Obavijesti

Lifestyle

Komentari 0

Dronove moramo prilagoditi gradovima, još ne možemo jamčiti sigurnost ljudi ispod njih

Dronove moramo prilagoditi gradovima, još ne možemo jamčiti sigurnost ljudi ispod njih

Bespilotne letjelice pronaći će svoj put do neba iznad gradova samo ako bude moguće jamčiti sigurnost ljudi ispod njih. Nesreće mogu rezultirati znatnom štetom ili čak smrtnim slučajevima

Španjolsko ljetovalište Benidorm poznato je po svojim pješčanim plažama i prozirnom moru, obzoru kojim dominiraju visoki hoteli te turistima iz sjeverne Europe. No, jednog dana u veljači poslužilo je i kao poligon za testiranje budućnosti europskog društva s dronovima.

S obzirom na to da lokalno gospodarstvo ovisi o ljetnom turizmu, Benidorm je razmjerno prazan zimi – a to je prednost kada je u pitanju sigurnost tijekom testiranja bespilotnih letjelica (UAV-ova). Visoke zgrade koje dominiraju obzorom također dobro zamjenjuju zgrade velikog grada.

Sunce, more i... satelitski signali

Sve u svemu, idealno je to mjesto za ispitivanje nove tehnologije dronova. A u sklopu projekta DELOREAN kojega financira EU učinjeno je upravo to – ispitivanje novih načina satelitskog praćenja dronova 9. veljače.

- Obzor Benidorma vrlo je sličan obzorima većih gradova poput, recimo, New Yorka. Letovi dronova iznad gusto naseljenih urbanih područja u pravilu su ograničeni propisima. To je prvi put da smo u Europi proveli tako intenzivno ispitivanje u zahtjevnom gradskom okruženju - kaže Santiago Soley, koordinator projekta i izvršni direktor španjolske kompanije za aeronautički inženjering Pildo Labs.

Dronovi su tehnologija koja izaziva uzbuđenje već godinama, tijekom kojih su mediji popularizirali predviđanja da će se takve letjelice uskoro upotrebljavati za sve vrste svakodnevnih usluga uključujući dostavu paketa na kućni prag. No ipak, široka upotreba u civilne svrhe još nije dobila zamah.

Zapreka je sigurnost i potreba da se gradskim upravama dokaže da je moguće upravljati velikim brojem dronova u naseljenim područjima, a da to ne predstavlja opasnost. Ako se UAV sruši na prometnu ulicu ili udari u zrakoplov koji slijeće ili uzlijeće, to bi moglo rezultirati znatnom štetom ili čak smrtnim slučajevima.

Čišća i jeftinija energija kod kuće: 'Radim ovo iz ekoloških razloga, ali I zbog uštede'
Čišća i jeftinija energija kod kuće: 'Radim ovo iz ekoloških razloga, ali I zbog uštede'

Znanstvenici i poduzeća sad se bave tim zaprekama – a eksperimenti u Benidormu mogli bi biti ključni za budući uspjeh dronova.

- Tehnologija dronova napreduje – to nam je najmanji problem. Važnije je demonstrirati kako će dronovi biti sigurno raspoređeni iznad gradova - kaže Soley.

DELOREAN završava nakon tri godine. Glavni cilj bio je razviti uvjete za navigaciju i pozicioniranje za urbane zračne usluge te pokazati kako Europski globalni satelitski navigacijski sustav ili EGNSS može pomoći. 

Opcije bez GPS-a

Dronovi u svakom trenutku moraju znati gdje se točno nalaze. U tu se svrhu UAV-ovi trenutačno oslanjaju na satelite, pretežno na američki Globalni pozicijski sustav ili GPS. Alternativa GPS-u europski je sustav Galileo.

REUTERS

DELOREAN također ispituje potencijal Galilea za dronove.

Pod vodstvom Pildo Labs, projekt je obuhvaćao međunarodni konzorcij koji je uključivao francuskog proizvođača zrakoplova Airbus, španjolskog pružatelja poštanskih usluga Correos i Europsku organizaciju za sigurnost zračne plovidbe, odnosno Eurocontrol, sa sjedištem u Belgiji. 

