klasi pripada onaj koji nosi broš.
Kako su broševi postajali sve dostupniji masama, tako je počela rasti i raznolikost dizajna, u obliku pribadača i privjesaka. Fortunato Pio Castellani, rimski draguljar i zlatar, obilježio je 19. stoljeće te postao vrlo popularan među elegantnim damama. Inspirirao se grčkim i etruščanskim nakitom, njegovi su zlatni broševi bili fascinantni.
Tijekom viktorijanskog doba broš je počeo poprimati dublja društvena i osobna značenja. Naime, nakon smrti supruga kraljice Viktorije, princa Alberta, 1861. godine, kraljevska je porodica počela nositi tamnije komade nakita kako bi odražavala njezinu žalost, što je dovelo do nastanka žalobnog broša.
- Ideja o nakitu za žalovanje, koji je osobi davao fizičku vezu s voljenom osobom koja je umrla, bila je bitna, kao neki društveni čin - istaknula je povjesničarka. Ipak, nije sve bilo mračno za viktorijance: raskošni stilovi koji prikazuju cvijeće, kukce i lišće uzdigli su se na vrhunac mode krajem 19. stoljeća.
Žene su obožavale broš stila Aigrette, koji je imao bezvremenski oblik, nalik na pero, posebno ukrašen dijamantima i granitom.
U 20. stoljeću broš postaje ultimativni način ukrašavanja kragne, rubova, ovratnika te ima značajnu estetsku ulogu.
Poznata po svojoj ljubavi prema ekstravagantnim draguljima, kraljica Mary naručila je od firme 'Carrington and Co.' 1911. godine da joj izradi platinasti broš za dijamante Cullinan III i IV koje je nosila na dekolteu.
Proizvodnja ovih izvanrednih komada prekinuta je tijekom Drugog svjetskog rata zbog nestašice materijala. Umjesto toga, žene, posebno u Sjedinjenim Državama, nosile su otmjene pribadače u obliku države ili jednostavnog 'V' za pobjedu kako bi pokazale svoj patriotizam i dale suptilnu, ali jasnu političku izjavu.
Ubrzo nakon završetka Drugog svjetskog rata, poznate draguljarske kuće kao što su Van Cleef & Arpels, David Webb i Verdura nastavile su s proizvodnjom vrhunskih komada i predstavile nove motive. Predivan primjer je balerina Van Cleef & Arpels, inspirirana strašću Louisa Arpelsa prema baletu i operi. Predstavljen 1941. u New Yorku, broš prikazuje dijamant izrezan u obliku ruže kao balerinino lice s dragim kamenjem, koje čini kostim komada.
Osim ukrasa, broš se pojavljuje i u ulozi političke poruke, što je bilo značajno tijekom osamdesetih i devedesetih.
Iako ih još uvijek obožavaju kraljevske obitelji i holivudska elita, broševi su u međuvremenu ulazili i izlazili iz mode u posljednjih 50 godina. Ipak, nedavno je broš doživio svojevrsnu renesansu - osobito u eri Zooma, jer je mogućnost stiliziranja postala ograničena na dimenzije naših računalnih ekrana. Odvažne iteracije koje danas izlaze na tržište i dalje dokazuju da je broš sada tu da ostane.
POGLEDAJTE VIDEO: KOJE DEKORACIJE SU U TRENDU OVOG BOŽIĆA