Obavijesti

Lifestyle

Komentari 1

Električna vozila čak bi mogla poslužiti kao mogući izvor zarade za njihove vlasnike

Električna vozila čak bi mogla poslužiti kao mogući izvor zarade za njihove vlasnike

Budući da je potrebno 'čišćenje' cestovnog prometa, vozila na baterijski pogon mogla bi poslužiti kao spremišta energije koju bi vlasnici vozila mogli prodavati elektroenergetskim mrežama

Dok vozači ponajviše razmišljaju o električnom vozilu (EV) kao o ekološki prihvatljivom prijevoznom sredstvu, baterije električnih vozila mogle bi poslužiti i kao izvor zarade za njihove vlasnike te pomoći zemljama da stabiliziraju svoje električne mreže.

Čitava se ta ideja temelji na jednostavnoj činjenici: automobili puno više stoje nego što se kreću.

Snaga parkiranja

„Automobili su parkirani 95 % vremena te stoga mogu ponuditi fleksibilnost kada je u pitanju pružanje električne energije pri većoj potražnji, odnosno njezinu pohranu kada je potražnja manja,” izjavila je Joana Mundó Olivé, glavna izvršna direktorica konzultantske organizacije Ecoserveis iz Španjolske. „Time bi se istovremeno moglo pomoći u uspostavljanju ravnoteže električne mreže, a krajnji bi korisnici mogli ostvariti dodatne prihode.”

Organizacija Ecoserveis upravlja projektom V2Market koji financira EU, a koji istražuje mogućnost integriranja baterija električnih vozila u električni sustav. One bi mogle poslužiti kao kapacitet za pohranu za nacionalne električne mreže, čime bi se vlasnicima električnih vozila omogućila prodaja električne mrežama kada za to postoji potreba.

Tehnologija od vozila do mreže (vehicle-to-grid, V2G) nudi potencijalne odgovore na dva velika izazova s kojima se društvo suočava dok se dok se nastoji suprotstaviti sve češćim i sve jačim toplinskim valovima, olujama i poplavama koje su posljedica klimatskih promjena.

Prvi je smanjenje emisija iz prometa koje predstavljaju približno četvrtinu ispuštanja stakleničkih plinova u EU-u. Drugi je povećanje upotrebe obnovljivih izvora energije poput energije vjetra i sunca čija povremena priroda zadaje glavobolje operaterima električnih mreža.

Akvarijske ribe i minijaturni pametni implantati kao pomoć za bolje zdravlje kostiju
Akvarijske ribe i minijaturni pametni implantati kao pomoć za bolje zdravlje kostiju

EU je automobilskoj industriji dao velik regulatorni poticaj s ciljem ubrzanja razvoja električnih vozila prihvaćanjem zabrane prodaje novih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem od 2035. Zasebni nacrt europskog zakona povećao bi broj stanica za punjenje za vozače električnih vozila diljem EU-a.

Kada su u pitanju potrošači, mogućnost zarade od prodaje energije za električnu mrežu trebala bi ih potaknuti da se odluče za električna vozila.

Pravila igre

Nakon početnih istraživanja tržišta, projekt V2GMarket usredotočen je na to kako će izgledati ugovori kojima će se regulirati komercijalni odnosi između dobavljača energije, električne mreže, pružatelja infrastrukture za punjenje i vlasnika električnih vozila. U ovu su kombinaciju dionika uključene i tvrtke, koje se naziva i agregatorima, a koje pregovaraju s elektroenergetskim tvrtkama u ime potrošača.   

Projektom V2Market koji će se provoditi do 2024. planiraju se pilot ispitivanja u gradskom području Barcelone, u Španjolskoj, potkraj ove godine. Ta će ispitivanja uključivati komunalna vozila i pojedinačne vlasnike električnih vozila,

a doprinijet će drugom velikom cilju ovog projekta, odnosno jačanju svijesti javnosti i poticanju tvoraca politika u više zemalja da implementiraju pravila potrebna za široki proboj tehnologije V2G na tržište. Trenutačno je tek nekoliko zemalja usvojilo zakone u ovom području.

„Potrebni su nam zakoni koji dopuštaju ovaj komercijalni odnos prodaje električne energije ili kapaciteta električnoj mreži,” tvrdi Joana Mundó Olivé. „Također je potrebno regulirati poreze i ulogu agregatora. Potrebno je uspostaviti nove odnose između različitih dionika na tržištu”.

Projekt V2Market analizirat će podatke o potrošnji električne energije i fluktuacijama u cijenama električne energije u različitim vremenskim razdobljima dana kako bi se pomoglo ljudima da predvide najbolje vrijeme za potrošnju energije ili za opskrbu električne mreže strujom. Upozorenja koja će se slati korisnicima putem aplikacije poticat će ih da pune baterije svojih automobila kada je struja jeftinija te da struju prodaju električnoj mreži kada je skuplja.