Izazov satelitskom praćenju u urbanim područjima predstavlja činjenica da signali mogu imati otklon ili ih zgrade mogu omesti na neki drugi način. Soley smatra da će Galileo pomoći da se takvi poremećaji izbjegnu zbog oblika valova i strukture njegovih signala.
Osim toga, Galileo prvi put razvija nove usluge kojima bi se s većom točnošću mogla odrediti lokacija dronova – a DELOREAN je to ispitivao u Benidormu.

Nadalje, Galileo dodaje još jedan sloj sigurnosti. Usluga provjere autentičnosti kojom se dronu omogućuje da provjeri je li signal satelita pravi spriječila bi bilo kakva buduća nastojanja kriminalnih skupina da krivo usmjere UAV-ove i ukradu njihov sadržaj s pomoću lažnih signala, smatra Soley.

Dostava paketa zrakom

Ako se eksperimenti poput onih koje provodi DELOREAN pokažu uspješnima, otvaraju se brojne mogućnosti primjene.
Iako se dronovi već upotrebljavaju iznad gradova, često su to skromne aktivnosti lokalnih vlasti. Policijske uprave, primjerice, upotrebljavaju ih za nadzor mnoštva ili praćenje automobila koji prekoračuju dopuštenu brzinu.

- Postoje ograničenja koja se odnose na letove dronova, a područje leta potrebno je zatvoriti. Međutim, na tehničkoj razini letovima je razmjerno jednostavno upravljati - kaže Soley.

Sljedeći korak mogla bi biti masovna zračna dostava u gradovima. Više neće biti kombija koji krivudaju ulicama grada stvarajući prometne gužve i zagađenje.

Rasvjetljavanje činjenica o Suncu - u prosjeku se okrene oko svoje osi svakih 28 dana...
Rasvjetljavanje činjenica o Suncu - u prosjeku se okrene oko svoje osi svakih 28 dana...

Umjesto toga, flote dronova dostavljat će pakete po gradu. Kompanije poput Amazona već pokreću te usluge na ograničenim područjima.

- Logistika je, mislim, jedan od načina upotrebe dronova koji najviše obećavaju - kaže Soley.

Samoleteće letjelice

Projektom LABYRINTH kojega financira EU nastoji se riješiti izazov osiguranja da autonomni dronovi prate jedni druge.
Autonomnim dronovima nisu potrebni piloti na tlu, koji su općenito potrebni za sadašnju generaciju UAV-ova. 

REUTERS

- U budućnosti ti će dronovi biti autonomno upravljani – upravljat će sami sobom. No, ako želite činiti ton na siguran način, morate točno znati gdje se svaki od njih nalazi - kaže Luis Moreno Lorente, koordinator projekta i profesor inženjerstva sustava i automatizacije na Sveučilištu Carlosa III. u Madridu u Španjolskoj.

U sklopu projekta LABYRINTH, koji bi nakon tri godine trebao biti završen u svibnju, razvija se softver koji djeluje kao sustav zračne kontrole za dronove. Prati se 3D položaj svakoga od njih, a letjelica potom odašilje te informacije ostalim dronovima u blizini kako se ne bi sudarili.

Slično, ako se jedan od dronova suoči s tehničkim poteškoćama – primjerice, ako mu prestane raditi jedan od motora – mora biti u mogućnosti usmjeriti ostale UAV-ove od njega.

Kardiovaskularne bolesti: Istraživači nam otkrivaju dio slagalice liječenja koji nedostaje
Kardiovaskularne bolesti: Istraživači nam otkrivaju dio slagalice liječenja koji nedostaje

- Potrebna nam je sigurnost kako bi se mogli razvijati poslovi poput urbane zračne dostave. Upravo sada je gradimo - kaže Moreno Lorente.

Projekti LABYRINTH i DELOREAN nadaju se da će raščistiti put prema budućnosti u kojoj će velik broj dronova letjeti iznad gradova.

- Samo je pitanje vremena kad će se to ostvariti - kaže Moreno Lorente.

Autor: TOM CASSAUWERS

Istraživanja u ovom članku financira EU. Članak je izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a. 

Više informacija:

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0
Medicinska sestra otkrila: Evo za čime ljudi najviše žale kad završe na samrtnoj postelji
TRI NAJČEŠĆA ŽALJENJA

Medicinska sestra otkrila: Evo za čime ljudi najviše žale kad završe na samrtnoj postelji

Pacijenti u zadnjim trenucima često doživljavaju iznimnu jasnoću, koju vjerojatno ne bi postigli dok su bili potpuno zdravi. Tada najčešće izražavaju tri glavna žaljenja