Obavijesti

Kvaka24

Komentari 7

Jedan od najvećih zagađivača na svijetu: Zašto je važno podržati održivu modu

Jedan od najvećih zagađivača na svijetu: Zašto je važno podržati održivu modu

Nadolazeće generacije potrošača sve su više svjesne koliko nas moda zapravo košta. U tu cijenu nije samo uključen finalni trošak kupca za proizvod nego i štetan utjecaj na okoliš koji ta industrija ima

VIDEO

Posljednjih godina bilježi se porast broja modnih poduzetnika koji svoj dizajn temelje na korištenju ekološki prihvatljivijih materijala. Međutim, takozvana brza moda još je više zastupljena jer je, ipak, dostupnija i cjenovno prihvatljivija. Upravo je hiperprodukcija proizvoda i spuštanje cijene proizvodnje razlog zbog kojeg je modna industrija jedan od najvećih zagađivača okoliša. Naime, za izradu jedne pamučne majice potrebno je, prema procjenama Europskog parlamenta, 2700 litara svježe vode, što je dovoljno da jedan čovjek zadovolji svoje potrebe za pićem tijekom dvije i pol godine. Procjenjuje se da je proizvodnja tekstila odgovorna za oko 20% globalnog onečišćenja čiste vode zbog bojenja tkanina. Osim toga, prema istom izvješću modna je industrija odgovorna za 10% globalnih emisija ugljika godišnje, što je više nego što proizvode međunarodni letovi i pomorski prijevoz zajedno. U svijetu se reciklira manje od 1% odjeće, a ako se ništa ne promijeni, do 2050. modna industrija potrošit će četvrtinu svjetskog ugljika, upozoravaju iz UN-a.

Textile,Waste,A,Major,Polluter,In,Southeast,Asian,Countries,Like

Upravo zato što ovi podaci zvuče zastrašujuće, održiva moda polako ali sigurno doživljava procvat i postaje karta za spas planeta. Zahvaljujući porastu svijesti potrošača, a najviše mladim i odvažnim dizajnerima koji pomiču granice svojim inovacijama i kreiraju kvalitetne, a pritom jedinstvene komade, slow fashion postao je popularan. Jedan takav brend na domaćem tržištu je Gooma brand. Iza ovog imena stoji mlada dizajnerica i diplomirana grafičarka Barbara Perica, koja je 2012. godine počela ručno izrađivati torbe od recikliranih materijala. U razgovoru nam otkriva kako je cijela priča počela i na koji način opstaje kao mala poduzetnica u Hrvatskoj.  

Mala, velika, vrećasta ili pismo? 

Torbe danas dolaze u toliko različitih oblika, dizajna i boja da je gotovo nemoguće izbjeći pretvaranje u strastvenoga kolekcionara. Pritom nema većeg zadovoljstva od onoga kad se dođe do nekog unikatnoga komada ili primjerka iz limitirane kolekcije. Upravo je izrada takvih proizvoda, koji su k tome eco friendly, bila misao vodilja ove mlade dizajnerice. 

- Stvaranjem Gooma branda željela sam donijeti potpuno novu perspektivu na torbe i materijale koji se koriste u njihovoj izradi. Vodila me ideja održivog dizajna, tj. davanje novog života odbačenim sirovinama. Razmišljajući o ubrzanim promjenama na planetu, usudila sam se neskromno pretpostaviti da će moja kreacija omogućiti sretniju i zdraviju budućnost. U vrijeme u kojem su najvažnija globalna pitanja - očuvanje planeta i klimatske promjene, željela sam dati svoj doprinos te se na neki način i suprotstaviti masovnoj proizvodnji - kaže nam Barbara. 

Svaka od ovih torbica izrađena je ručno, a proces proizvodnje počinje nabavom materijala. Slijede pranje i čišćenje te na kraju krojenje i šivanje.  

- Prikupljanje materijala uvijek nosi izazove, ali mogu reći da me do sada u tom segmentu zaista prati sreća. Čak mi se nekoliko ljudi javilo i reklo da bi mi prodali materijale, a jednom prilikom razmijenila sam jedro za Yedro. Što se tiče vremena za izradu, u savršenim okolnostima, kad sve ide onako kako sam zamislila, za svaku mi je torbu potrebno nekoliko sati - kaže Barbara. 

U ponudi su gotovo svi modeli torbi - od pismo torbica, torbi na rame, ruksaka, ručnih torbi, putnih torbi, pa sve do tobolaca. A svi su nastali prenamjenom dobavljivih odbačenih materijala procesom koji se naziva upcycling

Što je upcycling? 

Upcycling je davanje novog života odbačenim sirovinama i materijalima. A upravo je ovaj proces, kaže nam Barbara, zaštitni znak Goome.  

