Ovog tjedna kolumnistica Pametne kune Inga Lalić progovara o faktorima koji su bitni za uspješno vođenje vašeg tima
Izvucite najbolje iz ljudi koji vas okružuju
Da biste bili sposobni uspješno voditi tim i ostvariti svoju viziju morate o svakom članu svog tima imati pravilne predodžbe. Predodžba je mišljenje koje stvarate i imate o njima. U svakom članu tima tražite ono što vam se na njemu sviđa. Ljudi su skloni postati ono što najvažniji ljudi u njihovu životu za njih vjeruju da će postati. Predodžbe koje imate o svakom članu svog tima uvelike određuju kako ćete prema njima postupati. Svatko od nas želi biti vrijedan poštovanja. Iskoristite to i pomognite svojim ljudima da se tako i osjećaju. Povećajte njihovo samopoštovanje. Razvijte svoje vještine tako što ćete navoditi druge ljude da se osjećaju važni. Kao što se s posebnom važnošću odnosite prema svojim klijentima, tako isto se trebate odnositi i prema svojim ljudima.
Moć pozitivnog
Ljudi puno bolje obavljaju posao i više se trude kad ih ohrabruju i potiču nego kad ih kritiziraju. Ohrabrenje iz ljudi izvlači ono najbolje. Viktor Frankl rekao je da će ljudi, ukoliko postupate prema njima s vizijom i ako ih očito precjenjujete, postati ono što su sposobni postati, a ako se prema ljudima odnosite kao prema onakvima kakvi jesu, tada postaju još lošiji. Izvucite ono najbolje iz svog tima, a to možete postići jedino ohrabrivanjem i podrškom. Svatko želi biti zamijećen. Želi priznanje za svoj rad. Javna kritika ili zamjerka može povrijediti drugu osobu te tako uništiti njezino samopouzdanje i samopoštovanje. Zato ne kritizirajte člana svog tima pred drugima, nego ga pozovite na stranu i recite mu to u četiri oka. Prvo mu recite ono što je napravio specifično dobro, ono što je napravio najbolje, zatim mu recite što bi mogao još bolje i na čemu treba poraditi, i na kraju mu recite općenito što vam se sviđa kod njega. To je takozvana sendvič metoda i vrlo je učinkovita u vođenju ljudi. Rekli ste mu i ono što vam se sviđa i ono što vam se ne sviđa, ali na način da ga ohrabrujete i potičete da bude sve boji i bolji te da se više trudi.
Prema Walteru Puschu, njemačkom coachu i treneru koji je ujedno bio jedan od mojih trenera, postoje četiri osnovna načela vođenja tima:
1. načelo vođenja – voditi druge znači biti uzor,
2. načelo vođenja – timu postaviti ciljeve uz koje mogu rasti i razvijati se,
3. načelo vođenja – pohvala i pokuda su putokaz ka cilju (sendvič metoda),
4. načelo vođenja – članovima tima treba pomoći da prebrode svoje strahove.
Kontrola učinjenog sastavni je dio vođenja tima. Na kontrolu gledajte pozitivno, ona mora postojati da biste uvidjeli jeste li na dobrom putu prema cilju koji ste si zadali. Napravite kontrolne točke na tom putu i minimalno jednom tjedno kontrolirajte gdje vam se svaki član tima nalazi i koje su rezultate ostvarili do tada.
Osobni rast motivira
Osobni rast motivira, i stoga potičite svoj tim na rast i razvoj. Dajte im priliku da isprobaju nove stvari i steknu nove vještine. Ne biste se trebali osjećati ugroženima njihovim postignućima već, dapače, podržavajte njihov uspjeh, jer je to i vaš uspjeh, i samo s tako motiviranim timom moći ćete ostvariti rezultate i planove. Kažu da postoji malena, ali značajna razlika između motivacije i manipulacije. Motivacija je poticanje na zajednički rad radi međusobne koristi, a manipulacija je poticanje na zajednički rad radi vaše koristi. Da biste ih motivirali, članovi vašeg tima moraju vidjeti osobnu korist u onome što tražite da učine. Osobna korist uvijek je povezana s vrijednostima i onome što im je važno. Da biste uspješno mogli voditi svoj tim morate znati što je to što ih pokreće i što su sve spremni dati od sebe da bi to i dobili.
Većini ljudi, što se pokazuje na intervjuima za posao, puno su važniji okruženje, međuljudski odnosi i atmosfera u kojoj rade nego visina plaće. Upravo to im i dajte. Ugodno ozračje u kojem će raditi, da bude pozitivno, otvoreno i poticajno. Dajte im izvrsne alate s kojima će raditi. Ne možete očekivati od svog tima da postiže vrhunske rezultate s prosječnim alatima. Ulažite u njihovu edukaciju i treninge i zapamtite da je za razvoj ljudi i izgradnju vrhunskog tima potrebno vrijeme. Zaposlenici koji rastu znači da će i tvrtka rasti. Ljudi su najveća vrijednost svake tvrtke, bez obzira na to o kojoj se djelatnosti radi i bavi li se vaša tvrtka proizvodima ili uslugama.
Koliko vremena i novca trebate uložiti u svoj tim? Odgovor ovisi o tome što očekujete od biznisa u koji se upuštate ili već jeste u njemu. Ne možete dobite više nego što ste dali. Ako očekujete od biznisa da vam osigura dodatnu zaradu, tada ćete uložiti manje, a ako vam je cilj da vaš biznis izraste u uspješnu i profitabilnu tvrtku, onda ćete dati sve od sebe. Ako imate veliku viziju, tada imate i velikih propusta u znanju, resursima i vještinama koje ćete morati nadoknaditi. Zato planirajte uložiti koliko god je potrebno vremena, novca i truda da biste ostvarili svoju viziju. Morate poznavati razliku od onoga što trenutačno imate do onoga što želite imati. Što ćete više ulagati u razvoj svog biznisa i svojih ljudi, to će s vremenom biti sve manja praznina u vještinama i znanjima koje ćete morati popunjavati.
Inga Lalić, business coach i konzultantica, ima desetogodišnje iskustvo u radu s tisuću klijenata. Osmislila je i vodi trening Poduzetnička piramida. Pomaže poduzetnicima i onima koji to žele biti da ostvare svoje želje i ciljeve, povećaju prihode uz više slobodnog vremena i postanu učinkovitiji, uspješniji, sretniji i bogatiji. Vlasnica je tvrtke RE-FORMA, specijaliziranog centra za razvoj poduzetnika.