Istraživači, nacionalne vlasti europskih država i EU surađuju u rješavanju pomorskih izazova poput krijumčarenja, ilegalnog ribolova i sigurnosnih prijetnji
Istraživači pružaju potporu u rješavanju krijumčarenja i sigurnosnih prijetnji na moru
Teretni brod noću plovi Baltičkim morem, putuje uzduž poljske obale i zaustavlja se uz ribarski brod. Ta je scena odmah privukla pozornost poljskih vlasti i izazvala pitanja.
„Morate pitati zašto se dva plovila usred noći sastaju usred mora? Jesu li upleteni u krijumčarenje ili ilegalne migracije? Kupuju li ribu s ribarskog broda?“, rekao je Isto Mattila, stručnjak za pomorsku sigurnost i razmjenu informacija sa Sveučilišta primijenjenih znanosti Laurea u Finskoj.
Budući da takvi pothvati mogu ukazivati na nekoliko ilegalnih radnji, kad brod idući put uplovi u luku potrebno je nad njim provesti istragu. No to možda neće biti u Poljskoj. Može, na primjer, biti u Helsinkiju u Finskoj ili bilo kojoj od devet zemalja na obalama Baltičkog mora.
Kako bi finske vlasti mogle znati da je taj brod sumnjiv, o tome ih moraju upozoriti poljske pomorske vlasti koje su uočile susret brodova. No to nije tako jednostavno kao što zvuči.
„Obalne straže, ekološki subjekti i policija stvorili su razne sustave pomorskog nadzora kojima upravljaju i koje razvijaju različiti europski industrijski partneri“, rekao je Mattila.
Ti različiti IT sustavi upotrebljavaju različite jezike baze podataka i često ne mogu komunicirati jedni s drugima.
Ovaj hipotetski scenarij stručnjaka Mattile, koji je devet godina bio mornarički kapetan finske granične straže prije nego što je postao istraživač, prikazuje vrlo stvarnu složenost nadziranja europskih mora.
Dijeljenje sigurnosti
Imajući tu dilemu na umu, istraživači koje financira EU rade na optimizaciji zajedničke platforme koja bi znatno olakšala razmjenu informacija među različitim pomorskim vlastima.
EU-ovo zajedničko okruženje za razmjenu informacija (eng Common Information Sharing Environment – CISE) napokon je počelo s radom 1. srpnja 2024. godine. Za to je djelomično zaslužna i istraživačka inicijativa pod nazivom EU CISE 2020 koju je financirao EU, a čiji je koordinator bio Mattila.
Zahvaljujući inicijativi CISE, sve zemlje unutar EU-a mogu bolje surađivati u rješavanju izazova kao što je krijumčarenje ljudi, ilegalni ribolov, zagađenje i potencijalne sigurnosne prijetnje.
Sve osim pet europskih zemalja (Češka, Luksemburg, Mađarska, Austrija i Slovačka) imaju morsku granicu, a 80 % vanjske trgovine EU-a obavlja se morskim putem. Stotine različitih europskih vlasti uključenih u pomorski nadzor imat će koristi od ove platforme.
Zajednički jezik
Sustav CISE dodaje ključni sloj prevođenja i razmjene informacija koji se nalazi iznad i između svih različitih nadzornih sustava.
„Putem ovog adaptera svi podaci koje primarni sustav proizvede, bili oni francuski, finski ili švedski, bit će prevedeni na zajednički jezik“, objasnio je Mattila.
Mreža će također moći pretvoriti ovaj zajednički jezik u podatkovni jezik svih različitih sustava, što će im omogućiti međusobnu komunikaciju i razmjenu informacija.
Četverogodišnji projekt EU CISE 2020 koji je završio 2018. godine bio je ključna prekretnica za stvaranje sustava CISE. U tom je projektu sustav testiran povezivanjem pomorskih vlasti u 11 zemalja EU-a.
Ovo unaprijeđeno dijeljenje podataka omogućit će zemljama EU-a brzu međusobnu komunikaciju o potencijalnim prijetnjama i hitnim situacijama te suradnju u osiguravanju nesmetane pomorske trgovine.
