Mnogi od vas, koji ste poslali ideje na natječaj, našli su se razočarani i obeshrabreni kad ste saznali rezultate prvog kruga. Vaše ideje nema među prvih deset.
Kako i zašto moja poslovna ideja nije među prvih deset???
U sklopu poduzetničkog natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" donosimo vam tekst Željka Kovača, poslovnog konzultanta i člana žirija natječaja.
Uvjereni da ste prijavili odličnu ideju, u nevjerici čitate ponovo i shvatite da vaše ideje stvarno nema. Odmah se pitate zašto? Zar je moja ideja loša? Ma ne, nisu ju shvatili, a možda nisu ni pročitali moju prijavu - uvjeravate sami sebe i pomalo ste ljuti jer vaša ideja nije prepoznata.
To je normalna, ljudska reakcija koju i sam dobro poznajem. I ja sam se prijavljivao na puno raznih natječaja na kojima je bilo uspjeha, ali i neuspjeha. Svaki puta, kad moja ideja nije bila u užem izboru bio sam razočaran i tužan. No nikada nisam odustajao. Svaki novi natječaj bio je novi izazov. Svi natječaji na kojima nisam prošao bili su mi škola kako se pripremati za neki sljedeći, možda veći natječaj. Dakle neka vas ne obeshrabri činjenica da ovaj puta niste u užem krugu jer sam siguran da ćete na sljedećem natječaju biti bolji i uspješniji.
Morate biti uporni i naučiti gubiti, ali i dobivati. Upornost i spremnost na poraze su najjača strana poduzetnika. Bez tih karakteristika umanjeni su vaši izgledi na uspjeh u poduzetničkim vodama.
A, kako radi stručni tim? Možda će vam opis rada povjerenstva pomoći da na sljedećem natječaju budete među prvih deset. Po zaključenju natječaja svi članovi stručnog tima dobili su vaše prijave i dodatke koje ste poslali uz njih. U roku od deset dana morali su pročitati sve materijale i ocijeniti ih ocjenama od jedan do deset. Taj posao nije bio lak jer je materijala puno. S obzirom na broj prijava nije moguće zadržati se na nekoj ideji duže od dvadesetak minuta. U dvadeseta minuta vaša ideja mora zainteresirati ocjenjivača ili ju on odbacuje. To je ključni trenutak u kojem ideja prolazi ili pada u vodu. Iz tog razloga potrebno ideje obrazlagati jednostavno, sažeto, s usporedivim veličinama, mjerljivo i nadasve zavodnički. Opis ideje mora čitatelja “srušiti s nogu”. Ne smije biti nabijena tehničkim detaljima i dosadna za čitanje.
Evo primjera. Kad kažete da ste izumili uređaj koji sprema 20 giga podataka tada čitatelju to ništa ne znači. Ali ako kažete da ste izumili uređaj koji u svoju memoriju sprema dovoljno glazbe za tri mjeseca slušanja onda ste jako zainteresirali onoga koji ocjenjuje vašu ideju jer je vaša brojka od 20 giga dobila stvarni životni smisao.
Zapamtite: investitori koji bi možda investirali u vašu ideju nemaju vremena čitati i istraživati podatke. Oni donose odluke samo ako im u kratko vrijeme i na interesantan način opišete vaš proizvod. Isto radi i povjerenstvo. Dakle, tu je ključ uspjeha.
Nakon što su prijave poredane po broju bodova povjerenstvo u direktnom sučeljavanju mišljenja odabire one koje ulaze u deset najboljih. Provodi se opsežna diskusija, pružaju se argumenti za ili protiv, ocjenjuje se prezentacija ideje, mogućnost plasmana na tržište, povrat investiranog kapitala... Subjektivan osjećaj člana povjerenstva omogućuje ideji prolaz u drugi krug. Dakle, u ovoj fazi ocjenjivanja nema bodova već se kroz opsežnu raspravu i borbu mišljenja vrši rangiranje ideja. Kad se raspravlja o idejama onda jako dolaze do izražaja savjeti koje sam prije napisao. Ako je ideja intrigantno opisana, s nizom mjerljivih veličina koje su približene stvarnom životu onda ima veliku prednost jer su ju svi razumjeli.
Ideje koje “ruše s nogu” imaju siguran prolaz i ulaze u prvih deset
Kakve su ideje bile ove godine? Osobno moram istaknuti da me niti jedna ideja nije zainteresirala u prvom čitanju. Tek kad sam više puta prošao kroz sve pristigle ideje odabrao sam one koje su mi se činile interesantne i koje bi, po mojem mišljenju, mogle uspjeti na tržištu. Da li je razočaravajuće kad od ogromnog broja ideja ne nađete niti jednu koja vam je super? Pomalo je, jer znam da je kvaliteta ideja usko vezana uz poduzetničku klimu u našoj zemlji. Što je lošija poduzetnička klima to je manje entuzijazma pojedinaca da svoje ideje pretoče u projekte jer misle da u ovom trenutku ne mogu ništa napraviti dobrom idejom i pokretanjem posla.
Pogrešno, sada je upravo trenutak kad treba na tržište izbaciti nešto novo, nešto što bi uzdrmalo investitore i otvorilo njihove blagajne za vaše projekte. Zašto? Sad je kapital jeftiniji, radne snage ima više, poticaja ima jako puno, a tvrtke i investitori traže inovacije kojima bi privukli nove kupce ili zadržali stare. Pogledajte kako politika vapi za investicijama koje bi otvorile nova radna mjesta i pokrenule gospodarstvo. Tu priliku moraju iskoristiti inovatori i zato savjetujem svima koji imaju neku novu ideju neka ju pokušaju prezentirati bez straha.
Možda tu negdje oko nas čuči neki novi Steve Jobs koji čeka svoju priliku. Ne odustajte.