Prva generacija Chevrolet Camara, kultnog američkog 'mišićavka' krenula je u prodaju na današnji dan prije točno 50 godina. Donosimo pregled kako se Camaro mijenjao...
Već su ga 'ugasili', ali vratio se u stilu - postao je Transformer
Camaro je zaista poseban automobil. Iako je koncipiran isključivo za Amerikance, njihov način vožnje i poimanja automobila, postigao je svjetsku slavu. Djelomično zbog izrazito agresivnog forsiranja kroz američku pop kulturu, ali uglavnom zbog toga što se zaista radi o posebnom automobilu, modelu koji ima ono nešto šarmantno, mistično i izražajno što ga čini posebnim i nezaboravnim. I tako je jedan ne pretjerano brz automobil koji uz to nikada nije bio niti previše zabavan u vožnji postao sportska ikona.
Prva generacija Camara u prodaju je krenula je 29. rujna 1966. godine. Automobil je stigao kao odgovor na Mustang, automobil koji je Ford predstavio dvije godine ranije kao snažan sportski automobil kojeg je moguće voziti svaki dan i kojeg si može priuštiti prosječan američki radnik. Mustang je postao pravi hit, pa je konkurentski Chevrolet vrlo brzo reagirao i smislio svoju viziju sportskog auta za malog čovjeka.
Dizajnerski recept za Camaro je bio vrlo jednostavan – dug poklopac motora, kratak stražnji dio, i ta se filozofija zadržala do danas te postala zaštitni znak američkog Muscle cara. Automobil je već u prvoj godini bio pravi prodajni hit – iz tvornice je izašla 221.000 primjeraka. No bio je to tek početak jednog burnog "života" punog uspona i teških padova, pa čak i prekida proizvodnje, jer Chevrolet je Camara jednostavno ugasio 2002. godine i oživio ga tek sedam godina kasnije. U svojoj karijeri Camaro je prošao kroz šest generacija koje su pokretali smiješno slabi motori od 89 KS, ali i V8 monstrumi snage 649 KS.
1. generacija, 1966-1969.
Prva generacija Camara nudila se kao kabriolet i coupe, s rednim šesterocilindričnim i V8 motorima. Osnovni motor razvijao je 142 KS, a V8 "small block" - 203 KS. Bio je tu naravno i "big block" ogromni V8 motor obujma do 7 litara i snage do 380 KS. Uz ručne mjenjače od tri ili četiri brzine nudili su su se i automatici s dvije ili tri brzine, pa su i kod najsnažnijih verzija performanse bile relativno skromne. Primjerice 300 KS je bilo dovoljno za tek 190 km/h i oko 7 sekundi od 0 do 100 km/h.
2. generacija 1970.-1981.
U drugoj se generaciji Camaro radikalno promijenio i dobio osebujni, prepoznatljivi izgled. No prodaja više nije cvala. Zbog naftne krize Amerikanci su počeli razmišljati o potrošnji goriva i potražnja za Camarom se srozala. Godine 1972. prodano je manje od 70.000 primjeraka, no ubrzo je uslijedio veliki oporavak pa se tako krajem sedamdesetih prodavalo gotovo 300.000 primjeraka godišnje. Naftna kriza imala je i posljedice na motorizaciju. Godine 1970. je najsnažniji Camaro imao 380 KS, pet godina kasnije samo 157 KS. Granicu od 200 KS Camaro će ponovo probiti tek u trećoj generaciji.
3. generacija (1982.-1992.)
Osim najprepoznatljivijeg izgleda u povijesti ovog modela Camaro je u trećoj generaciji dobio i svoj prvi četverocilindrični motor. Štedljiva verzija nastala zbog naftne krize 80-ih godina imala je smiješnih 89 do 93 KS. V6 i V8 motori modernizirani su kako bi manje trošili, a zbog toga je Camaro dobio i nešto više snage. Ponovno je preskočena granica od 200 KS, a najsnažniji model je imao 248 KS. Prodaja je bila vrlo dobra sve do 1990. kada se Camaro strmoglavio na rekordno loših 34.986 primjeraka.
4. generacija (1993.-2002.)
Camaro je radikalno promijenio izgled, no on kupcima baš i nije sjeo. Žalili su se da Camaro više nalikuje na lošu kopiju japanskih sportskih automobila nego na rasni američki Muscle car. Osnovni V6 motor je iz 3,4 litra obujma izvlačio samo 160 KS, no kasnije su stigle i V8 izvedbe s više od 300 KS. No sve to nije spasilo Camaro od ružnog kraja. Naime, zbog loše prodaje (samo 29.009 primjeraka 2001.), pada tržišta sportskih kupea i nedovoljnog kapaciteta tvornice Camaro je jednostavno ugašen, bez nasljednika.
5. generacija (2009.-2015.)
Camaro se vratio i to u velikom stilu. Impresivan dizajn po uzoru na prvu i drugu generaciju, iskorak na europsko tržište i, što je najvažnije, filmska uloga koja će mu ekspresno vratiti popularnost. Camaro je postao Transformer, zvijezda jedne od najpopularnijih franšiza SF filmova.
Ponuda motora se sastojala od V6 i V8 agregata. Posebno impresivan je bio V8 obujma 6,2 litre sa 432 KS. Kasnije je stigao i supersportski ZL1 s 588 KS, a model Z/28 je pokazao da može biti brz i u zavojima. Na Nürburgringu je odvozio krug za 7 minuta i 37 sekundi. Na razini McLarena 650S.
6. generacija (2015.-danas)
Aktualni Camaro je izgubio oko 100 kilograma i postao još zabavniji u vožnji. Vratio se i četverocilindrični motor, no ovoga puta mnogo potentniji. 2-litreni turbo ima 275 KS, no mnogo zabavniji je V8 s 453 KS. Vrh ponude ZL1 ima čak 649 KS. I u posljednjoj generaciji Camaro je ostao automobil dostupan "običnom radniku", doduše onom u SAD-u ili Njemačkoj. Osnovni model u Njemačkoj primjerice stoji poput prosječnog BMW-a serije 3, a i V8 je jeftiniji od 50.000 eura. U Hrvatskoj se Camaro službeno ne prodaje.