Projekt istražuje i mogućnost da vlasnik električnog vozila plaća upotrebu EV baterije koja bi bila u vlasništvu agregatora, umjesto da je odmah kupuje. Joana Mundó Olivé tvrdi da bi ta ideja, poznata kao „servitizacija” mogla smanjiti početni izdatak za električno vozilo za približno 10 000 EUR.

Punjenje unaprijed

Dalje u sferi električnih vozila istraživači i novoosnovana društva kreću naprijed poduzimajući druge važne tehnološke korake. Jedan od njih je automatsko punjenje baterija čime se maksimizira vrijeme priključenosti vozila na mrežu.

Automatsko punjenje predstavlja preduvjet inteligentnog punjenja, pri čemu električno vozilo i uređaj za punjenje dijele podatkovnu vezu. Veza omogućuje vlasniku vozila da prati postupak punjenja da te njime upravlja, a pri čemu najbolje iskorištava ponudu i potražnju električne energije. Inteligentno punjenje zauzvrat omogućuje da se baterija vozila upotrebljava za tehnologiju V2G.

Automatsko punjenje bilo je u središtu projekta Matrix Charging koji je financirao EU, a koji je trajao do 2020.

Projektom koji je vodilo austrijsko novoosnovano društvo Easelink razvijena je tehnologija koja automatski puni bateriju parkiranog električnog vozila.

Električno se vozilo parkira na posebnu podlogu, konektor se spusti s donje strane automobila i spoji s podlogom za postupak punjenja baterije. Podloga i konektor komuniciraju putem sigurne wi-fi veze.

Klimatske promjene utječu i na vinograde, mijenjaju okuse vina
Klimatske promjene utječu i na vinograde, mijenjaju okuse vina

Prema riječima Hermanna Stockingera, osnivača i glavnog izvršnog direktora tvrtke Easelink, podlogu je moguće instalirati na javnim mjestima, upotrebljavati je na otvorenom ili postaviti u privatnu garažu. Easelink sada nastoji komercijalizirati proizvod putem licenciranja tehnologije.

„Kada je u pitanju zarada od baterijskog skladištenja, posjedujemo ključnu tehnologiju,”
kaže g. Stockinger koji je stručnjak za strojarstvo i ima iskustvo rada za njemačkog proizvođača automobila BMW prije osnivanja Easelink 2016.

On vjeruje da je potpora EU-a potaknula interes industrije za sustav punjenja.

Tvrtka se u početku usredotočuje na licenciranje sustava za naknadnu opremanje postojećih električnih vozila kao najbrži način povećanja proizvodnje. To je intervencija koja bi koštala oko 2 500 EUR i trajala tri do četiri sata.

Očekuje se da će početne ciljne skupine biti taksi vozila, komunalna vozila i premium korisnici.

Tvrtka Easelink također stavlja podlogu u funkciju na taksi stajališta u Beču i Grazu u Austriji putem austrijske inicijative za energiju i klimu koja za cilj ima elektrifikaciju flote taksi vozila.

Počevši od sredine 2023., oko 60 automatskih stanica za punjenje bit će postavljeno u najvećem takvom projektu u Europi.

Zelenije električne mreže

Prema riječima g. Stockingera, općenitije, osiguravanjem punjenja baterije uvijek kada je automobil parkiran, podloga može pomoći vlasnicima da maksimiziraju prihode od baterija.

„Nije potreban ljudski faktor, odnosno osoba koja se mora sjetiti uključiti punjenje,” kaže g. Stockinger. „Moguće je postaviti potpuno automatiziran postupak.”

U konačnici, postizanje većeg udjela obnovljivih izvora energije zahtijevat će široko rasprostranjen inteligentni sustav punjenja koji automatizirano punjenje sve više omogućuje.

„Ovo je ključna tehnologija za rješavanje pitanja nestabilnosti obnovljivih izvora energije,” rekao je g. Stockinger. „Ako su vozila češće priključena na električnu mrežu, moguće ih je puniti u idealno vrijeme kada je zelena energija dostupna.”

Autorica  HELEN MASSY-BERESFORD

Istraživanja u ovom članku financira EU. Ovaj je članak izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a. 

Više informacija

V2Market

Matrix Charging

Prijevoz i Europski zeleni plan

 

 

 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 1
Evo kako rade dućani u nedjelju
DETALJAN POPIS

Evo kako rade dućani u nedjelju

Trgovine smiju raditi 16 nedjelja u godini, a trgovine i šoping centri sami biraju koje će to nedjelje biti. Radno vrijeme trgovina i trgovačkih centara nedjeljom pogledajte u našem detaljnom vodiču
Oči su ogledalo duše, a evo što otkrivaju o vašoj osobnosti
CRNE, PLAVE, SIVE...

Oči su ogledalo duše, a evo što otkrivaju o vašoj osobnosti

Iako boju očiju prvenstveno određuje količina i raspodjela pigmenta melanina, od davnina se boju očiju povezuje i s osobnošću. Otkrijte što vaše oči govore o vama...