Mattila kaže da bi sustav mogao i poboljšati sigurnost pojedinca na moru.
„Primjerice, ako ste na jedrilici i zapadnete u poteškoće, moglo bi vas se puno brže spasiti.“
Carinska suradnja
Sljedeći je korak prema dobro koordiniranom nadzoru nad europskim morskim granicama i trgovinom besprijekorna integracija pomorskog nadzora s graničnom kontrolom i carinskim agencijama.
Već je započeo rad na njihovom uključivanju u platformu za razmjenu pomorskih informacija. Plan je da se to učini razvojem carinskog proširenog zajedničkog okruženja za razmjenu informacija (eng. Customs Extended Common Information Sharing Environment – CE-CISE).
„Te se inicijative odnose na sve operacije koje služe za kontrolu graničnih prijelaza“, objasnila je dr.sc. Souzanna Sofou, grčka koordinatorica projekta CONNECTOR iz poduzeća Satways specijaliziranog za sigurnost i aplikacije za javnu sigurnost namijenjene policiji i obalnoj straži.
„Krajnji je cilj osigurati učinkovito upravljanje vanjskim granicama EU-a“, rekla je.
Otvoreno i sigurno
Europska komisija financira istraživanje i razvoj inovativnih pomorskih sustava s ciljem postizanja otvorenih, ali i dobro kontroliranih i sigurnih granica.
„Cilj nam je omogućiti europskim građanima da koriste svoje pravo na slobodno kretanje, ali istodobno i štititi granice“, rekla je Sofou. Sofou koordinira dvogodišnje istraživanje pod nazivom CONNECTOR koje financira EU, a koje radi na uspostavi sustava CE-CISE.
U projektu sudjeluje 17 partnera iz EU-a, Švicarske i Moldavije, uključujući carinske i granične vlasti te obalnu stražu, a istraživački tim analizira zahtjeve carinskih i graničnih vlasti i razvija tehničko okruženje kako bi ih se moglo učiniti dijelom platforme.
Kad carinske agencije u različitim zemljama dobiju mogućnost da na ovaj način brzo razmjenjuju obavještajne informacije, olakšava im se suradnja i zajedničko suočavanje s ilegalnim radnjama kao što je prekogranično krijumčarenje.
Prekogranična ispitivanja
Da bi se bolje razumjele potrebe carinske i drugih graničnih agencija, različiti su se sudionici okupili kako bi raspravljali o zajedničkim problemima s kojima se suočavaju, stvarima koje bi se mogle poboljšati i tehnologijama koje i dalje nedostaju.
Tim projekta CONNECTOR u 2025. godini održat će tri ispitivanja, nacionalno, prekogranično i transnacionalno, a okupit će carinske, granične i pomorske vlasti. Tijekom ispitivanja krajnji će se korisnici koristiti novom tehnologijom u unaprijed definiranim scenarijima.
Nove mogućnosti za krajnje korisnike koje će biti testirane obuhvaćaju razmjenu obavještajnih informacija putem sustava CE-CISE, zajedničku operativnu sliku i zajedničku, precizniju, procjenu rizika za vlasti za integrirano upravljanje granicama.
„Najvažnije je započeti uspostavljati veze koje će omogućiti suradnju među različitim agencijama“, rekla je Sofou.
Kako bi istražili kako bi se različiti scenariji, kao što je krijumčarenje, mogli odigrati, istraživači će koristiti simulirane podatke temeljene na iskustvu iz prethodnih carinskih operacija. Te će se simulacije upotrebljavati kao pomoć u obuci carinskih i graničnih službenika.
„Naša lijepa Unija grupa je zemalja s različitim pravilima i, budući da želimo biti pod istim okriljem, moramo razumjeti jedni druge i govoriti istim jezikom. Čak iako se za to moramo koristiti računalima“, rekla je Sofou.
„Trebamo uskladiti naše odgovornosti i očekivanja, a povrh svega, trebamo surađivati.”
Autor: Michael Allen
Istraživanja u ovom članku financira EU-ov Okvirni program i program Obzor. Stavovi sugovornika ne odražavaju nužno stavove Europske komisije.
Više informacija:
Ovaj je članak izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a.