- Ova metoda recikliranja pretvara otpad i otpadni materijal u proizvode veće vrijednosti. Umjesto starih, odbačenih i probušenih guma ili istrošenih jedara, vidim ono što od njih može nastati. Takav pogled na sirovine zaista nam nudi mogućnost za ostvarivanjem našeg najvećeg cilja, a to je ekološki osviješten dizajn. Planiranjem potencijalnog recikliranja ili prenamjenom nekog proizvoda na kraju svog vijeka želim smanjiti količinu odbačenih stvari - objašnjava nam Barbara.  

Inspiracije ovoj mladoj poduzetnici doista ne nedostaje. Nakon Goome, koja je nastala od recikliranih automobilskih guma, nastalo je Yedro, za čiju izradu koristi stara i odbačena jedra, a nakon toga i novi brend Poshta. Zahvaljujući Barbarinoj inovativnosti, danas možete odabrati torbu s poštanskim oznakama koja ima originalne poštanske žigove, natpise pisane rukom, brojeve, zakrpe iz cijelog svijeta - od Singapura do Kine, SAD-a ili Lijepe Naše. 

- Ta ideja spaja upcycling i hrvatsku poštansku povijest. Poštu vidim kao dio hrvatske baštine koju treba cijeniti i čuvati, pa sam tako od starih i dotrajalih poštanskih vreća počela izrađivati torbe, tobolce, etuije i ruksake. Yedro je svakako bilo inspirirano našim morem jer mi smo ipak i pomorska zemlja, a posjedujemo dugačku tradiciju u pomorstvu, od brodogradnje do jedrenja. Tako da su mi odbačena jedra bila bliska sirovina - kaže nam Barbara.  

Može li se od ovoga živjeti? 

Da nije lako biti poduzetnik i da poduzetništvo iziskuje veliku žrtvu, trud, rad i strpljenje, potvrđuje i naša sugovornica. 

- Nije lako biti mali poduzetnik u Hrvatskoj i moram napomenuti da moje proizvode više kupuju strani turisti nego domaći kupci. To najbolje vidim u vrijeme turističke sezone, kad stranci pokupuju gotovo sve što dostavim dućanima. Isto tako, situacija s koronom stvorila je mnogo problema, a zapravo najviše poteškoća imam s plasiranjem proizvoda jer se ono i dalje u najvećoj mjeri odvija putem osobnih poznanstava i veza. Nažalost, tu je i čest problem naplate. Cijene torbi kreću se između 500 i 1000 kuna. A može li se od toga živjeti? Može, ako od prije imate osigurane neke životne uvjete i ako je vaš standard skroman - iskreno nam kaže Barbara. 

Istodobno, problem je, dodaje, masovna proizvodnja, s kojom se, kako ističe, nastoji boriti upravo stvaranjem unikatnih i održivih modnih komada. 

- Mislim da u Hrvatskoj modna scena ipak u najvećoj mjeri podliježe trendovima, s nekim iznimkama. Upravo me takva situacija djelomično i nagnala da krenem stvarati nešto unikatno i drugačije jer sam oduvijek i ja naginjala takvome modnom izričaju. Mislim da sve ono što se danas događa na razini planeta ide u prilog recikliranju i upcyclingu i u modnom svijetu. Moja poruka je uvijek ista: budite svoji, budite drugačiji, mislite na budućnost planeta - poručuje Barbara. 

Barbarine torbice moguće je kupiti u Zagrebu, Splitu i Rijeci tijekom cijele godine, a tijekom ljetne sezone svoju ponudu širi i na obalu. Gooma brand, tako, možete pronaći i na Visu, u Dubrovniku te povremeno na Hvaru.  

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 7

VIDEO

RBA program Prijatelji po računu vrijedi i za preporuku malim poduzećima i obrtnicima
PROMO

RBA program Prijatelji po računu vrijedi i za preporuku malim poduzećima i obrtnicima

Raiffeisen banka u sklopu svog programa preporuke Prijatelji po računu, osim nagrađivanja novih i postojećih klijenata fizičkih osoba, nagrađuje i postojeće klijente koji preporuče RBA malim poduzećima i obrtnicima

Slika domaćeg poduzetništva: 'Ono što traže dostupno je u pet koraka i u samo deset minuta'
Brzina, točnost, povjerenje

Slika domaćeg poduzetništva: 'Ono što traže dostupno je u pet koraka i u samo deset minuta'

Transformacija poduzetničke ideje u isplativi posao zahtijeva kreativnost, ambiciju i fokus, ali da bi poduzetnici to i ostvarili, ključno im je pored sebe imati pouzdanog partnera na kojeg mogu računati bez obzira na to gdje se nalazili
Pretvorila je svijet mališana u pravu bajku: 'Želimo biti predvodnik tekstilne revolucije'
DIZAJN PREPUN ŠARENILA

Pretvorila je svijet mališana u pravu bajku: 'Želimo biti predvodnik tekstilne revolucije'

Premda danas nije lagano biti poduzetnik u Hrvatskoj, glavni cilj Silvije Celjak je primjenom inovacija, društveno odgovornim poslovanjem i poštovanjem ekologije pokazati kako je moguće stvoriti uspješnu tekstilnu firmu na našem području